Vilken kamera och vilka tillbehör?

Här pratar vi fritt om foto och allt som hör det till.
annmari
Posts: 419
Joined: 25 Nov 2007, 23:25
Location: Stockholm

Re: Vilken kamera och vilka tillbehör?

Post by annmari » 26 Dec 2007, 13:18

Hej!
Vi köpte en Canon powershot A 560 mycket lätt och hantera tar dessutom toppbilder med tillhörande sladdar etc,Mvh Ann-Mari :tumme2:

LUCAS
Posts: 106
Joined: 25 Nov 2007, 22:34

Re: Vilken kamera och vilka tillbehör?

Post by LUCAS » 26 Dec 2007, 15:13

Annmarie det verkar dock svårt att få ut bilderna på nätet med en canon powershot! *SKÄMTAR*

Jag tror det är marginell skillnad mellan de olika kamerahusen om man är amatör och ska använda kameran lite då och då.
Betänk bara att Nikon d50 är en äldre digitalkamera än 400d och tekniken går fort fram just nu.

De många inte tänker på är att varje exponering med en digital systemkamera kostar en del.
Många tycker det är så bra för det kostar inget det är bara att knäppa bild på bild men så är det inte riktigt.
systemkameror har en hel del rörliga delar som behöver service mellan varven och det är inte helt gratis.
Efter några tusen exponeringar är det dags för service.
Köper man då ett eklusivare kamerahus så klarar den fler exponeringar eftersom den är byggd för yrekesmän.
Snackade med en yrkesfotograf som räknar att varje exponering med hans digitala systemkamera kostar runt 3kr.

Mvh

User avatar
drd
Posts: 657
Joined: 25 Nov 2007, 00:38
Real Name: Mattias Allroth
Location: Löddeköpinge,skåne
Contact:

Re: Vilken kamera och vilka tillbehör?

Post by drd » 26 Dec 2007, 18:43

LUCAS wrote:
De många inte tänker på är att varje exponering med en digital systemkamera kostar en del.
Många tycker det är så bra för det kostar inget det är bara att knäppa bild på bild men så är det inte riktigt.
systemkameror har en hel del rörliga delar som behöver service mellan varven och det är inte helt gratis.
Efter några tusen exponeringar är det dags för service.
Köper man då ett eklusivare kamerahus så klarar den fler exponeringar eftersom den är byggd för yrekesmän.
Snackade med en yrkesfotograf som räknar att varje exponering med hans digitala systemkamera kostar runt 3kr.

Mvh
3 spänn per exponering ? Shit då har jag plåtat för 40 000 på min redan :crasy:

LUCAS
Posts: 106
Joined: 25 Nov 2007, 22:34

Re: Vilken kamera och vilka tillbehör?

Post by LUCAS » 26 Dec 2007, 19:44

Drd du är väl en rik skåning? hehe

Han räknade nog med service på dyra gluggar osv i den kalkylen.
Men har du plåtat så många exponeringar med kameran är det nog dags för en service på spegel och slutare och rengörning.

Mvh

Morgana
Posts: 67
Joined: 26 Nov 2007, 14:50
Real Name: Frida
Location: Skogås

Re: Vilken kamera och vilka tillbehör?

Post by Morgana » 26 Dec 2007, 21:10

Att det kostar i service får man väl räkna med, mer att man såhär efter jul har lite tomt i plånboken :P
Just nu står valet mest mellan Nikon D50 och canon 350D, jag har fastnat för Nikon, killen för Canon... Vad är största skillnaden egentligen mellan dom? Jag tycker det känns som Nikons kameror är något lättare att använda än Canon.
Frida

User avatar
drd
Posts: 657
Joined: 25 Nov 2007, 00:38
Real Name: Mattias Allroth
Location: Löddeköpinge,skåne
Contact:

Re: Vilken kamera och vilka tillbehör?

Post by drd » 26 Dec 2007, 21:20

LUCAS wrote:Drd du är väl en rik skåning? hehe

Han räknade nog med service på dyra gluggar osv i den kalkylen.
Men har du plåtat så många exponeringar med kameran är det nog dags för en service på spegel och slutare och rengörning.

Mvh

Ska bara plåta lite sjyssta "månadens kort" först innan man vågar skicka iväg den så man inte står med skägget i brevlådan när dom ringer tillbaks och berättar att dom nog måste byta ut grejer...... :stickh:

Nee skämt åsido det kanske man skulle göra eller åtminstånde ringa canon och höra iaf, sensorn har man ju fått rengjord några gånger men det har dom ordnat på kamerateknik i malmö på nån timme.

Funderar dessutom på att skicka iväg lite gluggar på service och rengörning.
Undrar om det kostar skjortan ?

User avatar
uteanders
NDS Member
NDS Member
Posts: 1302
Joined: 25 Nov 2007, 12:33
Real Name: Anders Nordin
Location: Långsele

Re: Vilken kamera och vilka tillbehör?

Post by uteanders » 26 Dec 2007, 21:34

Jag har hållit på och Hobby fotat i ganska många år, Haft både Canon och Nikon JAG föredrar Nikon har haft flera av dessa Tycker dom är bra.
Kanske hade jag en Dålig Canon vad vet jag.. Men alla kort vart ganska lika och så.. Men Nikon mera val möjligheter tycker jag..
Men att skylla på dålig kamer kanske är fel de med Den Canon jag köpte var en enkel modell med bas program bara..T 50 kanske den hette och på den var det begränsade inställnings möjligheter..
Efter det en Nikon 801s och på den vägen är det Nikon. De tycker jag är BRA.. :tumme2:
Image

LUCAS
Posts: 106
Joined: 25 Nov 2007, 22:34

Re: Vilken kamera och vilka tillbehör?

Post by LUCAS » 27 Dec 2007, 01:27

När det gäller val av kamerasystem Canon eller Nikon är det väl som att välja mellan BMW och Mercedes eller nått sånt.
Det är nog den personliga smaken som får avgöra men det är nog inte rättvist att jämföra två gamla analoga systemkameror som ovan och utifrån det välja en modern digital systemkamera.
Själv körde jag Minolta när jag plåta analogt och det pågrund av att de var den första kameran jag köpte sedan byggde jag ut utrustningen och köpte nya hus och nya gluggar.
Var faktiskt aldrig 100 nöjd med Minolta.
Jag sålde av allt och bytte till Canon.
Jag kunde kört vidare på mina dyra Minolta gluggar eftersom Sony köpt upp Minolta och deras nya Sony Alhpa passar till Minolta objektiven.
Jag ångrar att jag inte gjort ett system skifte långt tidigare.
Canon är grymt bra och mycket lätt att handskas med men Nikon är säkert lika bra.
Vet dock inte när Nikon d50 kom ut på marknaden.
Canon 350d kom ut för två år sedan.
Vet dock att matte_g bytte ut sin nikon d40 mot en canon 350d.
Kanske värt att fråga honom vad skillnaden mellan nikon och canon är.

Mvh

User avatar
Robban_P
Posts: 1305
Joined: 25 Nov 2007, 22:43
Real Name: Robert Pettersson
Location: Stockholm

Re: Vilken kamera och vilka tillbehör?

Post by Robban_P » 27 Dec 2007, 11:49

En liten skillnad har jag för mig är:
Canon fyrkantiga pixlar ... ska ge kantigare intryck men skarpare.
Nikon Runda pixlar ... ska ge lite mjukare bilder men inte lika knivskarpt.

Om detta gör att bilderna skiljer sig något för ögat har jag ingen aning om :santagrin:
Själv ser jag iaf ingen skillnad på bilderna beroende på vilken typ utav pixel det är.

Morgana
Posts: 67
Joined: 26 Nov 2007, 14:50
Real Name: Frida
Location: Skogås

Re: Vilken kamera och vilka tillbehör?

Post by Morgana » 27 Dec 2007, 18:31

Knepigt det här :lol: Nu lutar det åt en Canon 400D, det verkar vara det bästa köpet, och Canon har väl mer och billigare tillbehör till sina grejer. Snart blir det iaf förhoppningsvis snygga bilder på fiskarna (bara vänta på att det dyker ner några diskusar i burken också ;) )...
Frida

Post Reply

Return to “Fritt foto snack”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests