Första gången med Diskus

Diskus för nybörjare
Fredrik_A
Posts: 6
Joined: 26 Nov 2015, 10:16
Real Name: Fredrik Åkesson

Re: Första gången med Diskus

Post by Fredrik_A » 27 Nov 2015, 15:11

Vi får se hur det bli om jag skaffar Diskus alls när det verkar vara så oerhört bökigt.
Först ska karet hem,bakgrund monteras osv osv...
De andra fiskarna får skita in filtret och bottenmaterialet
Fredrik

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: Första gången med Diskus

Post by Einarsson » 27 Nov 2015, 18:40

Fredrik_A wrote:Vi får se hur det bli om jag skaffar Diskus alls när det verkar vara så oerhört bökigt.
Först ska karet hem,bakgrund monteras osv osv...
De andra fiskarna får skita in filtret och bottenmaterialet
Fredrik
Även om det inte blir diskus så finns det ju många andra lite större ciklider som är fantastiska. Så ingen sorg över det :)

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Första gången med Diskus

Post by AmirA » 27 Nov 2015, 19:04

Jag skulle inte säga att det är oerhört bökigt med diskus. Snarare att man behöver göra en del uppoffringar och man behöver veta i förväg vad som krävs av en för att man ska ha en god chans att lyckas. Med rätt förutsättningar blir det både enkelt (nåja, oftast åtminstone :garv: ) och roligt att hålla dessa fascinerade fiskar.

EDIT: Tex finns det de som byter vatten en gång i veckan, eller ännu mer sällan, och ändå har välmående diskus. Så det är ju inte ristat i sten att man behöver göra vattenbyten visst antal gånger i veckan. Så, låt inte det avskräcka dig. Däremot är antal vattenbyten direkt proportionellt mot belastningen på vattnet. Så det kan du rätt enkelt styra, genom att mata klokt, som sagt.
Du behöver heller inte ha ett monsterfilter för att lyckas, det finns de som har mindre filter och ändå lyckas skapligt. Som du själv är inne på så kan du kanske nöja dig med 6 styckna istället för att ha 8. Och återigen, massor med växter gör underverk :grin:
Kör på tycker jag!
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
discuss
Posts: 182
Joined: 02 Dec 2011, 03:11
Real Name: Jon Lans
Location: Borås

Re: Första gången med Diskus

Post by discuss » 05 Dec 2015, 11:48

Jag kör själv ett Juwel 300. Det har varit igång sedan 2011.
Jag tycker att fem vuxna djur funkar bra i karet. Innerfiltret sitter kvar och jag har kompletterat med ytterfilter (JBL CristalProfi 1500, tror jag det är). Vattenbyten 2-3 ggr/vecka...
Vill du inte jobba så mycket så är ett tips att satsa på färre men större fiskar (läs fullvuxna) som recept.
Då vet du dessutom vad du får när det gäller kvalite och utseende, vilket kan vara lite svårare när det gäller ungdjur. Simma lungt och lycka till!

Post Reply

Return to “Discus för dummies”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests