Karpfiske

Prata om all mellan himmel o jord
User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Karpfiske

Post by Perlan » 19 Jul 2015, 14:04

Classemann , vi kör karpfiske snack här istället :-P

Där nere kör man parachute bags som man kör ut med baitboat , men mycket pellets och lite bullar, pga mängden kräftor , sen kör man blyet utanför pvan så det verkligen lägger sig uppe på. Pga all weed i sjön

User avatar
classemann
Posts: 379
Joined: 24 Aug 2014, 09:37
Real Name: Claes Feldt
Location: Borås
Contact:

Re: Karpfiske

Post by classemann » 19 Jul 2015, 14:59

Prova gärna "Method" ifall det går, det slaktar en del vatten. Så du kör med "baitboat" ?
Det verkar smidigt i vissa vatten eller som en del kör, flytring.
Brukar du vara i tegeldammen ?

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Karpfiske

Post by Perlan » 19 Jul 2015, 15:30

classemann wrote:Prova gärna "Method" ifall det går, det slaktar en del vatten. Så du kör med "baitboat" ?
Det verkar smidigt i vissa vatten eller som en del kör, flytring.
Brukar du vara i tegeldammen ?

Jag använder aldrig baitboat hemma, men där är ett måste, man lägger ut 2-3 kg bete per spö och gång. Genomsnittlig fisk i sjön är på 20 kg, finns ca 950 karp i en sjö på 14 hektar. O dom bli skrämda av spomben där,

Tegeldammen i lomma är det bara 8 man som får fiska i. Finns ingen fisk under 12 kg :-P när Birger och Gary fiska där och tog svensk rekord var för att dom vann en tävling i dammen bredvid förra året, där förstapriset var två nätters fiske i tegelbruks dammen

User avatar
classemann
Posts: 379
Joined: 24 Aug 2014, 09:37
Real Name: Claes Feldt
Location: Borås
Contact:

Re: Karpfiske

Post by classemann » 19 Jul 2015, 15:36

Perlan wrote:
classemann wrote:Prova gärna "Method" ifall det går, det slaktar en del vatten. Så du kör med "baitboat" ?
Det verkar smidigt i vissa vatten eller som en del kör, flytring.
Brukar du vara i tegeldammen ?

Jag använder aldrig baitboat hemma, men där är ett måste, man lägger ut 2-3 kg bete per spö och gång. Genomsnittlig fisk i sjön är på 20 kg, finns ca 950 karp i en sjö på 14 hektar. O dom bli skrämda av spomben där,

Tegeldammen i lomma är det bara 8 man som får fiska i. Finns ingen fisk under 12 kg :-P när Birger och Gary fiska där och tog svensk rekord var för att dom vann en tävling i dammen bredvid förra året, där förstapriset var två nätters fiske i tegelbruks dammen
Jo, jag läste att dom fick det som första pris och vilket pris det blev !!
Kommer ihåg när "Jackie" kom upp och bottnade en 26 kg´s våg, Tommy brydde sig inte att den aldrig blev godkänd som svenskt rekord då han vägrade att flytta "Jackie" till en krönt våg. Det var tider då Jörgen och Tommy var dom enda som fick fiska i dammarna i Perstorp.

Men måste man verkligen lägga ut så mycket freebies runt krokbetet ?
Jag kör hellre med mindre men det är så olika i olika vatten.

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Karpfiske

Post by Perlan » 19 Jul 2015, 16:06

classemann wrote:
Perlan wrote:
classemann wrote:Prova gärna "Method" ifall det går, det slaktar en del vatten. Så du kör med "baitboat" ?
Det verkar smidigt i vissa vatten eller som en del kör, flytring.
Brukar du vara i tegeldammen ?

Jag använder aldrig baitboat hemma, men där är ett måste, man lägger ut 2-3 kg bete per spö och gång. Genomsnittlig fisk i sjön är på 20 kg, finns ca 950 karp i en sjö på 14 hektar. O dom bli skrämda av spomben där,

Tegeldammen i lomma är det bara 8 man som får fiska i. Finns ingen fisk under 12 kg :-P när Birger och Gary fiska där och tog svensk rekord var för att dom vann en tävling i dammen bredvid förra året, där förstapriset var två nätters fiske i tegelbruks dammen
Jo, jag läste att dom fick det som första pris och vilket pris det blev !!
Kommer ihåg när "Jackie" kom upp och bottnade en 26 kg´s våg, Tommy brydde sig inte att den aldrig blev godkänd som svenskt rekord då han vägrade att flytta "Jackie" till en krönt våg. Det var tider då Jörgen och Tommy var dom enda som fick fiska i dammarna i Perstorp.

Men måste man verkligen lägga ut så mycket freebies runt krokbetet ?
Jag kör hellre med mindre men det är så olika i olika vatten.

Hehe den fisken har inte inte hört talas om :) men tror det finns sjukt stora individer i vatten folk glömt bort/inte fiskar i. speceillt i dom större sjöarna, där det finns obegränsat med mat

där nere måste man lägga ut en stor pelletsbädd för att kräftorna ska ge fan i krokbetet, dom håller sig i utkanten av bädden, dom är rädda för att gå upp på matet, för att själva bli mat. just i Fox dammen ska där finnas sjuka mängder kräftor.

standard för mig är arma mesh med lite hela halva o krossade bullar. sen kastar jag ut 1 näve bullar runt om. när fisken är riktigt i stöt får man köra på ordentligt med partiklar o pellets också

User avatar
classemann
Posts: 379
Joined: 24 Aug 2014, 09:37
Real Name: Claes Feldt
Location: Borås
Contact:

Re: Karpfiske

Post by classemann » 21 Jul 2015, 15:25

Detta med kräftor bör även innebära att dessa karpar äter kräftor till förbannelse. Du får prova med kräfta som bete, vem vet vad som händer ?!

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Karpfiske

Post by Perlan » 21 Jul 2015, 15:51

classemann wrote:Detta med kräftor bör även innebära att dessa karpar äter kräftor till förbannelse. Du får prova med kräfta som bete, vem vet vad som händer ?!
Det kommer testas, inte ovanligt att jag kör en hairriggad mussla eller något annat naturlig man hittar på tredje spöet :cool:

User avatar
classemann
Posts: 379
Joined: 24 Aug 2014, 09:37
Real Name: Claes Feldt
Location: Borås
Contact:

Re: Karpfiske

Post by classemann » 21 Jul 2015, 20:11

Perlan wrote:
classemann wrote:Detta med kräftor bör även innebära att dessa karpar äter kräftor till förbannelse. Du får prova med kräfta som bete, vem vet vad som händer ?!
Det kommer testas, inte ovanligt att jag kör en hairriggad mussla eller något annat naturlig man hittar på tredje spöet :cool:
Mussla har jag testat och fick precis noll, där var jag "fiskefetta" om något !!
Det är inte alltid det naturliga är bäst men man skall prova !!!

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Karpfiske

Post by Perlan » 21 Jul 2015, 20:15

classemann wrote:
Perlan wrote:
classemann wrote:Detta med kräftor bör även innebära att dessa karpar äter kräftor till förbannelse. Du får prova med kräfta som bete, vem vet vad som händer ?!
Det kommer testas, inte ovanligt att jag kör en hairriggad mussla eller något annat naturlig man hittar på tredje spöet :cool:
Mussla har jag testat och fick precis noll, där var jag "fiskefetta" om något !!
Det är inte alltid det naturliga är bäst men man skall prova !!!
hehe, i vårt syndikat brukar karparna fylla slingarna med musselskal. så där måste man testa det :P

User avatar
classemann
Posts: 379
Joined: 24 Aug 2014, 09:37
Real Name: Claes Feldt
Location: Borås
Contact:

Re: Karpfiske

Post by classemann » 21 Jul 2015, 21:00

Perlan wrote:
classemann wrote:
Perlan wrote:
classemann wrote:Detta med kräftor bör även innebära att dessa karpar äter kräftor till förbannelse. Du får prova med kräfta som bete, vem vet vad som händer ?!
Det kommer testas, inte ovanligt att jag kör en hairriggad mussla eller något annat naturlig man hittar på tredje spöet :cool:
Mussla har jag testat och fick precis noll, där var jag "fiskefetta" om något !!
Det är inte alltid det naturliga är bäst men man skall prova !!!
hehe, i vårt syndikat brukar karparna fylla slingarna med musselskal. så där måste man testa det :P
Kan säga att jag till 99% alltid hittar boilies rester eller musselskal i säcken vid fotning. Men inte fan funkar det som bete ?!

Post Reply

Return to “Off Topic”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests