Enkelt saltvattens kar.

Saltvattensfisk, koraller och anemoner.
User avatar
Matte_g
Posts: 4369
Joined: 24 Nov 2007, 00:34
Real Name: Mattias Gustafsson
Location: Stockholm
Contact:

Enkelt saltvattens kar.

Post by Matte_g » 06 Apr 2008, 22:51

Jag har et tomt kar 222L en MH lampa och osmosvatten :garv:

Vad behöver jag mer för saker för att starta ett enkelt men ändå inte så dyrt saltvattenskar.
Och hur sköter jag det??

jsl
Posts: 52
Joined: 26 Nov 2007, 20:34
Location: Umeå/Obbola

Re: Enkelt saltvattens kar.

Post by jsl » 06 Apr 2008, 23:47

Levande sten anser jag vara hjärtat i systemet. Rejält med sten i karet (så mycket man har råd med) och sen behöver du salt också ;)
Så mycket mer behövs egentligen inte. Lite pumpar har man ju liggande så se till att få minst 2500l/h totalt men gärna mer.

Mats
Posts: 421
Joined: 29 Nov 2007, 01:34
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Enkelt saltvattens kar.

Post by Mats » 06 Apr 2008, 23:53

Hej.
Levande sten behövs ej i större mängd,beror på vad man skall ha för inriktning.
mvh Mats

LUCAS
Posts: 106
Joined: 25 Nov 2007, 22:34

Re: Enkelt saltvattens kar.

Post by LUCAS » 07 Apr 2008, 00:57

20 procent LS tycker jag är en bra start sen kan man ju fylla ut med annat i botten om man tycker det ser fjuttigt ut men det beror ju på inriktningen men med 20 procent så är man ju inte låst direkt.
Det är lite jobbigt att fylla på LS när karet är igång om man inte kan köra in stenen separat vid sidan om, risk att få höga fostfat värden vid i sättning av ny Ls.
Jag får plite lite mer i den här tråden imorgon för nu måste jag sussa!

Natt i natt :hello3:

User avatar
Tommy
NDS Member
NDS Member
Posts: 3799
Joined: 25 Nov 2007, 06:02
Real Name: Tommy Holmberg
Location: Stockholm

Re: Enkelt saltvattens kar.

Post by Tommy » 07 Apr 2008, 03:52

intresant tråd, jag e själv sugen på ett salt kar.
:guru: :guru: :guru:
Image

User avatar
Poddan
Posts: 8484
Joined: 24 Nov 2007, 00:31
Real Name: Artur Stensson
Location: Tranås

Re: Enkelt saltvattens kar.

Post by Poddan » 07 Apr 2008, 08:31

Usch.. pengar kostar det ju iaf :D
:-)
[ http://www.ndss.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.l-mal.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.heckel.se" onclick="window.open(this.href);return false; ]

User avatar
Matte_g
Posts: 4369
Joined: 24 Nov 2007, 00:34
Real Name: Mattias Gustafsson
Location: Stockholm
Contact:

Re: Enkelt saltvattens kar.

Post by Matte_g » 07 Apr 2008, 08:42

Så pumpar, Salt och levande sten är det som behövs för att starta igång det.

Hur sköter jag ett sånt kar är det vattebyte 1ggr/vecka då eller??
Om jag köper till en skummare vad innebär det för balansen osv??

Mats
Posts: 421
Joined: 29 Nov 2007, 01:34
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Enkelt saltvattens kar.

Post by Mats » 07 Apr 2008, 09:30

Hej.
Grabben startade upp ett salt på 500 l. och kostnad ca. 35000:- med all utrustning.Skummare,metallhalogen,kalkreaktor , pumpar, sand,salt,ca.75 kg.levande sten plus alla dessa mätsatser och alla dessa mineraler som skall till.Då är inte fisk och anemoner,koraller och liknande med.Sedan har du en "jäkla " stor energiförbrukning samnt ett stort väsen.
mvh Mats

jsl
Posts: 52
Joined: 26 Nov 2007, 20:34
Location: Umeå/Obbola

Re: Enkelt saltvattens kar.

Post by jsl » 07 Apr 2008, 12:02

Matte_g wrote:Så pumpar, Salt och levande sten är det som behövs för att starta igång det.

Hur sköter jag ett sånt kar är det vattebyte 1ggr/vecka då eller??
Om jag köper till en skummare vad innebär det för balansen osv??
Vattenbytesfrekvensen beror på vad du ska ha i. Där får du olika svar beroende på vem du frågar. Men kör man koraller måste man tillsätta mineraler och det gör man via vattenbyte eller via tillsatser. Hur mycket beror på hur mycket som förbrukas.

Skummaren hjälper till att hålla vattnet ren och minskar underhållet så det brukar man rekommendera att man har. Men initialt när man kör in karet med låg belastning är den enligt min mening inte nödvändig om man vill sprida ut kostnaderna lite över tiden. När man sen börjar sätta i fisk så gör skummaren att man kan belasta karet mer utan att det blir en algsoppa direkt. Skummaren driver också ut koldioxiden ur vattnet vilket är en annan fördel.

Visst kan man lägga 35000:- på ett 500 liters men det funkar även om man bara lägger 5000:- om man får tag i bra begagnade grejor.

20kg begagnad sten 1000:-
skummare 800:-
3 maxijet 1000 600:-
Begagnad T5 eller MH armatur 1000:-
Salt 25 kg ca 800kr (beroende på var man bor i sverige)
Några tester 300-400:-
Sen är man ganska bra på gång

Därtill kommer ju det levande och där sätter man ju själv gränsen....... det finns ju ingen övre gräns :)

User avatar
Matte_g
Posts: 4369
Joined: 24 Nov 2007, 00:34
Real Name: Mattias Gustafsson
Location: Stockholm
Contact:

Re: Enkelt saltvattens kar.

Post by Matte_g » 07 Apr 2008, 12:22

Tack för all hjälp.

Men en samafattning är att man kan starta upp det med 20% levande sten lite pumpar en MH och salt.
Om jag fattat det rätt ska det gärna stå en längre tid utan fisk och sånt för att komma igång det innebär ju att man under den tiden kan köpa skummare och sånt.

Man kan lägga pengar på allt så är det ju hörde om någon som lagt över 300 000kr på sitt saltkar.

Tanken är ju att jag vill starta upp det i mitt lilla rum med alla kar i för att sedan lura frugan så jag kan köpa ett större som jag kan ha på övervåningen :D

Post Reply

Return to “Saltvattensfisk”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest