Posten

Prata om all mellan himmel o jord
User avatar
Bosse
Styrelse
Styrelse
Posts: 2230
Joined: 25 Nov 2007, 11:06
Real Name: Bosse Quiding
Location: Saltsjö-Boo

Posten

Post by Bosse » 16 Jul 2014, 12:12

Jag känner mig tvungen att prata lite skit om posten som mentalt har bundit mig nu i en och en halv vecka.

Jag ville snabbt få tag i Seras Diskusgranulat och beställde från aquaristik.net i Tyskland. Jag har beställt några gånger tidigare från dem och det går snabbt.

Den 4 juli kom paketet men just då var jag inte hemma så det låg ett meddelande i brevlådan om att jag kunde hämta paketet hos COOP i Orminge den 7 juli.

Jag gick dit då och visade mitt körkort där det står Bo men på paketet står Bosse så jag fick inte ut diskusmaten. Jag berättade för dem att jag är den enda personen i Sverige med namnet Bo eller Bosse Quiding.

aquaristik.net mailade mig efter mitt önskemål att Bo hade rätt till paketet med det rätta kollinumret, men det funkade inte heller.

Jag har haft kontakt med Postnord sex gånger varav åtta olika personer om detta med de är rädda för bedrägeri. Att jag tydligen är en bedragare har jag i och för sig vetat om länge men inte att posten visste.

När jag pratar med dem säger de att de förstår att jag är den enda personen i Sverige med detta namn med det står i deras papper att de inte får lämna ut mitt paket. Avsändaren måste söka på nätet efter en viss blankett där de ska fylla i om namnen och detta kostar 200 kronor.

I dag fick jag en påminnelse om att om jag inte hämtar ut paketet senast 21 juli så går det tillbaka till Tyskland. Jag gick till COOP igen och blev servad av en ny ung tjej som tyckte att allt var OK och försvann för att hämta paketet. Efter några minuter kom hon tillbaka och berättade att jag har inte rätt att få mitt paket. När jag berättade historien för henne ringde hon upp Postnord och jag kunde nästan höra: "Nej inte han igen".
Det hela slutade med att hon sa´: "Du har tur i dag".

Jag gav henne en kram och gick hem med min fiskmat som hade gått massor av dagar snabbare att köpa nånstans i Sverige.

Nu skiner solen igen. :hello3:

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: Posten

Post by Einarsson » 16 Jul 2014, 12:57

Lite märkligt det där men har hört att de har sånna regler. De får egentligen inte lämnat ut om inte paketets uppgifter stämmer exakt. Det är lite sjukt.

Jag har aldrig råkat ut för det men skulle potentiellt kunna göra det eftersom jag stavar mitt efternamn annorlunda jämfört med vad det står i folkbokföringen (och därmed min legitimation).

Men det känns lite onödigt, oftast brukar det ju som sagt inte vara probelm, jäkla otur du måste haft. : )

User avatar
silent
NDS Member
NDS Member
Posts: 1104
Joined: 24 Apr 2009, 22:34
Real Name: wille
Location: Linköping

Re: Posten

Post by silent » 16 Jul 2014, 13:17

Du får låta bli att kalla dig för Bosse, Bo!
Kommer ihåg att jag råkade ut för nästan samma sak på 70 talet. Skulle hämta ut växter på posten en varm fredag. Kärringen bakom luckan vägrade lämna ut paketet från Holland pga det inte stod mitt namn på paketet utan mitt firmanamn. Jag talade om för henne att jag inte hinner fixa det innan de stänger och växterna kommer att vara döda på måndag. Men Icke!
En del personal på posten är av samma kaliber som på försäkringskassan!
En annan gång så hade morsan skickat ett paket till mig och skrivit både mitt och frugans namn som mottagare. Fick inte ut paket utan var tvungen att åka hem och hämta frugan!
Efter det så är jag noga med att min adress är rätt när jag beställer något, som måste gå via posten.
Hälsningar Silent
Sent from my Xpc with Firefox!

hollowman
Posts: 247
Joined: 11 Feb 2009, 15:45
Real Name: peter qvist
Location: leksand

Re: Posten

Post by hollowman » 16 Jul 2014, 13:26

Sverige i ett nötskal !!!!!!

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Posten

Post by Perlan » 16 Jul 2014, 13:44

Jag handlar också en del på aquaristic.net och allt går skitbra fram till paketet kommer till dom förbannade jävla idioterna på postnord. helt blåsta i huvet hela högen. brukar sluta med att man inte kan hämta paketet förän påminnelsen kommer om att det snart skickas tillbaka, och då har dom haft det liggandes i typ 2 veckor. och vet inget om något paket.
jävla nötter är det.

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Posten

Post by AmirA » 16 Jul 2014, 14:56

Postnord ja....suck! Av någon anledning så saknas portkod hos mig som det så fint brukar heta. Problemet är bara att jag saknar portkod, utan vi har en porttelefon. Hur man missat den 25 gånger av 25 är för mig en gåta. Jag funderar hädanefter att kolla om aquaristic kan skicka med DHL hela vägen. Då får man åtminstone sitt paket. Beställer från aquaristic ganska ofta, och är arg på postnord varje gång. Jag har dessutom skickat både arga och otrevliga mail till deras klagomålsavdelning, men tyvärr biter inget. Postnord vet att de flesta är beroende av dem och alternativen är inte många, därför anstränger de sig inte heller.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: Posten

Post by Einarsson » 16 Jul 2014, 17:02

Och tragiskt nog är posten det som fungerat överlägset bäst för mig, historiskt sett. Har nog aldrig haft problem med posten egentligen. DHL etc dock älskar ju att strula.

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Posten

Post by AmirA » 16 Jul 2014, 17:38

Kollade upp det tidigare, det är UPS som levererar om man är villig att lägga på 9 euro ytterligare. Men UPS levererar! :grin:
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
tonysdiskus
Posts: 4459
Joined: 25 Nov 2007, 15:03
Real Name: Tony Johansson
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Posten

Post by tonysdiskus » 16 Jul 2014, 19:55

Hatar Post Nord,,,,,,funkar inte alls numera,,,,,,,,,
http://www.tonysdiskus.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.forum.tonysdiskus.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/tonysdiskus" onclick="window.open(this.href);return false;
mob 0707-804024

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Posten

Post by AmirA » 23 Jul 2014, 10:14

Så, idag är jag hemma. PostNord ska köra ut ett paket till mig och jag har varit nere och satt upp en lapp på porten.
Ska bli intressant att se om "portkod saknas" även idag :grin:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

Post Reply

Return to “Off Topic”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests