Discusen utveckling. Artikelserie

Diskus för nybörjare
User avatar
klys
Posts: 1769
Joined: 25 Jan 2008, 09:16
Real Name: Marius Klys
Location: Älvängen

Re: Discusen utveckling. Artikelserie

Post by klys » 18 Aug 2008, 23:56

Det här var ju lysande :hura3: :hello2:
Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår.

User avatar
Matte
Posts: 386
Joined: 28 Nov 2007, 23:12
Location: Aland Islands(Finland)

Re: Discusen utveckling. Artikelserie

Post by Matte » 24 Aug 2008, 11:23

Del 7 Diskus och dess sjukdomar


Många anser att diskus bara är sjuka och att de som håller diskus inte gör annat än öser i mediciner av alla de slag. Detta skulle jag vilja påstå att är nonsens och att hålla diskus inte är svårare än att hålla andra ciklider. Nyckeln till att hålla frisk diskus är rent vatten, stabilt vatten, rätt vatten, rätt temperatur på vattnet och rent bondförnuft. Men när sjukdomarna väl är där så kanske denna artikel är en liten hjälp på vägen.

Diskus och Parasiter

Så som alla djur så har även våra fiskar parasiter. Det är när populationen av dessa parasiter är för hög som vi får problem. Många av dessa går att undvika med bra hygien i akvariet, rent vatten och rena ”instrument” dvs håvar, händer och annat som vi pillar i akvariet med.

Gälparasiter

Gälparasiter går att undvika genom att rutinmässigt torka av alla glasytor i akvariet i samband med vattenbytet (VB). Detta slemskikt som byggs upp på ytorna är perfekt barnkammare för gälparasiter. Gör man detta kan man säga adjö till gälparasitproblem!!

Klassiskan symptom på gälparasiter
  • Klassiska symptom är:
  • Fisken använder bara en gäle.
  • Fisken kliar sig mot inredingen.
  • Fisken gör gäspningar.
Behandling

Praziquantel 2,5mg/L vatten.
Gör ett 40%VB och börja behandlingen. Behandla dag 1, 3, 5, 7. Redosera full dos. Gör ett 40%VB dag 2, 4, 6, 8. Inled alltid redoseringen med ett 40%VB och torka av alla ytor med en trasa.

Enstaka fisk med problem Saltdoppas i 15msk salt/10Lvatten..(se artikel saltdopp)

Andra orsaker till gälproblem är i regel. Hög andel organiskt material i vatenkolumnen, kemikalier, Nitrit, ammonium, för högt pH, överbefolkning, syrebrist.

Ich

Ich eller vitaprick är något som vi sällan ser i diskus akvarium. Orsaken till detta är att Ich inte trivs i diskus temperatur. Ideal förhållande för Ich är 23-26 grader C. De flesta som håller diskus håller dem runt 28 garder. Dvs över gränsen för vad Ich tål.



Behandling

Höj temperaturen till 28 grader.
Gör ett 40% VB Tillsätt salt i akvariet 7,5msk/40L vatten 7dagar. Redosera salt motsvarande avlägsnat vid VB


Mask

Att diagnostisera mask är mer eller mindre omöjligt, men om maskinfektionen blir påtagligt stor finns det dock några klassiska tecken.

Uppenbara maskproblem
  • Uppenbara maskproblem är mask som hänger från fisken.
  • Fisken äter men ökar inte i vikt.
  • Svullen buk mellan matningarna.
Behandling
  • Praziquantel (Droncit) 400mg/100gr mat. Matas 2ggr/dygn dag 1 dag 3 och dag 5.
  • Fenbendazole (Axilur) 0,25 mg/100gr mat. Mata första dagen 2ggr med 8-12h mellanrum mata igen efter 6-8 dagar.
  • Magnesiumsulfat kan användas som laxerande 2msk/40L i 4h-40%VB

Spironucleus vortens

S.vortens är en anaerob flagellat som orsakar det som vi på forumet så många ggr kan läsa som vitskitare. Dvs Avföringen blir lång, delsvis vit eller helt vit. Avföringen kan även uppfattas som ett tomt korvskinn med eller utan fasta partiklar i.

Diskusavföring skall vara Mörk, Fast och Kort (MFK).

S.vortens tros även vara orsaken till Hål i huvudet sjukan. Aven känd som Malawi Sjukan, Dropsy, Hex, Hexamita.

S. vortens skall dock inte blandas med Hexamita som är en annan Flagellat. Båda två hör till Familjen Hexamitids och har Åtta ben. Men, Hexamita drabbar inte våra fiskar.

Kännetecken för S.vortens
Kännetecknande för S.vortens när den drabbar våra fiskar är följande.
Första tecken är Lång avföring som övergår i något som kunde likna råa korvar på rad. Denna avföring övergår i regel över till ett tomt skal eller korvskinn som hänger bakom fisken. Detta skal kan framträda som vitt eller delvis vitt och slemmigt.
I detta stadie kan fisken fortfarande verka pigg och frisk. Dvs äta normalt och inte visa några yttre tecken på att den är sjuk.

Nästa brukar vara att Fisken står och hänger i hörnen på Akvariet, kommer ut för att äta men äter inte lika glupskt och med god aptit som den brukar., fisken äter men spottar ut maten.
I detta skede brukar fisken även verka lite mörkare än vanligt samt att ögonen inte är lika klara och röda som hos en frisk Discus. Till slut kommer fisken att hänga allt mera i hörnen av akvariet och visa allt mindre intresse för mat. Fisken kan komma ut vid matning men simmar mest runt utan att äta.
  • Lång avföring
  • Tom ljus, vit, delvis vit med mörka inslag, ofta flytande avföring
  • Mörk diskus som står och trycker i hörnen
  • Visar inget intresse för mat.
Matvägran
Fisken äter inte och tappar vikt. Om detta får pågå, kommer man kunna se tecken som insjunken mage och taniga pannor. Fisken mörknar allt mera och dess immunförsvar bryts ner. Risken för att fisken skall insjukna i andra sjukdomar ökar pga immunförsvaret försämras. Flagellaterna har vid det här stadiet angripit matsmältningsorganen, lever, mjälten. Man har även hittat S.vortens i blodomloppet.

  • Fisken tappar vikt
  • Mörk fisk med klibbande fenor
  • Tanig panna
  • Insjunken mage
  • Mörka dimmiga ögon
Behandling och dosering
S.vortens behandlas med Metronidazol.

I Foder
Dosering i mjuk mat. Tex Oxmix, Fiskmix eller annan mjuk mat.
1,5 gram Metronidazol per 100gram mat.
Denna matmix matas 3ggr per dag, som ENDA foder tills avföringen är MFK.. Mörk, Fast, Kort. Längden på avföringen skall vara som ett grötriskorn.

Krossa tabletterna i en mortel och blanda i maten.
Sätt maten i en Zip påse och platta ut maten till en tjocklek av ca 5- 10mm
Förvara i Frysen

I Akvarievatten för matvägrande fisk

500mg Metronidazol per 40L Vatten.
För att behandlingen skall vara effektiv måste metronidazolen doseras om var 8:e timme samt ett vattenbyte på 40% göras

Exempel

40% vattenbyte och 500mg/40L vatten. Efter 8 timmar 40% vattenbyte samt omdosering av 500mg metronidazol. Samma sak upprepas var 8:e timme tills fisken äter..

Under pågående behandlig försöker man erbjuda fiskarna mat enligt receptet ovan. Samtliga matrester avlägsnas genast efter matning. När fiskarna äter avslutar man behandlingen i vatten och matar med Metronidazol i mat 3ggr per dag som enda foder tills avföringen är MFK… Mörk Fast Kort


Diskus bakterier och stress

Fenröta

Fenröta orskas av bakterier. I 9 fall av 10 så orsakas fenröta av. genus. Cytophaga och var av Columnaris är en av dem. Orsaken till fenröta är för hög population av bakterier som orskas av dålig hygien i akvariet. Här ännu en orsak varför man skall hålla sina akvarium rena, suga upp matrester samt hålla ett VB schema som uppfyller kraven- så rent vatten som möjligt.

Behandling

Att behandla fenröta med antibiotika är förkastligt. Detta är en bakterieinfektion som fiskarna fått på grund utav ägaren nonchalans och lathet. Det som oftast används är Kopparsulfat, Malaktitgrön eller formalin. Även detta är overkill!!

Tänk K,I,S,S. Keep It Simple Stupid!!

Gör upprepade 40%VB Torka av alla glasytor. Tillsätt salt 7,5msk/40L vatten.
Saltdoppa fiskarna 2 dagar i rad i 15msk salt/10L.

Stress osmotisk stress, stress pga bakterier, sjukdomar osv.

Stress är antagligen den största orsaken till sjukdomar. Orsaken till stess kan var otaliga. Det vanligaste dock att vi håller våra dyrgripar under fel föhållanden.

Med fel förhållanden menas. Ett inte ändamålsänligt vatten. Ett vatten som är för högt belastat med, bakterier, parasiter, kemikalier, organiskt material, avföring, nitrit, ammonium, ammoniak, tungmetaller. Annat som orsakar stress är, för högt pH, fel temperatur, fel hårhet, fel placering av akvariet, ett inte ändamålsänligt foder… ja listan kan göras lång. Men ett faktum kvarstår. Detta orsakar mer problem än nånting annat.



Bakterieinfektioner

I många fall så behandlas dessa, stressrelaterade sjukdomar med antibiotika. Orsaken till detta är att man kan inte hitta nåt symptom på annat än att de är angripna av något som antas vara bakterier. Att diagnostisera en specifik bakterie är något som de flesta av oss inte kan göra. Endera pga okunnskap eller pga att vi inte har ens ett mikroskop där vi kan diagnostisera vilket alt vilka av dessa som är problemet.

Det ÄR bara att inse!!! Vi har inte en jävla susning om vad det är vi behandlar!!


Steg ett i dessa fall är VB 40%, slamsugning, torkning av ytor och salt 7,5msk/40L och eventuellt en värmehöjning på 3grader.
Detta hjälper fisken genom att lindra den osmotiska stress fisken har. Dvs fisken har en högre halt salt i sin kropp än vad som finns i vattenkolumnen. Genom att få hjälp att balansera den, kan fisken koncentrera sin energi på att bekämpa, vad de nu är den lider av.

Antibiotikapreparat skall användas som sista utväg. Se alltid över den miljö fisken lever i före behandling med antibiotika. Antibiotika orsakar i sin tur problem med recistens. Om vi behandlar allt vi inte förstår oss på med antibiotikapreparat, så har vi ganska liten chans att den antibiotika kan hjälpa oss när den verkligen behövs.

Columnaris

Columnaris lever i våra akvarium dag ut och dag in. Att tro att columnaris är något som drabbar våra kar spontant och med en kraft av förödande styrka, så borde vi nog tänka om.
Det är när populationen av columnaris blir för hög som i problem, oftast i samband av någon annan stress.

Symptom

Oftast så ser vi små tussar på fenor, eller på annat sätt angripna fenor. Bomullsliknande tussar kan även uppstå runt mun och huvud. Oftast förknippar vi dock columnaris med missfärgade fält, uppresta fjäll och olika fläckar.

Behandling

Även här gäller det att se över miljön fiskarna lever i och hitta den utlösande faktorn. VB och salt är en bra början.

Saltdoppa fisken i 15msk salt/10L 2-3 dagar i rad 2ggr/dag. Alternativt dopp i Kalium permanganat (KP). Om Akvariet är av ”bare bottom typ” kan man med fördel använda sig av KP i akvariet för att ta död på ev bakterier.

Komplicerade fall av Columnaris.

Om de angripna fälten har övergått till öppna sår kan inte Saltdopp eller KP användas.
I detta fall är det en verkligt svag fisk vi behandlar och tyvärr så är ända utvägen ett antibiotika preparat.

Nyinköpta fiskar

Det går inte att understryka nog vikten av karantän vid köp av ny fisk!!
Fisk som köpes för att tillföras i befintliga akvarium måste genomgå en karantän. Den nyinköpta fisken är inte van med den bakterieflora som råder i befintliga akvarier, samt de befintliga fiskarna är inte vana med de nyinköpta fiskarnas bakterieflora. Detta skapar problem för otaliga akvarister. De nyinköpta fiskarna skall hållas skilt från de befintliga fiskarna. Samma sak gäller verktyg, slangar och även händerna.

De mest konstiga simmönster du sett

Det är inte alltför ovanligt att vi ser simmönster av de mest konstiga slag. Oftast är orsaken till dessa förgiftning eller inre bakterieinfektioner alt inflamationer.

Headstand eller stå på huvudet sjukan

Headstand orsakas i de flesta fall av förstoppning som i sin tur blockerar passagen till simblåsan. Finns även fall där simblåsan är inflammerad samt att fall där fisken har en inflammation i huvudet.

Kännetecken

Fisken står på huvudet. Dvs lutande framåt i ca 45 graders vinkel eller i vissa fall står helt på huvudet. Finns även varianten där fisken står på Stjärten.

Behandling

Oftast så misstänker man förstoppning. Sänk vattnet så att fisken står upprätt. Sänk temperaturen till ca 26 grader C
Magnesiumsulfat 2msk/40L i 4h 40%VB.


Om simblåsan är inflammerad eller infekterad behövs antibiotika. Tex furanase. Kan med fördel användas med salt 7,5msk/40L.

Tokrusningar

Tokrusningar. Eng ”darting” har oftast vattenrelaterade orsaker. Kan bero på instabilt pH. Förgiftning av kemikalier, tungmetaller eller stress pga fel grannar, felplacering av akvariet.

Behandling

Vattenbyte med luftat avklorerat eller kolfiltrerat vatten. Vattenberedningsmedlet Prime har visat sig vara efektivt. Prime kan doseras upp till 4ggr av tillverkaren angiven dos.

Fiskar som sitter på botten

Fiskar som sitter på botten lider oftast av tungmetallförgiftning. Orsaken kan vara aluminum, koppar el andra tungmetallfällningar i vattnet.
Behandling

VB med avklorerat luftat ev kolfiltrerat vatten. Vattenberedningsmedel.

Fiskar som ligger på botten flyter vid ytan eller annars har svårigheter att simma.

Oftast så lider dessa fiskar av förgiftning av något slag. Alternativt trauma el bakteriella problem.

1:a hjälpen

VB med avklorerat luftat vatten. Salt 7,5msk/40L.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sammanfattning:

Diskus är en lite mera krävande fisk än vad vi vill erkänna. Men detta betyder inte att den är omöjlig att hålla. Diskus kräver omvårdnad bra foder så som alla fiskar men är inte som andra cilkider. Diskus tål inte alla de medikament som går att köpa på marknaden. Den är kännslig för snabba kast i hållningen och är lättstressad. Diskus ställer stora krav på dess ägare. Ägaren måste ha ett hum om akvaristik och dess regler för att kunna hålla diskus med framgång.
När man köper sina första diskusar bör man försäkra sig om att de är friska. Ofta får man problemen redan vid inköp, dessa problem förföljer ägaren och ställer till mera problem. Ofta till att ägaren tröttnar och ger upp diskushållningen. Ett karantän/behandlingakvarium är ett måste inom diskushobbyn. Det ger en möjligheten att behandla enstaka fisk. Det ger en även möjligheten att behandla fisk till en billigare kostnad. Det ger en även möjlighet att köpa nya dyrgripar och hålla dem i karantän. Men för den som en gång haft diskus och lyckats med diskus så är det svårt låta bli diskus.

Kära Sytrar och bröder på DFS. Man kan inte nog understryka vikten av vattenkvalitet när vi pratar diskus. Om ni lägger ner lite arbete och tanke i vatten kolumnen, är noga med hygienen i akvariet och med verktygen. Samt ger era fiskar lite lugn och ro. Så kommer ni aldrig att ångra att ni började med diskus.


DFS Admin&Mod Team
Brg-Matte- Forum Huligan :stick:

Janne Josefsson
Posts: 2702
Joined: 25 Nov 2007, 00:58
Real Name: Janne Josefsson
Location: Tanumshede
Contact:

Re: Discusen utveckling. Artikelserie

Post by Janne Josefsson » 24 Aug 2008, 23:26

Snyggt Matte :tumme2: :tumme2:

Skriv ut och häng upp i akvarierummet :hura3: Skitbra första hjälpen :hug1:

Mvh
Janne

User avatar
Dizkuz
Posts: 3179
Joined: 24 Nov 2007, 01:16
Real Name: Danne Aberg
Location: stockholm

Re: Discusen utveckling. Artikelserie

Post by Dizkuz » 25 Aug 2008, 09:04

Super jobb Matte :hug1: :2tubsup:
No end to Karma, so we should be very careful about our actions
Poff!

User avatar
Matte_g
Posts: 4369
Joined: 24 Nov 2007, 00:34
Real Name: Mattias Gustafsson
Location: Stockholm
Contact:

Re: Discusen utveckling. Artikelserie

Post by Matte_g » 13 Nov 2008, 18:55

Del 6 skötsel, avel och foder.

Diskus är inte en lätt fisk att hålla, och avla dem i akvarier är ännu svårare. Endast de med tidigare erfarenhet från att hålla lättare arter bör försöka ta hand om Diskus, eftersom många diskusar har dött i händerna på oerfarna akvarister. Diskus fisken är underbar att hålla
- de är vackra och charmiga - men de kräver ganska mycket
Nyckeln till framgång av avel på Diskus ligger i att alltid ge dem högsta vattenförhållanden, hålla dem i ett akvarium som är stor nog för dem, ge dem högkvalitativa foder med mera. En välskött Diskus par kommer leka regelbundet i akvariet, och det finns egentligen ingen speciell "sak" som kommer att leda till avel av ett par som inte mår bra. De flesta av de riktlinjer om Diskus avel kommer därför att vara desamma som för att hålla Diskus.

Först och främst - en Diskus par kommer inte att föröka sig i akvarium som är för små. Ett djup av minst 50cm är att föredra till dessa höga fiskar. En kub på 50 x 50 x 50 är därför vanligtvis lämpligt standard akvarium för ett par.

Vattentemperaturen bör hållas vid 28-30 grader och vattnet kan med fördel vara mycket mjuk. Hålla pH-värdet så nära 5-6,5 som möjligt. Det mjukt vatten innebär att du kommer att behöva övervaka pH-värdet mycket noga. Mjukt vatten är en mycket dålig buffert och pH-värde kan därför sjunka mycket snabbt. Det viktigaste med odlad diskus är att dom får ett stabilt ph så detta skall eftersträvas. Hålla halterna av lösligt avfall så låga som möjligt och aldrig låta nitrat stiger över 20 ppm. Eftersom din Diskus kommer att kräva en kost rik på protein kommer de följaktligen att producera en hel del avfall som kommer att driva upp nitrat i akvariet. Det bästa sättet att bekämpa nitrat är genom att utföra täta vattenbyten. Byt minst 30-50 procent av vattnet varje vecka är en bra tumregel.

Som nämnts ovan, din Diskus kommer att kräva mycket protein i sin kost. Professional Diskus uppfödare brukar ge sin fisk oxhjärta. Oxhjärt`s foder bör helst kompletteras med andra typer av foder till exempel spenat och räkor och musslor för att nämna några. Hög kvalitets flingfoder som Tropicals D50 kommer att ge din Diskus de extra näringsämnen. Extra vitaminer kan också vara en bra idé.

Under det inledande skedet av avel kommer ditt Diskus par att börja försvara en liten region i akvariumet. Både hanen och honan kommer att bli mycket territoriella och skydda denna region tillsammans. De kommer att fortsätta genom att välja en lek plats och noggrant rengöra den. Vissa Diskus par putsar ett antal platser innan de slutligen beslutar sig att lägga äggen på en av dem. Honan kommer att simma över leksubstratet och lägga sina ägg i rader, och hanen kommer att simma bakom henne och snabbt befrukta dem. Hårt vatten kan göra så att det skyddande membranet som omger äggen blir så hårt att det är omöjligt för spermierna att ta sig igenom. Hårt vatten kan därför göra att ägg att inte blir befruktade och inga yngel kommer att utvecklas.

Diskus paren är uppmärksamma föräldrar och kommer att vakta och ta hand om ägg tillsammans. De kommer att fläkten friskt vatten över äggen för att säkerställa en hög grad av syre och de kommer också att ta bort alla obefruktade ägg för att förhindra tillväxt av bakterier och mögel. Diskus ägg kläcks inom 48 timmar om vattentemperaturen är rätt. Om du håller upp vattentemperaturen kommer ynglen bli frisimmande i akvariet efter ungefär en vecka. Frissimmande yngel behöver ingen extra mat eftersom de kommer att äta från det slemsekret som deras föräldrar producerar. Detta foder (sekreten) kommer att ge yngel allt de behöver för ca en vecka. Efter det kommer de att vara stora nog att äta mer vanlig mat och du kan börja utfodra dem men ny kläckt artemia. Om du ger dina Diskus yngel idealiska förhållanden och lämplig mat kommer de att växa mycket snabbt och vara ungefär 5cm i diameter vid en ålder av 12 veckor. När de har nått denna storlek, de är stora nog att säljas till mig :D eller någon annan diskus freak.

Lycka till :hello2:

sille
Posts: 37
Joined: 03 May 2008, 00:05
Real Name: Daniel Siljevall

Re: Discusen utveckling. Artikelserie

Post by sille » 14 Jan 2009, 18:31

oj, intressant tråd som jag helt missat :hello2:

User avatar
Amazonas
Posts: 119
Joined: 21 Aug 2008, 11:48
Real Name: Jan Holmgren
Location: Luleå

Re: Discusen utveckling. Artikelserie

Post by Amazonas » 15 Jan 2009, 12:12

Den här tråden var det bästa jag läst på forumet, den bör läsas av alla, nybörjare som erfarna.

:happ6: :happ6: :happ6: :happ6:


/Janne H

User avatar
Engelholm Audio
Posts: 320
Joined: 15 Jul 2008, 20:55
Real Name: Pär Engelholm
Location: Karlskrona, Blekinge

Re: Discusen utveckling. Artikelserie

Post by Engelholm Audio » 15 Jan 2009, 12:53

En snabbtitt i denna tråd gör mig väldigt glad! Verkar vara otroligt mycket matnyttig läsning och information.

Jag tycker om att skriva ut trådar som dessa, läsa i sängen (eller rent av på toa). Tyvärr verkar inte bilderna komma med och "Utskriftsvänlig-knappen" ger mig bara aktuell sida - inte hela tråden! Det vore underbart om det kunde fixas!

I övrigt - hatten av för denna tråd! :tumme2:
vänligen
// Pär Engelholm (http://www.engelholmaudio.com)
// Karlskrona, Blekinge

Lauser

Re: Discusen utveckling. Artikelserie

Post by Lauser » 15 Jan 2009, 13:29

Engelholm Audio wrote:En snabbtitt i denna tråd gör mig väldigt glad! Verkar vara otroligt mycket matnyttig läsning och information.

Jag tycker om att skriva ut trådar som dessa, läsa i sängen (eller rent av på toa). Tyvärr verkar inte bilderna komma med och "Utskriftsvänlig-knappen" ger mig bara aktuell sida - inte hela tråden! Det vore underbart om det kunde fixas!

I övrigt - hatten av för denna tråd! :tumme2:
Fixar du lätt själv! :hello3:

Klipp ut och klistra in i ditt ordbehandlingsprogram samt bilderna. Sen är det bara att skriva ut på din färgskrivare om du vill ha bilderna i färg!

User avatar
Engelholm Audio
Posts: 320
Joined: 15 Jul 2008, 20:55
Real Name: Pär Engelholm
Location: Karlskrona, Blekinge

Re: Discusen utveckling. Artikelserie

Post by Engelholm Audio » 15 Jan 2009, 13:58

Lauser wrote:
Engelholm Audio wrote:En snabbtitt i denna tråd gör mig väldigt glad! Verkar vara otroligt mycket matnyttig läsning och information.

Jag tycker om att skriva ut trådar som dessa, läsa i sängen (eller rent av på toa). Tyvärr verkar inte bilderna komma med och "Utskriftsvänlig-knappen" ger mig bara aktuell sida - inte hela tråden! Det vore underbart om det kunde fixas!

I övrigt - hatten av för denna tråd! :tumme2:
Fixar du lätt själv! :hello3:

Klipp ut och klistra in i ditt ordbehandlingsprogram samt bilderna. Sen är det bara att skriva ut på din färgskrivare om du vill ha bilderna i färg!
Hej!

Tack, ja det är en möjlighet men jag ser detta som ett klart dator-jobb, inte ett människo-jobb!
vänligen
// Pär Engelholm (http://www.engelholmaudio.com)
// Karlskrona, Blekinge

Post Reply

Return to “Discus för dummies”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests