Första gången med Diskus

Diskus för nybörjare
Fredrik_A
Posts: 6
Joined: 26 Nov 2015, 10:16
Real Name: Fredrik Åkesson

Första gången med Diskus

Post by Fredrik_A » 26 Nov 2015, 10:35

Hej
Jag har beställt men inte fått mitt Juwel Rio 300 akvarium.
Namnet är lite lurigt men karet är på 350 liter med inbyggt innerfilter på 6 liter.
Filtet innehåller lite märkliga material som är tänkta att bytas till Juwels variant av makaroner och kol och "nitrat" filtret är tänkt att ersättas med vanlig filtermatta.
För 2 år sedan fick jag nog av akvarium då värmaren hängde sig och jag fick färdigkokt fisksoppa men ni vet hur det är har man en gång börjat så är det som ett gift.
Hur som helst jag är oerhört sugen på ett gäng diskusar.
Planen är att ha ECS easy vad det nu hette som bottensubstrat toppat med 5-6 cm fint grus.
Gruset jag köpt är sjösten i fraktionen 1-2mm.
Jag har läst,läst och sen läst lite till om hur man håller diskus i sällskapsakvarium men det är olika budskap överallt.
Vi kommer inte ha ork att byta vatten mer är en gång/vecka.
En "erkänd" akvariebutik tyckte att VF är lättare att hålla medans andra säger köp odlat.
Jag är inte ute efter att odla utan det ska helt enkelt vara ett vackert akvarium i köket. Diskusen kommer iså fall inte att gå ensam utan planen är 6-8 Diskus, Boliviansk fjärlilsciklid, kardinaltetror ,"Vanlig" Fjärilciklid och ett gäng Otocinclus Växter är planerat till att vara Vallisineria , Svärdplanta och kanske några flytväxter som "förbrukar" mycket nitrat.
Om jag köper fisk i storlek 7-10cm i diameter och inte har bråttom med att de ska växa sig stora funkar det att hålla dessa i 28-30 grader och mata med torrfoder och lite fryst ibland ?
Oxhjärta är jag inte sugen på att hålla på med.
Att mata lite men ofta med torrfoder är inget problem då jag har en foderautomat sedan tidigare.
Fredrik

User avatar
Bosse
Styrelse
Styrelse
Posts: 2230
Joined: 25 Nov 2007, 11:06
Real Name: Bosse Quiding
Location: Saltsjö-Boo

Re: Första gången med Diskus

Post by Bosse » 26 Nov 2015, 11:41

Välkommen hit Fredrik!

Trevligt att du tänker satsa lite på diskusfirren. Skaffa odlade och då gärna från nån privatperson. Det finns tyvärr mycket skit i butikerna. Din erkända butik kan vara en av dom faktiskt och det grundar jag på det svar du fick från den.

Dina frågor vill jag besvara med ja på alla. Som torrfoder är Seras Diskusgranulat det absolut bästa.
Dock vet jag inte om sjösten påverkar pH värdet åt fel håll, d.v.s. uppåt.

Fredrik_A
Posts: 6
Joined: 26 Nov 2015, 10:16
Real Name: Fredrik Åkesson

Re: Första gången med Diskus

Post by Fredrik_A » 26 Nov 2015, 12:24

Hej
Om jag fattade specen rätt så ska gruset vara kalkfattigt och borde då inte påverka PH värdet.
Som lite kuriosa var jag av en händelse inne på Djurmagazinet här i Tyresö för att handla kattmat.
Djurmagazinet och Arken är annars butiker som jag får utslag av men blev positivt överaskad av akvarieavdelningen.
Välskött och såg bra ut. Det kan iof ha med att göra att det är folk från BAK som råkar jobba just där......
Det gick lite diskus som iaf vid en första anblick såg fina och välmående ut.
Först ska karet igång och resten av invånarna flytta in. Diskusen blir de sista fiskarna som släpps i och det lär bli någon gång efter jul...
Fredrik

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Re: Första gången med Diskus

Post by kaj.p » 26 Nov 2015, 12:30

Välkommen hit :tumme2: Ser fram emot lite bilder :)

User avatar
tonysdiskus
Posts: 4459
Joined: 25 Nov 2007, 15:03
Real Name: Tony Johansson
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Första gången med Diskus

Post by tonysdiskus » 26 Nov 2015, 12:31

Välkommen till forumet Fredrik!
http://www.tonysdiskus.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.forum.tonysdiskus.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/tonysdiskus" onclick="window.open(this.href);return false;
mob 0707-804024

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Första gången med Diskus

Post by AmirA » 26 Nov 2015, 14:11

Välkommen :hello2:
Det Bosse nämner är nog en av de viktigaste sakerna man ska tänka på. Att skaffa bra fisk kommer spara mycket tid, pengar och energi. Därför kan man nästan utgå från att man får skitfisk om man köper i butik. Visst, ibland hittar man fina fiskar, och ett tränat öga kan säkert plocka fina individer, men det är inte alltid lätt, särskilt inte när man är ny. Som ny i gamet går man annars på fiskens färger och prislappen. Man ser inte formen på fisken och i vilket skick den är. Som tur är så har vi sponsorer här som sysslat med diskus långt innan jag föddes, och som tar hem fisk i absoluta världsklass. Dessutom har vi några privata odlare som säljer kanonfisk. Du har ju tex en som bor i samma stad, Sune (SuLi).

När det gäller din setup så finns det en sak som oroar mig lite. Dels har du inte särskilt stort kar, dels har du 6-8 diskus och dels har du juwels egna (usla enligt mig) filter. I min värld är det inte en optimal setup. Jag ska inte svära på att det inte kommer funka hos dig, men jag hade hellre plockat ut det filtret och istället kört ett stort ytterfilter.
Vidare skriver du att du inte orkar byta vatten mer än en gång i veckan. Jag hade nog omvärderat den tanken om jag ska vara ärlig. Men det är klart, har du mycket växter som trivs bra och suger upp oönskade ämnen ur vattnet, ett tillräckligt stort filter samt att du matar klokt (dvs inte matar för mycket), så kan du kanske komma undan med ett vattenbyte i veckan. Klart att man kan byta vatten hur sällan man vill, men i slutändan handlar det om fisken tycker att det är tillräckligt.
Lycka till med starten och lägg gärna upp bilder så man får hänga med på din resa :2tubsup:
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

Fredrik_A
Posts: 6
Joined: 26 Nov 2015, 10:16
Real Name: Fredrik Åkesson

Re: Första gången med Diskus

Post by Fredrik_A » 26 Nov 2015, 14:38

Hej
Vad gäller det inbyggda filtret så har det förändrats på senare tid.
Det finns "makaronkorgar" att komplettera med.Kolfiltret och den dom kallar "anti nitrat" tänkte jag ta bort och ersätta med vanlig filtermatta. Om jag gör på det viset så ska det enl specen bli 6 liter filtermaterial och det är nästan i klass med ett ytterfilter för denna storlek av burk.
Om jag fattat det rätt så ska även bottenmaterialet det där ESC vad det nu hette vara i klass med makaroner vad gäller yta för nitrifikationsbakterierna att växa på .Detta borde iaf hjälpa till med nedbrytningen och det är bra många liter,tror jag fick det till 22liter som ska ligga längst ner på botten.
6-8 individer är en höftning och är inte på något vis skrivet i sten. Ska det vara färre för att funka så får det bli så.
Vad gäller matningen så tror jag mig veta ungefär vad "rätt" mängd är då jag tidigare höll ungefär samma uppsättning fast VF Scalarer istf Diskus.
Dessa Scalarer blev trots allt 9 år gamla och mådde bra ända till slutet.
Fredrik

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: Första gången med Diskus

Post by Einarsson » 26 Nov 2015, 15:53

AmirA wrote:När det gäller din setup så finns det en sak som oroar mig lite. Dels har du inte särskilt stort kar, dels har du 6-8 diskus och dels har du juwels egna (usla enligt mig) filter. I min värld är det inte en optimal setup. Jag ska inte svära på att det inte kommer funka hos dig, men jag hade hellre plockat ut det filtret och istället kört ett stort ytterfilter.
Vidare skriver du att du inte orkar byta vatten mer än en gång i veckan. Jag hade nog omvärderat den tanken om jag ska vara ärlig. Men det är klart, har du mycket växter som trivs bra och suger upp oönskade ämnen ur vattnet, ett tillräckligt stort filter samt att du matar klokt (dvs inte matar för mycket), så kan du kanske komma undan med ett vattenbyte i veckan. Klart att man kan byta vatten hur sällan man vill, men i slutändan handlar det om fisken tycker att det är tillräckligt.
Detta kände jag också, jag hade ungefär den mängden diskus i samma typ av kar och det funkade inte med en gång i veckan. Och då hade jag ett FX6. Jag skulle säga att du i princip måste komplettera med ett starkt ytterfilter och vara beredd på att göra åtminstone 2 gånger i veckan med byte.

Fredrik_A
Posts: 6
Joined: 26 Nov 2015, 10:16
Real Name: Fredrik Åkesson

Re: Första gången med Diskus

Post by Fredrik_A » 26 Nov 2015, 16:09

Det där filtret var något i HÄSTVÄG.
GIGANTISKT stort :-) :eek: :eek: :eek:

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: Första gången med Diskus

Post by Einarsson » 26 Nov 2015, 22:52

Fredrik_A wrote:Det där filtret var något i HÄSTVÄG.
GIGANTISKT stort :-) :eek: :eek: :eek:
Vill bara varna att FX6 får inte plats i kabinettet på Juwelkaret, förutom det i mitten. Men då går det ju inte stänga in. Så det kanske du inte vill köpa. :)

Post Reply

Return to “Discus för dummies”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests