overkill!

Här delar vi med oss av byggen och lösningar

Moderator: Styrelse

Bikerjoy
Posts: 92
Joined: 12 Mar 2014, 22:07
Real Name: Rickard Joyner

Re: overkill!

Post by Bikerjoy » 19 Nov 2014, 10:15

Topper Harley wrote:Hur får du ner vattnet utan att ha borrat?
Det finns några olika lösningar som baseras på hävert. Alla funkar, men alla har den lilla risken att om häverten upphör så har du översvämning.

Detta är en variant som jag själv testat med bra resultat.

https://www.youtube.com/watch?v=XiVDACgpEQk" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: overkill!

Post by Einarsson » 19 Nov 2014, 13:12

Bikerjoy wrote:Detta tror inte jag är fallet. Min teori är att filtret kommer att balansera sig mot tillgänglig näring i form av NH3/NH4 samt Nitrit, finns det ingen näring så överlever inte fler bakterier oavsett hur stort filtret är så ett längre strömavbrott får samma konsekvens oavsett storlek på filter / sump. Men jag kanske tänker fel?
Med ytterfilter är problemet att det blir syrebrist när det slutar cirkulera vilket dödar bakterierna. Så har jag fattat det.

En sump har ju ändå mycket mer vattenyta så känns som att syrebristen borde slå in mycket långsammare i en sump, gissningsvis. :-)

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: overkill!

Post by Einarsson » 19 Nov 2014, 13:13

SuperAquaMan wrote:Inte roligt bara om om det blir strömavbrott med ett så stort inkört filter. Är man inte hemma när det startar efter flera timmar finns det nog risk att vattnet är förgiftat och fisken död... så tänker jag.
Man kan ha en liten UPS dock som kan driva sumpens syrestenar rätt länge om strömavbrott sker. Då överlever det ju. :-)

User avatar
SuperAquaMan
NDS Member
NDS Member
Posts: 1203
Joined: 29 Sep 2009, 01:43
Real Name: Fredrick Johansson
Location: Göteborg

Re: overkill!

Post by SuperAquaMan » 19 Nov 2014, 20:57

Det är precis syrebristen som blir problemet i filtrer och inte näringen. Har man en sump som är lika stor som karet är skillnaden enorm mot ett inner eller ytterfilter. Det går kanske att lösa med UPS och syrestenar i sumpen för att spara på UPS:en.

Sen ser jag inte riktigt syftet med en så stor sump med så lite biologi i karet, man eldar för kråkorna. Kontinuerliga vattenbyten är ju ett måste i min mening
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: overkill!

Post by Einarsson » 19 Nov 2014, 21:21

SuperAquaMan wrote:Det är precis syrebristen som blir problemet i filtrer och inte näringen. Har man en sump som är lika stor som karet är skillnaden enorm mot ett inner eller ytterfilter. Det går kanske att lösa med UPS och syrestenar i sumpen för att spara på UPS:en.

Sen ser jag inte riktigt syftet med en så stor sump med så lite biologi i karet, man eldar för kråkorna. Kontinuerliga vattenbyten är ju ett måste i min mening
Ja, håller med.

Själv är jag åt sumphållet för att den är lättare att hålla ren. Man kan ha filtervadd som ser till att allt vatten som kommer till sumpen blir extremt rent, då kan du bara rengöra vadden eller byta den ofta. Du minimerar risken för att filtret suger in skit som ligger och är dåligt. Ytterfilter är ett jäkla besvär att rengöra, särskilt om du ska göra det ofta, och du riskerar att döda filtret varje gång. Därför känns sump väldigt bra i min hjärna. Bara för det blir mycket lätt att hålla kar och filter rent, och därmed hålla en högre kvalité på vattnet. :-)

User avatar
SuperAquaMan
NDS Member
NDS Member
Posts: 1203
Joined: 29 Sep 2009, 01:43
Real Name: Fredrick Johansson
Location: Göteborg

Re: overkill!

Post by SuperAquaMan » 20 Nov 2014, 00:11

Einarsson ett tips är att ha filtermatta på insuget till ytterfiltret så får du samma effekt. Jag har gjort så och bytt ut mattorna i filtret så det bara är biologiskt material i.

Sen kan man ta det ett steg till och göra ett toppfilter där utblåset från ytterfiltret går i och ha filtervadd där i som tar det finaste som det andra missat.
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: overkill!

Post by Einarsson » 20 Nov 2014, 09:48

SuperAquaMan wrote:Einarsson ett tips är att ha filtermatta på insuget till ytterfiltret så får du samma effekt. Jag har gjort så och bytt ut mattorna i filtret så det bara är biologiskt material i.

Sen kan man ta det ett steg till och göra ett toppfilter där utblåset från ytterfiltret går i och ha filtervadd där i som tar det finaste som det andra missat.
Det är så jäkla fult bara. :D Andra fördelen med sumpen är att man kan flytta ut all teknik och slipper ha det i karet.

User avatar
classemann
Posts: 379
Joined: 24 Aug 2014, 09:37
Real Name: Claes Feldt
Location: Borås
Contact:

Re: overkill!

Post by classemann » 20 Nov 2014, 12:48

Varför inte ett droppfilter ?
Vad jag har förstått så är dom inte känsliga mot strömavbrott t.ex.
Hade ett själv på 90 talet och kvaliten var enorm på vattnet, har aldrig haft ett filter som fungerat så bra.
Hade jag haft plats idag så hade jag aldrig tvekat på att ha denna typ av filter.

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: overkill!

Post by Einarsson » 20 Nov 2014, 15:41

classemann wrote:Varför inte ett droppfilter ?
Vad jag har förstått så är dom inte känsliga mot strömavbrott t.ex.
Hade ett själv på 90 talet och kvaliten var enorm på vattnet, har aldrig haft ett filter som fungerat så bra.
Hade jag haft plats idag så hade jag aldrig tvekat på att ha denna typ av filter.
Ska funka grymt bra vad jag läst, såvida man inte vill ha det tyst. :-)

User avatar
classemann
Posts: 379
Joined: 24 Aug 2014, 09:37
Real Name: Claes Feldt
Location: Borås
Contact:

Re: overkill!

Post by classemann » 20 Nov 2014, 17:53

Einarsson wrote:
classemann wrote:Varför inte ett droppfilter ?
Vad jag har förstått så är dom inte känsliga mot strömavbrott t.ex.
Hade ett själv på 90 talet och kvaliten var enorm på vattnet, har aldrig haft ett filter som fungerat så bra.
Hade jag haft plats idag så hade jag aldrig tvekat på att ha denna typ av filter.
Ska funka grymt bra vad jag läst, såvida man inte vill ha det tyst. :-)
Det jag hade var tyst, stod i vardagsrummet.
Det beror på hur man konstruerar det :idea:
Ska se ifall jag kan göra en skiss på hur jag byggde.
På den tiden talade jag med Sigfrid Hydeholm och han undrade var jag hade sett den typen av droppfilter men som sagt det var en egen konstruktion.
När jag matade så började det skumma efter en stund i sumpen och Sigfrid sa att det var nog som så att jag bröt ut äggvite ämnen med hjälp av filtret.

Post Reply

Return to “Gör det själv / DIY”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests