Posten

Prata om all mellan himmel o jord
User avatar
RaketLasse
Posts: 223
Joined: 03 Jul 2013, 22:52
Real Name: Lars Jeansson
Location: Jönköping

Re: Posten

Post by RaketLasse » 23 Jul 2014, 10:17

Härligt att se sådana lappar. Önskar jag hade sparat doc-filen på min lapp till försäljare av fysiska föremål och religiösa sekter...
Lycka till med det Amir.

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Posten

Post by AmirA » 23 Jul 2014, 10:38

Jag tänker att detta inte kan vara försvarbart rent ekonomiskt för posten. Det finns flera scenarion som jag kan tänka mig.

1. PostNord kör inte ens fram paketet nere till porten. Resultatet, de måste köra det till mitt närmsta hämtställe imorgon. Med andra ord får de lasta på paketet en gång, lasta om det vid dagens slut och lasta på det imorgon igen. Personalkostnader och alltså inte så effektivt för PostNord.

2. Chauffören kör faktiskt fram paketet ner till porten, men orkar inte anstränga sig genom att använda porttelefonen. Resultatet, chauffören får bära paketet till lastbilen igen, detta tar tid givetvis, och precis som tidigare lasta om, lasta om igen och köra ut det en runda till närmsta hämtställe. Personalkostnader.

3. Korkade chaufförer som inte ser porttelefonen. Korkade människor brukar kosta företag ganska mycket pengar.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Posten

Post by AmirA » 23 Jul 2014, 12:48

När man trodde att det inte kunde bli tokigare.....
Nyss ringer det på min mobil och en man säger att han har ett paket åt mig och om jag skulle vara snäll och gå ner och öppna för honom. Härligt tänkte jag. Jag går ner och ser att en taxichaffis står och tittar på lappen jag har skrivit på porten och skrattar för sig själv. Där är mitt paket, så jag är givetvis jätteglad! Men vänta nu.....en taxichaffis? Vad fan hände med grabbarna från PostNord?
Det blev en härlig konversation med den trevliga chaffisen som sa att jag absolut inte var ensam om detta. Tydligen hjälper taxibolaget till när PostNord är som mest överbelastade. Han var insatt i hur de jobbade, och kunde bekräfta det jag misstänkte, nämligen att PostNord inte ens kör paketet till min adress. Dvs inte ens till gatan!
Nu är det färdigt med PostNord, hädanefter får UPS mitt förtroende. En verksamhet som är så pass nonchalant att de inte gör det de får betalt till att göra och dessutom inte ens lyssnar på sina kunder, förtjänar inget annat än att gå under. :tumbdown: :tumbdown: :tumbdown:
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: Posten

Post by Einarsson » 24 Jul 2014, 10:48

Jag brukar alltid ringa fraktbolagen när jag vet att paketet är påväg eftersom jag vet att de brukar ha problem här hemma. Säger åt personen i telefonen att de ska lägga ett meddelande till chauffören att det är våning två till vänster (så det verkligen inte går att missa, finns bara en lägenhet där) och då brukar det funka. Och sne skriva en fullmakt på dörren. Ringer jag inte proaktivt så går det alltid åt skogen. :-)

User avatar
woodlund
Posts: 177
Joined: 17 Feb 2013, 08:21
Real Name: Björn Skoglund
Location: Bodafors

Re: Posten

Post by woodlund » 29 Jul 2014, 07:59

Vad skönt det är att bo i en mindre by när det kommer till posten och utlämningsställen , här är det aldrig några problem då postgubben kliver ur sin bil och går och ringer på dörren om paketet är för stort för att på ner i postlådan :hello2:
När det är något som måste hämtas på utlämningsstället behöver jag inte ens visa leg när jag ska hämta ut ett paket till sambon eller mig själv ( man är nog en kändis :hura3: )

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: Posten

Post by Einarsson » 29 Jul 2014, 08:18

woodlund wrote:Vad skönt det är att bo i en mindre by när det kommer till posten och utlämningsställen , här är det aldrig några problem då postgubben kliver ur sin bil och går och ringer på dörren om paketet är för stort för att på ner i postlådan :hello2:
När det är något som måste hämtas på utlämningsstället behöver jag inte ens visa leg när jag ska hämta ut ett paket till sambon eller mig själv ( man är nog en kändis :hura3: )
Haha de hinner med det när det bara är 2-3 stopp om dagen. ;) Eller så är bara smålänningar pålitliga. :hug1:

Post Reply

Return to “Off Topic”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests