Karantän - ny fisk / sjuk fisk

Diskus för nybörjare
Post Reply
Dagge1
Posts: 5
Joined: 09 Dec 2017, 23:41
Real Name: Mathilda

Karantän - ny fisk / sjuk fisk

Post by Dagge1 » 22 Apr 2018, 12:14

Hej, har ni något tips på hur man kan hantera karantän biten?

Kan man ha en 75L plastbalja från typ ikea om man inte har ytterligare akvarium? ( för närvarande har jag 3 st i behov av karantän) av 6 fiskar så är det bara tre som verkar må bra. Höjer jag tempen till 35 som vissa gör så dör nog mina corys, ancistrus och växter. Vill värdera diskusen i prio men det börjar bli svårt då magkänslan säger att jag kommer misslyckas..

Mitt Problem: 3 matvägrar, slemmar, håglösa och de andra tre är som pirayor..

Har tidigare behandlat med olika preparat i omgångar (svårt att diagnostisera) . bla hexamita utan framgång. Dock så strök många kardinaltetror med och nu har jag haft diakusarna i typ 6 månader och jag blir inte av med problemet.

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Re: Karantän - ny fisk / sjuk fisk

Post by kaj.p » 22 Apr 2018, 22:48

Fish protection 15 minuters behandling sedan är det klart :)

Dagge1
Posts: 5
Joined: 09 Dec 2017, 23:41
Real Name: Mathilda

Re: Karantän - ny fisk / sjuk fisk

Post by Dagge1 » 23 Apr 2018, 08:23

Vart skaffar jag det? :)

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Re: Karantän - ny fisk / sjuk fisk

Post by kaj.p » 24 Apr 2018, 06:04

Det fanns på mässan nu i Ullared annars har vi det hemma Aquazoo

Dagge1
Posts: 5
Joined: 09 Dec 2017, 23:41
Real Name: Mathilda

Re: Karantän - ny fisk / sjuk fisk

Post by Dagge1 » 24 Apr 2018, 07:27

hade ingen möjlighet att åka till mässan i helgen som va :( hade blivit för trött av bilkörningen med allt pollentrams som är nu + att jag hade säkert köpt fisk som jag inte borde.. speciellt inte när jag inte kan ta hand om mina befintliga på ett korrekt sätt :(

Men la en liten beställning nu på aquazoo's hemsida :) Your order on aquazoo is complete.

Dagge1
Posts: 5
Joined: 09 Dec 2017, 23:41
Real Name: Mathilda

Re: Karantän - ny fisk / sjuk fisk

Post by Dagge1 » 24 Apr 2018, 07:29

Om jag använder orginallådan som karantän, hur skall jag göra med mina corys, & ancistrus? Om jag plockar ur dem och sen behandlar Diskusarna.. Besitter inte den övriga fisken på eventuellt skit också? Dvs när jag stoppar tillbaka corys att det blir kaos igen?

Dagge1
Posts: 5
Joined: 09 Dec 2017, 23:41
Real Name: Mathilda

Re: Karantän - ny fisk / sjuk fisk

Post by Dagge1 » 04 Jun 2018, 22:40

Tänkte bara lägga in en uppdatering ifall någon skulle vilja se uppföljning :)

Fick snabb leverans från Aquazoo, så de var kanon :)

Fiskarna fick bada därefter i Fish Protection. Tyckte att jag följde anvisningarna helt. Men något måste jag ha missat då fisk 1 gick bort.


Fisk 2 såg nästan död ut också. Räknade inte med att badet skulle påverka dem så hårt. De blev väldigt mörka och såg lite läskigt ut. Fisk 3 också mörk men inte lika påverkad som fisk 2. Fiskarna gick sedan i en separat balja med 35 grader's vatten i 14 dagar. med 40-50% vattenbyte varje dag + lite salt. Tunna och ledsna var firrarna och sakta men säkert blev det bättre.

Nu har de varit tillbaka i karet sen ca 2 veckor tillbaka. Blev en tuff process men som det ser ut idag så ser det ut som att de kommer få ett långt liv :)
Fiskarna är idag så sjukt "glada". Från att vara sist att äta till att vara först. Och från att gömma sig till att bita en i händerna.. (aj)
De har lagt på sig lite hull och ser allmänt hälsosammare ut. Fisk 2 har lite tydliga stress-ränder, men det försvinner nog inom kort. Sköta maten och vattenbyten så blir det nog kanoners. Skulle vilja posta en bild, men vet inte riktigt hur man gör xD

User avatar
Ubbe62
NDS Member
NDS Member
Posts: 73
Joined: 22 Jan 2016, 20:02
Real Name: Urban Lundström
Location: Skellefteå

Re: Karantän - ny fisk / sjuk fisk

Post by Ubbe62 » 05 Jun 2018, 19:54

Jo, det är bra om fisken är i bra kondition då man använder fish protection, roligt att det verkar gå åt rätt håll för dig

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk


Post Reply

Return to “Discus för dummies”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests