Diskus med andra fiskar

Diskus för nybörjare
Post Reply
Tony86
Posts: 4
Joined: 30 Mar 2016, 22:53
Real Name: Tony Hjalmarsson

Diskus med andra fiskar

Post by Tony86 » 30 Mar 2016, 22:57

tja
jag är helt ny på diskus. har aldrig ägt en förut.
funderade bara om man kan ha diskus med rovfisk? har tigerfisk och nåra channor och florida gar.
är det nått som skulle funka eller är det bara och glömma? :)

User avatar
SuperAquaMan
NDS Member
NDS Member
Posts: 1203
Joined: 29 Sep 2009, 01:43
Real Name: Fredrick Johansson
Location: Göteborg

Re: Diskus med andra fiskar

Post by SuperAquaMan » 31 Mar 2016, 01:43

Skulle säga absolut nej på just dom fiskarna du har. Vet inte vilken channa du har men chansen finns att det ryker en diskus någon gång. Och dom kommer stå och trycka och inte göra sig speciellt bra är min gissning. Jag kör rockor med mina diskus men dom är alldeles för små för att se diskus som mat än så länge.
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS

Tony86
Posts: 4
Joined: 30 Mar 2016, 22:53
Real Name: Tony Hjalmarsson

Re: Diskus med andra fiskar

Post by Tony86 » 31 Mar 2016, 10:28

SuperAquaMan wrote:Skulle säga absolut nej på just dom fiskarna du har. Vet inte vilken channa du har men chansen finns att det ryker en diskus någon gång. Och dom kommer stå och trycka och inte göra sig speciellt bra är min gissning. Jag kör rockor med mina diskus men dom är alldeles för små för att se diskus som mat än så länge.
Det är pulchra och striata platinum jag har och ingen av dom brukar va intresserade av andra fiskar. förutom andra channor då.
Det va ju lite större diskus jag tänkte på å skaffa i såfall men de kanske blir som du säger att dom skulle stå och trycka i nått hörn. dom ska ju bli väldigt lätt stressade diskus om ja inte har fel.

Tänkte ju att det kanske skulle funka i och med att dom fiskar jag har är hyffsat lugna.

User avatar
SuperAquaMan
NDS Member
NDS Member
Posts: 1203
Joined: 29 Sep 2009, 01:43
Real Name: Fredrick Johansson
Location: Göteborg

Re: Diskus med andra fiskar

Post by SuperAquaMan » 31 Mar 2016, 14:10

Du kan ju alltid testa :wink:

Hur stort är karet?
Min gissning är iaf att det kommer inte gå jättebra. Diskusen kommer inte bilda naturliga revir eller våga leta mat och med det få nersatt immunförsvar = sjuk diskus = pengar i sjön = en person förlorad från diskushobbyn. Även om dina channor struntar helt i diskusen så kommer dom ändå vara en stressfaktor. Lite som att sitta och dela cell med Abedesi i kumlabunkern, han är säkert snäll men man hade nog sovit dåligt ändå :garv:
oz_simon-adebisi_tobiasbeecher.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS

Tony86
Posts: 4
Joined: 30 Mar 2016, 22:53
Real Name: Tony Hjalmarsson

Re: Diskus med andra fiskar

Post by Tony86 » 31 Mar 2016, 15:45

SuperAquaMan wrote:Du kan ju alltid testa :wink:

Hur stort är karet?
Min gissning är iaf att det kommer inte gå jättebra. Diskusen kommer inte bilda naturliga revir eller våga leta mat och med det få nersatt immunförsvar = sjuk diskus = pengar i sjön = en person förlorad från diskushobbyn. Även om dina channor struntar helt i diskusen så kommer dom ändå vara en stressfaktor. Lite som att sitta och dela cell med Abedesi i kumlabunkern, han är säkert snäll men man hade nog sovit dåligt ändå :garv:
oz_simon-adebisi_tobiasbeecher.jpg
hehe jo man kan alltid testa.. fisksoppa är bäst :D

haha förstår va du menar.
spelar de nån roll hur många channor de är kanske då?
har bara 2 stycken pulchra och en striata.

karet är på 760 liter

User avatar
classemann
Posts: 379
Joined: 24 Aug 2014, 09:37
Real Name: Claes Feldt
Location: Borås
Contact:

Re: Diskus med andra fiskar

Post by classemann » 31 Mar 2016, 17:14

Håller med föregående talare, du kommer bli besviken när du ser hur dina diskusar tynar bort.
Jag har kört diskus med Scalare och det funkade inte alls, diskusarna var enormt stressade efterhand.
Scalarer kastar sig över maten och diskusen hänger inte med alls, dom gillar mer att gå och plocka i sakta mak.

Så ska du ha diskus så satsa på dvärgciklider som är lugna och ha ett gäng pansarmalar. Jag har även grenmal och det funkar fint.
Kontenta: Diskus vill ha det lugnt och då måste fiskarna dom delar kar med vara lugna också.

Silver93
Posts: 157
Joined: 04 Jan 2008, 09:27
Real Name: samuel schaffer
Location: Örebro

Re: Diskus med andra fiskar

Post by Silver93 » 31 Mar 2016, 20:21

Har själv kört skalarer och mycket ciklider (fjärilsciklider, hantel, jordätare) det har funkat bra för mig iallafall, vet också många som har fisksoppa med diskus, mycket pictusmalar och kulfiskar och liknande, en polare har också haft små arowanor med diskus och det har också funkat, men som föregående talare så kan det bli väldigt dåligt också!

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Diskus med andra fiskar

Post by AmirA » 01 Apr 2016, 14:05

SuperAquaMan wrote:Lite som att sitta och dela cell med Abedesi i kumlabunkern, han är säkert snäll men man hade nog sovit dåligt ändå
:garv: :garv: :garv:
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Re: Diskus med andra fiskar

Post by kaj.p » 01 Apr 2016, 17:38

SuperAquaMan wrote:Du kan ju alltid testa :wink:
oz_simon-adebisi_tobiasbeecher.jpg
Ser ju om som att det är DRD han brottas med.

User avatar
Topper Harley
Posts: 59
Joined: 03 Apr 2013, 11:34
Real Name: Martin Isaksen
Location: Trelleborg

Re: Diskus med andra fiskar

Post by Topper Harley » 06 Apr 2016, 12:50

kaj.p wrote:
SuperAquaMan wrote:Du kan ju alltid testa :wink:
oz_simon-adebisi_tobiasbeecher.jpg
Ser ju om som att det är DRD han brottas med.

Nej han saknar "Hajfenan" så det är ej Mattias =)

Post Reply

Return to “Discus för dummies”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests