Intervju med Colin Heng 9th National Discus Competition, Gra

User avatar
Poddan
Posts: 8484
Joined: 24 Nov 2007, 00:31
Real Name: Artur Stensson
Location: Tranås

Intervju med Colin Heng 9th National Discus Competition, Gra

Post by Poddan » 19 Sep 2008, 22:28

Intervju med Colin Heng 9th National Discus Competition, Grand Champion



1)Hur stort är ditt diskus rum? Hur många akvarier och diskusar har du?

Arean av min fiskodling är 3500 sq ft (325m²). Jag har 327 kar vilka upptar två tredjedelar av rummet. Vi använder ca 90000 liter vatten varje dag. Jag vet inte hur många diskusar jag har men det är många ,och jag skulle vara galen om jag skulle räkna dem, men jag vet på ett ungefär hur många jag har uträknat på oxhjärta som de matas med varje dag. Just nu går det åt ca 4kg. Odlingens rekord var 13kg om dagen.

Odlingen, uppfödningsrum

IMG_0039.jpg
Odlingen, uppfödningsrum
IMG_0040.jpg


2)När blev du intresserad utav diskus? Några minnen du vill dela med dig?

Första gången jag kom i kontakt med diskus var inte i en akvariebutik, utan i en bokaffär. Som tonåring, förutom att besöka akvariebutiker, så tyckte jag även om att hänga vid bokaffärer för att jag hade en passion för läsning. En dag kom jag över två böcker, DISCUS av Tony Silva och Barbara Kotler och ALL ABOUT DISCUS av Dr Herbert R Axelrod. Jag kommer ihåg att året var 1984 och jag var fjorton år gammal. Jag var verkligen fascinerad av vad jag såg, så jag köpte böckerna och läste dem från pärm till pärm, många, många gånger.Jag har fortfarande i denna dag kvar dom två böckerna.
Det roliga var att jag aldrig såg några riktiga fiskar då, Akvariebutikerna jag besökte hela tiden, hade aldrig diskusar. När jag blev äldre slutade jag att ha fiskar, jag kommer inte ihåg varför, kanske det var pga flickor.
Hursomhelst, snabbspolning fram till tidigt 2000-tal. En dag var jag ute och körde, min flickvän(nuförtiden fru), frågade mig om jag var intresserad av att kunna ha diskusar. Hon berättade att en kille som jobbade för hennes mamma ville ge upp hobbyn. Hans fru hade gett honom ett ultimatum: hon eller fisken. Jag kommer väl ihåg den dagen jag berättade för henne att diskusar var allt för jobbiga att ha. Man måste byta vatten varje påpekade jag.
Vet du att äldre människor tar emot allt man ger dem, även om dom behöver det eller inte? Min framtida svärmor for och hämtade diskusarna utan att egenteligen veta ett skvatt av dem. Ett agerande som min blivande svärmor och framtida fru ångerfulltskulle få leva med.
Vuxen diskus
IMG_0005.jpg
3) Har du andra hobbyn förutom fiskarna?

Min andra passion är att föda upp sångfåglar. Min favorit är den vit rumpade schamatrasten (Copsychus malabaricus). En superb sångare och en väldigt vacker fågel.

Vuxen diskus
IMG_0003.jpg
4)Vilka andra fiskar har du?

Arowana och just nyligen Japanska Ranchu.

5) Du vann den 9th National Discus Competition, Grand Champion, Akvarium nr 47, ...Ett stort grattis från oss på DFS.

Tack så mycket.

6) Kan du berätta lite om diskusen du vann med? Genetik och så vidare?

I början av min hobby gick jag genom en fas då jag var verkligen fascinerad av vilda diskus.
Jag var inspirerad av grundaren till Singapore Fireworks som använde sig av vilda RSG för att korsa med Snakeskin. Jag gick inte så långt som att använda en Snakeskin för att man då redan kunde hitta ganska imponerande LSS.
Det finns några orsaker varför jag ville jobba med vilda. För det första, förutom min fascination för dem, så ville jag ”starta om systemet”, att starta om från början och se vad som skulle hända. Om något fint skulle uppstå, skulle jag åtminstone kunna göra anspråk på kreationen och förtjäna skryt rättigheter. Då som en nybörjare av hobbyn : bara att jobba med vilda var en stor grej för mig.
Jag hade två fungerande RSG hanar som jag korsade med fyra LSS honor från olika ställen.
En hane på två honor och därifrån hade jag fyra linjer. Dom två första linjerna, från den första hanen, hade utmärkt mönster och ”spots”, och en fruktansvärd kroppsform. Medans jag tittade på dem , sade jag åt mig själv att jag föder inte upp diskusar, utan bananer. Jag slutade med båda linjerna.
Jag hade bättre lycka med den andra hanen. Hans form var bättre och så även avkomman.
”The Grandchamp” och andrapris vinnaren var från tredjelinjen. Den fjärde linjen håller på som bäst och producerar några väldigt imponerande yngel. Jag borde även ha en chans i tävligen nästa år.
Mitt råd till alla som vill använda vilda: Leta efter en så-rund-som-möjligt-kroppsform.
Försök inte kompromissa. Jag vet att det är svårt att hitta en rundformad wild RSG. Fördelen med att använda vilda fiskar är att dom kommer att ge dig väldigt stora honor.

Vuxen diskus
IMG_0001.jpg
7) Berätta lite hur man skall förbereda en diskus inför tävlingar, som matning, färg och hur man vänjer den att bli van med folk som stirrar på den dagarna i ända?

Som förberedelse före en tävling, isolera inte din diskus för tidigt. Om den är ensam över en längre period kommer den inte att äta så bra. Isolera den ca 10-14 dagar före en tävling så att den vänjer sig med belysningen och att vara ensam. Man behöver inte lämna lampan på dygnet runt, åtta timmar räcker.
Före isolering, håll den tillsamman med 5-6 omogna ungfiskar, se till att de är mindre än tävlingsfisken. Har ni någonsin noterat att en dominerande diskus är bra på att posera (som en fotomodell vid plåtning)? En diskus som simmar med förtroende och stannar för att posera kommer att ge många poäng.
Tricket att använda färgförstärkande är att ge det i små doseringar under en längre period. Din diskus kommer fortfarande se naturlig ut. Ibland ser man överfärgade diskusar vid tävlingar. Detta kan slå tillbaka, speciellt i västerländska tävlingar för att västerländska domare har ytterst liten kännedom om färgförstärkning och skyller vadsomhelst på användning av hormoner. Österländska domare skulle ta detta tillfälle i akt för att kunna se mönster och färgutväckling (bättre poäng) och på samma gång straffa dom som är för artificiellt förbättrade. Nyckeln är att förbättra diskusen att visa mönster och färger fullt ut så att den fortfarande ser naturlig ut. Detta kan ta upp till tre månader.
8) Vid vilken ålder kan du se en vinnare och separerar du dem för speciell behandling och hur gör du det?
Alla vinnare måste uppfylla två kriterier, fin form och fint mönster eller färg. Jag väljer ut efter kroppsformen först vid 5cm. När du letar efter en fin kroppsform, titta noggrant på pannan, om det finns en grop eller puckel, kommer den att framträda mera då fisken växer sig större. Jag oroar mig inte för färgen eller mönstret vid detta tillfälle än. I själva verket ger jag ingen sorts färgmedel annat än naturlig asthaxantin innan diskusen har blivit 10cm. Vid den tidpunkten kommer fisken att börja visa sina färger och mönster naturligt. Sedan väljer jag efter mönster och färg. Vid 5cm, har jag 8 till 12 diskus i en 200 liters, 120cm kar. Utrymme är väldigt viktigt för att dra upp fisken till maximal storlek. Storlek är väldigt viktigt vid tävlingar. Om du har en jätte kommer domarna att överse småa skavanker.
Vård av ungfisk, endast unfiskar med fin kroppsform blir utvalda
IMG_0041.jpg


Vård av tävlingsdiskus
IMG_0042.jpg
9) Berätta om känslorna vid tävlingar, om glädjen då du är med i tävlingar.
Det är en sinnesstämning som är väldigt beroendeframkallande, speciellt om man har satt in mycket arbete på att vårda en diskus under året. Även om du inte vinner ett pris, kommer du att få veta var du står, vad som saknas, vad som skall förbättras till nästa år. Om du riktigt vill förbättra dig själv inom hobbyn är tävlingar en bra start. Det är mycket annorlundare att tävla än att bara gå dit och titta.
Nästan perfekta ”spots” och mönster men dålig kroppsform, kommer aldrig att bli en vinnare.
IMG_0066.jpg
10) Kommer du att medverka i nästa tävling?

Det kommer jag givetvis att göra. Inte bara i nästa, men alla framtida tävlingar.
Avels par
IMG_0052.jpg
11) Vilka sortens linjer jobbar du med nu? Har du ett avels-par igång?

Jag håller fortfarande på och förbättrar på mina LSS. Det är ett evighets projekt. Jag håller även på att förbättra några albino korsningar. Vid vilken tidpunkt som helst, har jag alltid ca 50 par.
Vård av ungfisk, endast unfiskar med fin kroppsform blir utvalda
IMG_0045.jpg
12) Vad matar du med och hur ofta?

Jag matar dem med oxhjärta mixat med fiskmål, rismjöl och spirulina. Diskusarna blir matade med oxhjärtemix två gånger om dagen och med mygglarver en gång om dagen.
13) Vad förslags hushållning gör du med dina kar? Vattenbyte, rengöring etc?
Vi använder ett droppsystem för att förse oss med friskt vatten och är beroende på albino plecon för rengöring. Avföring och matrester tas bort efter sista matningen med oxhjärta på eftermiddagen.

14) Hurudant filter använder du?

Vi använder inte filter i våra kar. Bara tanken av att krama ur så många filter ger oss mardrömmar och vi har inte råd med elektriciteten för att ha individuella over-head filter i varje enskilt kar. För hobbyister som inte har tod elelr hjälp med att byta vatten varje dag, bör använda något sorts filter.
Dropp system
IMG_0059.jpg
15) Kan du beskriva ditt tillvägagångssätt med karantän?

Vi ger alla karantänade diskusar en antibiotisk medicinering under tolv dagar. Under den tiden om diskusen äter, lägger vi metrodinazole till oxhjärtemixen och matar dem under tio dagar. Efter det lägger vi diskusarna till våra lagerlistor. Vi har inte tid att vänta på att symptomer framträder för behandling. En sjukdom skulle sprida sig genom hela odlingen och en hel generation av yngel skulle kunna bli utplånad.
Karantän, antibiotisk
IMG_0044.jpg
16) Vad är dina principer om användning av medicin?

Tidigt upptäckt = Tidigt åtgärdat = Glad diskus. Detta är enkelt om du har erfarenhet. Dom flesta hobbyister kan inte upptäcka sjukdomar tidigt och kan inte ge rätt diagnos. Det finns ett ordspråk: Bästa sättet att komma ihåg din frus födelsedag, är att glömma den en gång. Det samma gäller för behandling av sjukdomar, Upplev det en gång, två gånger eller tre gånger om du är lite långsam och du kommer att kunna upptäcka och känna igen sjukdomen och ge rätt behandling tidigt. Böcker kan inte lära dig så bra. Tidig behandling och relevant medicinering är bra. Sen behandling, och de flesta mediciner biter inte längre. Varje holistisk tillvägagångssätt för att ”boosta” immunsystemet för att slåss mot sjukdomen borde ha gjorts långt innan diskusen blivit sjuk och inte under sjukdomen.

17) Vilka råd kan du ge för en hobbyist som vill ha diskus?

En erfaren odlare berättade för mig att söka och räkna upp skavankerna när du tittar på diskusen. Detta vill ge dig en bra idé om diskusen är av kvalitet eller inte. Det är lätt att bli imponerad av hela paketet. Hans råd har hjälpt med mycket.
Avelspar
IMG_0050.jpg

18) När du tittar på diskus, vad ser du?

Jag ser briljansen och förutseendet av en odlare. Jag kan även berätta vad jag inte vill se. Jag försöker hårt att inte bara se pengar, men the force of the dark side is strong.

Avelspar
IMG_0047.jpg
19) Vad skulle du vilja fullborda inom hobbyn?

Att slå rekordet som grundaren av Singapore Fireworks som vann Grand Champion titeln fem gånger.
Avelspar
IMG_0053.jpg
20) Ser du någons sorts negativ aspekt inom hobbyn nuförtiden?

Inte egentligen. Alla försöker det bästa dom kan för att få ut det mesta utavhobbyn.
Avelspar
IMG_0048.jpg


21) Har du en mentor inom hobbyn?

För många för att skrivas ner här. Alla erfarna inom hobbyn och kamrater inom industrin som jag känner har delat med sig av deras hemligheter, och gett mig många bra ideér längs vägen för att lösa mina problem med diskus. Jag skulle vilja ta detta tillfälle för att ge dem ett stort tack.
Tack Colin för att du har tagit dig tid för denna intervjun och tid för DFS medlemmar....

IMG_0051.jpg

MVH Danne aka Dizkuz

översatt av ycc aka Chanteloup
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
:-)
[ http://www.ndss.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.l-mal.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.heckel.se" onclick="window.open(this.href);return false; ]

User avatar
Dizkuz
Posts: 3179
Joined: 24 Nov 2007, 01:16
Real Name: Danne Aberg
Location: stockholm

Re: Intervju med Colin Heng 9th National Discus Competition, Gra

Post by Dizkuz » 20 Sep 2008, 12:00

Super kul att se intervjuerna på svenska framöver, kanon jobb :hug1: :2tubsup:
No end to Karma, so we should be very careful about our actions
Poff!

User avatar
Sippan
Posts: 1256
Joined: 13 Jul 2008, 21:52
Real Name: Siv Englevid
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Intervju med Colin Heng 9th National Discus Competition, Gra

Post by Sippan » 20 Sep 2008, 12:03

Ja, det var mycket kul att få läsa :2tubsup: Och vilka fiskar sen då :heart5:
:hug1:

Sippan

Janne Josefsson
Posts: 2702
Joined: 25 Nov 2007, 00:58
Real Name: Janne Josefsson
Location: Tanumshede
Contact:

Re: Intervju med Colin Heng 9th National Discus Competition, Gra

Post by Janne Josefsson » 20 Sep 2008, 13:46

Helt suveränt, att kunna få dessa intervjuver på både Engelska och Svenska framöver :2tubsup: :2tubsup: :2tubsup: Gör det betydligt enklare att få till sig faktadelarna :hug1:

Passar på att tacka våra översättare, som ställer upp på sin lediga tid :hug1: :hug1: :hug1: :hug1: :hug1: Heder åt er :hello2:

Mvh
Janne

User avatar
bucket
Posts: 2951
Joined: 25 Nov 2007, 22:49
Real Name: Jakob Svitzer
Location: Malax, Finland
Contact:

Re: Intervju med Colin Heng 9th National Discus Competition, Gra

Post by bucket » 20 Sep 2008, 13:57

Härlig interjuv och bra joppat krappar, speciellt Yannick :hello2:

Det är så kul att läsa dessa interjuver :heart5:
Image
Image

User avatar
Robban_P
Posts: 1305
Joined: 25 Nov 2007, 22:43
Real Name: Robert Pettersson
Location: Stockholm

Re: Intervju med Colin Heng 9th National Discus Competition, Gra

Post by Robban_P » 21 Sep 2008, 08:10

:tumme2: :tumme2: :tumme2:

Grymt bra jobbat.

Destroy
Posts: 367
Joined: 03 Mar 2008, 14:05
Real Name: Fiskfisk
Location: STOCKHOLM

Re: Intervju med Colin Heng 9th National Discus Competition, Gra

Post by Destroy » 21 Sep 2008, 09:53

inte bara skoj att läsa, vilka otroligt fina diskusar den mannen äger!!! :heart5:

User avatar
Tommy
NDS Member
NDS Member
Posts: 3799
Joined: 25 Nov 2007, 06:02
Real Name: Tommy Holmberg
Location: Stockholm

Re: Intervju med Colin Heng 9th National Discus Competition, Gra

Post by Tommy » 21 Sep 2008, 16:27

Mycket bra intervju.

Kanon med översättningen.
:guru: :guru: :guru:
Image

Lasse Omfors
Styrelse
Styrelse
Posts: 1435
Joined: 13 Apr 2008, 00:17
Real Name: Lasse Omfors

Re: Intervju med Colin Heng 9th National Discus Competition,

Post by Lasse Omfors » 02 May 2012, 14:14

Bra intervju. Och fina bilder.

Lasse :hello2:

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Re: Intervju med Colin Heng 9th National Discus Competition,

Post by kaj.p » 02 May 2012, 14:42

Skall se om jag inte har en bild på Colin själv har ju besäkt honom två gånger. :wink:

Post Reply

Return to “Intervjuer”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests