Championat 2018

Här finns information från andra föreningar som NDS/DFS samarbetar med.

Moderator: Styrelse

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Championat 2018

Post by AmirA » 18 Feb 2017, 10:19

:garv: :garv:
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Re: Championat 2018

Post by kaj.p » 18 Feb 2017, 11:00

:garv: :garv:

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Championat 2018

Post by Perlan » 18 Feb 2017, 11:21

Hur ser planen ut, vad ska göra, vem gör vad?
Medlemslotteri denna gången också?

Nått typ stendker challenge?

Kan vi inte ha bättre fördelning, 50% av karen till vf o 50% av karen till de odlade skitet?

Hur får vi alla internationella gäster till lokalen? Det ligger ju väldigt off, från både kastrup/sturup och landvettern

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Re: Championat 2018

Post by kaj.p » 18 Feb 2017, 13:24

Som väl är det långt fram i tiden Mycket måste göras. När det gäller avståndet till Landvetter så har jag hört mig för och få anser detta vara ett problem Vi har 1,5 timme till Landvetter och tanken är att vi skall hyra in en minibuss torsdag till söndag som slussar folk.
Lotteri kommer det o bli Hudson har redan nu lovat o sponsra med en låda med fisk.
När det sedan gäller championatet så vill vi göra något nytt så championatordningen är tänkt som följande.
Den turbulens som varit i år mellan asiaterna och européerna skilda syner på hur man skall se på och bedöma diskusen har skapat stora klyftor. Idag kan man nog säga att det finns två grupperingar i diskusvärlden vilket är synd och skapar ständiga motsättningar.
Jag har därför funderat och bollat med Bosse om ett nytt sätt att arrangera o döma på championat som skall passa bågge grupperingarna.
Och så här tänker jag och detta är mitt förslag till ny Championatordning.

Först delar vi in diskusen i tre huvudgrupper och alla grupper skall sedan dömas av tre domare med kunskap om just dessa diskusarna. Grupperna är
1 Vilda
2 Klassiska linjer
3 Moderna linjer.

Om vi börjar med grupp ett så finns här kategorierna Heckel, Brun, Grön och ev blå


Grupp två klassiska linjer
Här är det de gamla linjerna som skall ställas ut Röd turkos, Blå turkos, RSG Brun/röd Cobolt Heckel cross etc. i kategoriena Solid, Stripe, Pattern, Spotted och Open
I denna grupp strävar man efter att få bort Dubbel hakan Knicksen i pannan, Highbodys, Broken bars Colourfeeding o homonell påverkan. Dvs man dömer efter den europeiska linjer

I den tredje gruppen kommer de mer moderna linjerna som asiaterna förespråkar dvs allt som ogillas i grupp två kan man här ha en mer moderat syn på. Kategorierna är Solid, Stripe, Pattern, Spotted och Open även här. Skillnaden är synen.

Som vanligt skall alla fiskar bedömas efter storlek, overal body propotion, fenor, ögon gälar, färg, teckning och kondition.
Här är min tanke att alla fiskar startar på noll sedan får varje domare sätta minuspoäng efter hur han/hon bedömer. Det finns inge gräns neråt utan tycker man att ett ögat är skit kan man sätta -25 om man nu så vill. Men varje fisks resultat skall bli offentligt så att varje domare kan förklara sin poängsättning.

När det sedan gäller Priser så är min tanke att Ett, två o tre försvinner Det blir bara en vinnare i varje kategori i detta fall 14 stycken Skulle det bli mer än 8 deltagare i en kategori så ev ett ”runner up” pris.
Därefter en best in show för varje grupp dvs de ställs inte mor varandra.

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Championat 2018

Post by AmirA » 18 Feb 2017, 14:01

Väldigt genomtänkt Kaj, och mycket bra förslag. Detta om något borde hindra ett tredje världskrig.
Last edited by AmirA on 19 Feb 2017, 00:31, edited 1 time in total.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Re: Championat 2018

Post by kaj.p » 18 Feb 2017, 17:50

Tack för det Amir :)

User avatar
tonysdiskus
Posts: 4459
Joined: 25 Nov 2007, 15:03
Real Name: Tony Johansson
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Championat 2018

Post by tonysdiskus » 19 Feb 2017, 19:14

Bra tanke gång Kaj !
http://www.tonysdiskus.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.forum.tonysdiskus.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/tonysdiskus" onclick="window.open(this.href);return false;
mob 0707-804024

freddy
NDS Member
NDS Member
Posts: 194
Joined: 23 Sep 2009, 10:47
Real Name: Freddy
Location: Huddinge/Stuvsta

Re: Championat 2018

Post by freddy » 22 Feb 2017, 12:54

Hej Kaj.
Hur många akvarier har du/man tänkt ställa ut för tävlingen ?
//
Freddy

User avatar
Bosse
Styrelse
Styrelse
Posts: 2230
Joined: 25 Nov 2007, 11:06
Real Name: Bosse Quiding
Location: Saltsjö-Boo

Re: Championat 2018

Post by Bosse » 22 Feb 2017, 13:54

Freddy, det är i dag ganska svårt att besvara din fråga. Vi har drygt 100 burkar och det är kanske inte tillräckligt.

freddy
NDS Member
NDS Member
Posts: 194
Joined: 23 Sep 2009, 10:47
Real Name: Freddy
Location: Huddinge/Stuvsta

Re: Championat 2018

Post by freddy » 22 Feb 2017, 14:57

Tack Bosse.
Jag var bara ute efter ett ungefär, så den siffran räcker för mig.
//
Freddy

Post Reply

Return to “Förenings information”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests