Nybliven Diskusskötare

Diskus för nybörjare
Post Reply
Kajaksimmaren
Posts: 2
Joined: 06 Sep 2016, 22:02
Real Name: Jan Nordanstål

Nybliven Diskusskötare

Post by Kajaksimmaren » 07 Sep 2016, 18:39

Hej alla glada!
Har precis blivit med diskus 6st röd turkos som jag har i ett 720l tillsammans med tetror,pansarmalar och ancistrus.
Min fråga är hur lång tid tar det för dom att "boa" in sig,de är väldigt skygga och simmar och gömmer sig så fort jag rör mig vid burken.De är inte kräsna med maten verkar det som sett de äter algtabletter och på affären åt de alla typer av foder frys,granulat och flingfoder.
Mitt problem är ju att få fram fiskfodret till fiskarna så att säga då de drar och parkerar bakom/under rötter så fort jag närmar mig akvariet.
Någon som har ett svar på min frågeställning?

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Re: Nybliven Diskusskötare

Post by kaj.p » 11 Sep 2016, 10:22

Det är väldigt olika och orsaken kan också bero på flera saker. HUr länge har du haft dem?

robaino
Posts: 56
Joined: 17 Feb 2015, 19:31
Real Name: Robin

Re: Nybliven Diskusskötare

Post by robaino » 11 Sep 2016, 11:15

Skaffar du fler individer kommer dom att bli trygga. Det är ju rätt stort kar du har.

Kajaksimmaren
Posts: 2
Joined: 06 Sep 2016, 22:02
Real Name: Jan Nordanstål

Re: Nybliven Diskusskötare

Post by Kajaksimmaren » 01 Oct 2016, 16:39

Hej igen
Haft dom i ca 4v nu och de har acklimatiserat sig och är inte alls skygga ett par har redan lekt,de la tyvärr rommen på insugsröret till ytterfiltret och har karet fullt med rom och yngeltjuvar,sannolikheten att nåt yngel hade klarat sig är ändå minimal...
Har 2st jbl e1500 ytterfilter vet inte om det räcker med filterkap. För fler större fiskar i kombination med de andra firrarna.

Post Reply

Return to “Discus för dummies”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests