Discusen utveckling. Artikelserie

Diskus för nybörjare
daniel7864
Posts: 176
Joined: 17 Mar 2008, 18:58
Real Name: ggzefs

Re: Discusen utveckling. Artikelserie

Post by daniel7864 » 04 Apr 2008, 16:38

säkert jättebra läsning, för den som orkar läsa de :2tubsup:
\,,/ (^_^) \,,/

Janne Josefsson
Posts: 2702
Joined: 25 Nov 2007, 00:58
Real Name: Janne Josefsson
Location: Tanumshede
Contact:

Re: Discusen utveckling. Artikelserie

Post by Janne Josefsson » 04 Apr 2008, 16:46

daniel7864 wrote:säkert jättebra läsning, för den som orkar läsa de :2tubsup:
Hej Daniel!

Jag kan lova dig att läser du detta och förstår, så kommer du spara många sorger och slantar. Bristande kunskap i detta ämnet är den största anledningen till sjuk fisk. Så försök nu, kör du fast så fråga på bara :2tubsup:

Mvh
Janne

User avatar
Poddan
Posts: 8484
Joined: 24 Nov 2007, 00:31
Real Name: Artur Stensson
Location: Tranås

Re: Discusen utveckling. Artikelserie

Post by Poddan » 18 Apr 2008, 23:30

Del 5 Inköp och karantän

Inköp

Hur många är vi inte som gått in på den lokala zoobutiken och sett ny vacker diskus simma i karen.
Man ser till sin förskräckelse att det bara finns 4 st kvar i karet samtidigt som annat folk pekar på karen. Jäklar , man hörde ju att det skulle komma en sändning men man trodde kanske inte att folk skulle dra så i fisken.

Upp med plånboken o vifta efter butikspersonalen.. Jag tar de som kvar!

Vad hände nu ?
  • 1. Har du fått lite info från försäljaren ?
    2.Hann du studera fisken?
    3.Ser alla pigga ut , aktiva med klara färger?
    4.Har fisken stora ögon?
    5.Form och fenor och gälar ok ?
    6.Har du plats för fisken + karantän kar ?
Har du fått lite info från försäljaren ?
Här har du möjlighet att fråga om linje,ursprung,skötsel,ph,matning,karantän osv.

Hann du studera fisken ?
Anledningen till att man studerar fisken är ju naturligtvis inte bara för att välja ut de vackraste exemplaren.
Naturligtvis vill man ju ha frisk fisk med sig hem också.
Kliar sig fisken mot växter rötter ect så kan man ju ana parasiter. Inget ovanligt i sig. Men du kanske skall fundera att ta med dig ev medel hem också från butiken.
I ett kar så kanske man kan urskilja ett par som hela tiden går med varandra ( hane och hona ? ) Studera gärna omgivningen också i karet. Är karet välskött så kanske man kan se avföring här och där. Vitskitare är inget ovanligt, men behandling är ett måste.
.

Ser alla pigga ut,aktiva med klara färger?
Be gärna butikspersonal mata fisken. Då vill vi se hungrig ,aktiv fisk. Och väntar vi en stund så får vi även se avföringen. Kort som ett riskorn och fast.

Ser du en fisk med mörka färger som håller sig i ett hörn så kanske vi skall undvika denna.
Ser du flera fiskar som trycker i hörnet så kanske vi skall undvika hela det karet? Eller i vart fall pejla läget med butikspersonalen.
Det är INTE ovanlig att någon fisk i karet utses till mobboffer.

Har fisken stora ögon?
Med detta menas oproportionerligt stora ögon i förhållande till storlek på fisken.
Detta kan bero på tidigare sjukdom,mask dålig matning ect.
Fisken kan vara vacker iaf , men förmodligen så kommer fisken inte att kunna komma upp i full storlek. Fråga om vad för karantän butiken har gjort.
Har de avmaskat så slipper du att göra detta under din karantän.

Form och fenor och gälar ok ?
Diskus förknippas med runda fina former, har du valet att plocka dessa så tveka inte.

Fenorna skall vara hela, och inte deformerade.Är de lite trasigt vita så fixar vi detta hemma.
Däremot saknas det pga missbildning så låter vi dessa vara kvar i karet.

Gälar skall vara hela,titta även på missformning mun. Stängs gälarna helt? Andas fisken snabbt?
Detta kan vara pga av parasiter eller bakterier. Även nyligen matade fiskar kan ha lite ökad andning.

[thumbnail]http://diskusforum.se/images/forumpics/ ... nedmun.jpg[/thumbnail]

Har du plats för fisken + karantän kar ?
Kanske den viktigaste punkten. Överbelasta inte ditt kar hemma. Se till att ha ett karantän kar iordning så ger du dina fiskar bästa möjliga chans att växa till ett gäng ståtliga friska pjäser.

Karet
Karantän karet skall vara bb (barebottom) dvs inget grus,växter eller rötter och vara 45 cm högt 45 djup och längden beroende på hur mycket fisk du har. Det skall naturligtvis inte vara så tätt med fisk så att du inte kan granska dem.

Belysning
Ha en svag eller lagom belysning men konstant.

Rengöring
All utrustning skall rengöras noggrant innan användning. Detta kan göras med tex klorin
Håvar och rengörningsdukar skall soltorka innan användning.
UV ljus från solen är ett effektivt desinficeringsätt.
Tvätta händer och armar med mild tvål.

Utrustning i karet
Det enda som behövs är en syresten samt en doppvärmare
Temperaturen borde vara 28-30 grader,att ta det lungt är viktigt om fiskarna är svaga.
Det är viktigt att syresätta karet rikligt då vissa mediciner reducerar syret i karet.



Förslag på karantän
Dag 1
Se till att ha karet i ordning.
Salt 200g / 100 l
Koppa in fiskarna försiktigt.
Ingen mat

Dag 2
Inget vatten byte, mao bibehåll salt halt
Ingen mat

Dag 3
Rengör kar ordentligt, byt 30 % vatten
Kör en pp kur
Byt sedan 20-30% vatten
Mata med metro mat

Dag 4
Byt vatten
I med 100 g salt
mata med metro mat

Dag 5
Rengör kar ordentligt, byt 30 % vatten
Kör en pp kur
Byt sedan 20-30% vatten
Mata med metro mat

Dag 6
Byt vatten
I med 100 g salt
mata med metro mat

Dag 7
Rengör kar ordentligt, byt 30 % vatten
Kör en pp kur
Byt sedan 20-30% vatten
Mata med metro mat


Detta är en god grund till karantänbehandling.
Vi misstanke om bakterier kör pp tidigare.
Om det kommer ett utbrott så fortsätt med pp


Fortsätt med metro mat tills all fisk har avföring som riskorn + 3-5 dagar efter
Avmaskning sker efter detta.

Observera fisken hela tiden under karantänen.

Skulle något bryta ut så finns alltid möjligheten att doppa fisken i ett salt bad
200gram salt / 10 liter vatten i en hink.
Observera hela tiden andetagen. Dessa skall ej gå under 15 andetag på minut.
Vissa fiskar lägger sig på sidan direkt... räkna andetagen..



/ ForumsTeamet
:-)
[ http://www.ndss.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.l-mal.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.heckel.se" onclick="window.open(this.href);return false; ]

foxmeister
Posts: 63
Joined: 11 Dec 2007, 14:03
Real Name: Alexander
Location: Hällingsjö Gbg

Re: Discusen utveckling. Artikelserie

Post by foxmeister » 20 Jul 2008, 21:08

alltså vilken bra tråd!!!!


man lär ju sig allt,

jag som bara är 15år och inte införskaffat diskusarna än har ju precis börjat fatta lite om genetik karantän och karet :D

men en sak förstår jag inte .... vad är (PP) :shock: :dontknow:
Inget liv utan Fiske och Diskus

User avatar
Matte_g
Posts: 4369
Joined: 24 Nov 2007, 00:34
Real Name: Mattias Gustafsson
Location: Stockholm
Contact:

Re: Discusen utveckling. Artikelserie

Post by Matte_g » 20 Jul 2008, 21:15

foxmeister wrote:alltså vilken bra tråd!!!!


man lär ju sig allt,

jag som bara är 15år och inte införskaffat diskusarna än har ju precis börjat fatta lite om genetik karantän och karet :D

men en sak förstår jag inte .... vad är (PP) :shock: :dontknow:

Här kan du få lite info.

viewtopic.php?f=36&t=186

foxmeister
Posts: 63
Joined: 11 Dec 2007, 14:03
Real Name: Alexander
Location: Hällingsjö Gbg

Re: Discusen utveckling. Artikelserie

Post by foxmeister » 20 Jul 2008, 22:13

Matte_g wrote:
foxmeister wrote:alltså vilken bra tråd!!!!


man lär ju sig allt,

jag som bara är 15år och inte införskaffat diskusarna än har ju precis börjat fatta lite om genetik karantän och karet :D

men en sak förstår jag inte .... vad är (PP) :shock: :dontknow:

Här kan du få lite info.

viewtopic.php?f=36&t=186



tackar nu vet man ju tilloch med va det där är:D!!!!! :2tubsup:
Inget liv utan Fiske och Diskus

Janne Josefsson
Posts: 2702
Joined: 25 Nov 2007, 00:58
Real Name: Janne Josefsson
Location: Tanumshede
Contact:

Re: Discusen utveckling. Artikelserie

Post by Janne Josefsson » 18 Aug 2008, 19:20

Del 4. Vatten.
Vatten och Vattenbyten.
Ingenting är viktigare i en problemfri Discus hållning, än Varmt, Rent och regelbundet bytt vatten. Discusen kan hållas i ett stort spann av Ph och Hårdhet. Den måste inte hållas vid Ph 6,5 och GH 3, ligger dina vattenvärden mellan Ph 6-8,5 och GH 3-14 kommer det att fungera fint att hålla Discus, så länge värdena är stabila. Ett stabilt vatten är betydligt viktigare än ett surt och mjukt vatten.

Men varför säger litteraturen, att det ska vara surt och mjukt vatten?
Discusen lever vilt i ett ofta mycket surt och mjukt vatten, men även här är spannet enormt vad gäller vattenvärdena, och dessutom så har vi olika vatten typer såsom vitvatten, klarvatten och svartvatten.
Vf kan också tillvänjas ”vanligt vatten”, håller man Vf så bör man nog fördjupa sig i ämnet vatten, samt skaffa sig kunskap om vattenvärdena vid dom olika fångstområdena.

Vad det gäller odlad Discus, så är nästan all fisk uppvuxen i vanligt avluftat kranvatten. Så för den vanliga akvaristen finns ingen anledning att experimentera med vattnet, så länge det faller inom ovanstående ramar. Tar man sedan ett steg vidare i hobbyn och vill odla Discus, då ställs det lite andra krav på vattenvärdena för att lyckas och få en bra kläckning, kommer tillbaka till detta lite senare.

Stabilt Vatten, hur får vi det?
Med ett stabilt vatten menar jag att, Ph värden inte svänger.
Om vi gör ett experiment för att lära känna vårt vatten, så kommer vi att förstå bättre. Införskaffa Ph,GH och KH test, Tappa upp ett stort glas vatten och mät, låt nu detta vatten stå kvar tills nästa dag och gör en ny mätning. Ni kommer nu att ha fått två olika värden, varför?

Under natten har det upp tappade kranvattnet luftats från framförallt CO2, ni har väl sett dom små bubblorna som blir i akvariet ibland, när man gör ett stort vattenbyte direkt från kranen, Detta är inte syrebubblor som många tror utan CO2 som frigörs ur vattnet.
Hur lång tid tar det för att få ett stabilt vatten?
Allt mellan 3-24 timmar, lite beroende på råvattnets beskaffenhet. Processen kan påskyndas genom syretillsättning och cirkulation, för att få snabbare avgång av CO2. När Ph värdet har blivit stabilt, så kallar vi det Avluftat vatten/Åldrat vatten.

Tillbehör som behövs för att enkelt lyckas med sitt Discus vatten:
  • Vattentester
  • Vattendepå, ex regnvattentunna
  • tomt akvarie
  • Doppvärmare
  • syrepump + sten
  • cirkulationspump
  • slang och ett strilmunstycke.
Fyll nu upp tunnan med en slang där strilmunstycket sätts, ju mer vattnet slås sönder vid fyllningen desto fortare får vi ett färdigt vatten. Sätt temperaturen på värmaren, så att samma temp uppnås i tunnan som i karet, sätt på syrepumpen och cirkulationspumpen i tunnan, det ska vara bra fart på vattnet.

Mät sedan var 6:e timma tills värdena inte ändras, logga gärna mätningarna, kan vi dra nytta av senare om vi vill kemiskt preparera vattnet. Jag brukar fylla depån med kallt vatten, troligen mindre ekonomiskt men jag slipper ev. utfällningar från varmvattenberedaren. Tänk också på att ju bättre cirkulation i depån desto snabbare, avluftat vatten.

När värdena är stabila så har vi vårt vatten, skulle vi inte behöva det omedelbart så kan cirkulationen minskas, men aldrig stoppas. Vid vattenbytet (wc = waterchange) brukar jag nyttja cirkulationspumpen till att fylla karet med.

Vad är bra wc rutiner?
Allt beror självklart på belastningen av vattnet, men som tumregel: ungdjur som äter kraftigt foder 30-60% per dygn. Vuxna djur motsvarande mängd 3 ggr/vecka. Detta är enbart en vägledning, ta för vana att mäta NO2 och NO3 och gör en bedömning efter det, finns beskrivet i kapitlet Cykla in ett filter.
Där kan ni även läsa om hur man kan minska ner på wc frekvensen, genom slamsugning före och efter matning.

Lekvatten.
För att lyckas med lek av discus krävs lite mer av vårt vatten.Framförallt behöver vi ett mjukt vatten, GH 3-6 får anses som tillräckligt mjukt för att få en hygglig kläckning, desto hårdare vatten ju sämre kläckning.
Över 8 så kan inget syre tränga in i romkornet, vilket gör att embryot dör.

Om vi nu bor i ett område med ett väldigt hårt vatten, så kan det behövas en Reverse Osmos för att få en bra kläckning. För att förstå nyttan med RO så bör man känna till grunderna om osmotiskt tryck och konduktivitet. Jag kommer här bara att förenklat förklara termerna, detta är ett mycket komplext ämne och för er som vill fördjupa er mer, så finns det mer ingående artiklar i kunskapsbasen.

Konduktivitet är förenklat ledningsförmågan i vattnet, Salter och mineraler samt andra önskade och oönskade ämnen i vattnet ökar lednings förmågan/konduktiviteten.
I ett normalt kranvatten i Sverige ligger konduktiviteten 180-250 microsiemens. Saltar man i karet vid ex. wc 1dl salt/100L akvarievatten rusar konduktiviteten upp kraftigt 1500-2000 microsiemens.
För en bra kläckning bör vi ligga på 100 microsiemens och därunder.

Om vi nu filtrerar vattnet genom ett RO filter, så ”silar” vi bort salter och mineraler, även skadliga ämnen som tungmetaller försvinner. Det vi får ur RO:n är ett mjukt, neutralt vatten.
Värdena skall vara Ph7 och nära noll i microsiemens. Detta vatten får inte användas oblandat då ingen buffring finns kvar i vattnet, detta skulle leda till Ph fall omgående. Dessutom har vi tagit bort även dom viktiga bitarna i vattnet, som behövs för liv.

Konduktiviteten är inte så svår att förstå, desto mer komplicerat är det med osmotiskt tryck, och det är här nyckeln finns till en bra kläckning, inte ett lågt Ph som många tror. En grundregel är balans.

Vi tar ett exempel: Vi tar en fisk som gått i ett vatten med 200ms, så sätter vi den i ett kar med RO vatten = 0 ms, nu får vi en tryckskillnad mellan fisken och vattnet (osmotiskt tryck) Salter och mineraler mm pressas ur fisken, tills konduktiviteten ligger på samma nivå i vattnet och fisken.

Låter inte nyttigt eller? Självklart inte! Det kan till och med uppstå ett sådant tryck så att fisken blir glosögd en tid. Så sänkningar skall ske över en längre period. Om vi nu omsätter detta till ett romkorn: själva skalet på ägget fungerar som ett membran, inte olikt det som finns i RO filtret.
Embryot har en konduktivitet och vattnet en, differensen är ett osmotiskt tryck. Är skillnaderna inte allt för stora så fungerar membranet, och släpper in syre i ägget från vattnet.

Skulle nu konduktiviteten vara för hög, så kommer membranet att bli hårdare, detta i sin tur leder till att syre inte kan tränga in och ägget dör. Det osmotiska trycket blev för stort. Här kan man även se skillnader mellan Vf och odlat, odlat går att kläcka i ett högre ms. Jag har personligen upplevt skillnader på olika typer av odlat. Här får man nog observera och skapa sig en egen uppfattning. Men generellt hellre ett lägre ms för maximal kläckning.

Jag har utfört ett flertal experiment med att få fram en bra kläckning. Jag körde fyra lekar på rad med olika par, där jag sänkte konduktiviteten tills jag uppnådde nära nog 100 % kläckning.
Finns inga större problem med att lyckas med det. Problemen uppstår efter ett par timmar efter kläckningen, hela kullarna dog, varför? Jo osmotiskt tryck. Nu måste vattnet ställas om snabbt för att uppnå balans mellan vattnet och larven.
Detta är omöjligt på två timmar utan att skada och döda larven.

Vad lärde jag mig av detta? Allt ska ha en balans, lagom är bäst. Lite sämre kläcknings% ger fler levande yngel.
Vatten är ett nära nog oändligt ämne, det går att krångla in sig hur långt som helst. Jag hävdar inte att denna redovisning är i närheten av fullständig, utan har försökt göra det begripligt. Jag ser heller ingen större vinst i att traggla kemiformler, eller lägga större tyngd på det som dom flesta tror är viktigt Ph värdet.

Dom två absolut viktigaste sakerna med ett bra Discusvatten är jämna värden och ett inte allt för hårt vatten. Ph sänkningar använder jag mig enbart av vid triggning till lek och för att reducera bakterier vid sjukdom.
Till sist, misstänker ni att något är fel på fisken, mät och byt vatten först. Ett friskt och stabilt vatten ger en frisk Discus.

Mvh
Janne/Forumsteamet

User avatar
Henrik
Posts: 523
Joined: 03 Mar 2008, 15:54
Real Name: henrik weng
Location: Karlstad

Re: Discusen utveckling. Artikelserie

Post by Henrik » 18 Aug 2008, 19:50

Där lärde man sig en hel del, Grymt!! :tumme2: :tumme2:
Bytt användarnamn från Kacke till Henrik

User avatar
Poddan
Posts: 8484
Joined: 24 Nov 2007, 00:31
Real Name: Artur Stensson
Location: Tranås

Re: Discusen utveckling. Artikelserie

Post by Poddan » 18 Aug 2008, 22:08

Del 8 . Utparning / Lek!

I ditt sällskapskar så ser du att två fiskar börjar para ihop sig.

De hjälps åt att muta in ett revir och jagar bort övrig fisk.
De slåss lite inom paret samt så kommer de klassiska tecknen så som
  • Bugningarna
  • De skakar för varandra
  • Putsning av leksubstrat.
  • ”Övning” av äggläggning.

Om dina könsmogna fiskar inte uppvisar detta så hjälper vi dem på traven genom att plocka ut en hanne och en hona och sätter dem i ett separat kar med ”samma vatten” för att se om vi kan få igång en lek. En anledning till uteblivet lekbeetende kan vara för många fiskar i karet.

Hur ser jag att det är en hane och hona ?

Finns ett par tips som fungerar rätt så bra ( dock aldrig 100 % :iga ) och som kan hjälpa dig på traven.Större säkerhet om du har fisk av samma storlek, ålder samt samma linje.

Bild hane .. Bild hona.
ImageImage


Hane
  • Tunnare läppar
  • Kan även ha förlängd ryggfena ”streamers”
  • Bredare stjärtfena och analfena.
  • Hanen” kan” ha mer teckning på gälarna
  • Dra ett streck längs med ryggfenan mot stjärtfenan Se bild
    Dra ett streck längs analfenan mot stjärtfenan. Se bild
    Strecken skall aldrig korsa stjärtfenan = hanne

Eller så kan du göra så här för större säkerhet.

Håva upp dem du tror är hane och hona och jämför
  • Hane= koncav könsöppning
  • Hona= konvex könsöppning
[ klicka för större bild ]
Hane-hona
[thumbnail]http://diskusforum.se/images/forumpics/ ... andrew.jpg[/thumbnail]

Bild på genitalier

Nu när vi vet att vi har en hane och hona så går vi vidare.
En lekburk på ca 90-100 liter räcker bra. Förslag på mått 45x45x50
Som filter går det utmärkt med en skumpatron.

Leksubstrat
En lerkruka duger i det flesta fallen. Passar det inte så kanske paret leker på rör,eller rutan.

[ klicka för större bild ]
[thumbnail]http://diskusforum.se/images/forumpics/ ... /kruka.jpg[/thumbnail]Image


Matning
Sparsam matning bibehåller bra vattenkvalitet. Slamsug vid behov.

Vattenbyte
Vid behov.

Lek
Efter bockande och ”skakning” för varandra och putsning är avklarad så börjar äggläggningen. Honan glider över substratet och fäster rommen. Hanen kommer efter och befruktar. Detta kan ta upp till ett par timmar.
Paret kommer nu att vakta äggen samt "fläkta" för att öka circulationen runt äggen.
[ klicka för större bild ]
[thumbnail]http://diskusforum.se/images/forumpics/ ... kruka2.jpg[/thumbnail]

Efter lek så tar det ca tre dagar innan rommen kläcks.
Dag 2-3 kan man göra ett större vattenbyte i samband med lätt rengörning av karet.
Fisken kan flytta larverna till annan plats i karet efter kläckning.

Fortsätt med sparsam matning och slamsugning.
Försiktiga småvattenbyten efter behov.

Dag 6 blir larverna frisimmande.
Ett bra diskuspar kommer att samla in ynglen och låta dem äta sekret från sina sidor.

Vbyte och matning efter behov.
Observera föräldrarna så att de inte får sår efter ynglens ständiga matsessioner.
Om du ser att fisken undviker eller börja äta upp yngel så är det dags att flytta föräldrarna.
Efter 2-3 veckor ( eller tidigare) så kan man börja stödmata ynglen med artemia eller annan mat.

Tänk på att matning samt rester belastar vattnet.
Så byt vatten och rengör karet efter en rutin som passar dig.

Problem

Rommen blir vit.
  • Hanen har ej befruktat
  • Lekparet är ej könsmogna
  • Hanen är steril
  • Har det används någon medicin som har gjort paret tillfälligt sterila
  • Kontrollera salthalt
Rommen möglar
  • Hög belastning på vattnet? Kontollera vattenbytes rutinerna.
  • Använd mycopur efter avslutad lek
En av fiskarna äter upp rommen efter lek
  • Händer detta vid varje lek så testa att skydda rommen med ett nät
En av fiskarna äter upp larver eller yngel
  • Händer detta vid varje lek så testa att flytta den fisken
Båda fiskarna äter upp rom/larver eller yngel
  • Händer detta vid varje lek så testa att byta ut någon av fiskarna
  • Har du ut delat kar så sätt in ett lekpar bredvid för att locka fram föräldrainstinkterna
  • Fundera på artificiell uppdragning
Artificiell odling

Artificiell uppdragning är inte så svårt som det låter.
Kan vara lite pill att hitta rätt i rutinerna med matning / vattenbyte i samband med jobb / skola ect.
Men har man väl fått kläm på detta så är det inga problem.

Nedanstående är ett av flera sätt att göra detta på.

Det man behöver i tillbehör/teknik
  • 1 eller två plast skålar gärna vita.Funkar även med skålar i rostfritt.
  • Eltejp
  • Uppställningskar för att lägga skålarna i (temperaturen)
  • Luftslang
[thumbnail]http://diskusforum.se/images/forumpics/ ... trskal.jpg[/thumbnail]

Detta behöver man för matning
  • Äggula (hårdkokt)
  • Hobby Mikrozell
  • Nykläckt artemia.
[thumbnail]http://diskusforum.se/images/forumpics/ ... gelmat.jpg[/thumbnail]



Förberedelser

Plastskålar brukar ha liter gradering. Denna markering kommer väl tillpass då du skall tejpa runt utsidan på skålen.
På en femliters skål använder jag markering 3 liter. Det är viktigt att tejpningen blir rak då den skall följa vattenytan inne i skålen. Tanken är att fisken skall upp till ytan och mot det svarta för matning.

[thumbnail]http://diskusforum.se/images/forumpics/ ... /skal1.jpg[/thumbnail]

Skålen fyller du med avluftat vatten eller från ursprungskaret. Använder du avluftat vatten se till att ph och temp är samma.
För enkelhetens skull så kan man lägga två skålar i vattnet i något kar. 1 skål är avsedd för vatten, 1 skål med nytt fräscht avluftat vatten. På så sätt kan man koppa in fisken mot "kran ph" samtidigt som du alltid har samma temperatur på vattnet.

Vänster yngel - Höger avluftat vatten
[thumbnail]http://diskusforum.se/images/forumpics/ ... k/skal.jpg[/thumbnail]

Då du har en kruka med ägg så lägg den i skålen. Tillsätt någon droppe mycopur eller acriflavine.
Syresätt vattnet med en 1-2 bubblor / sek. Låt nu stå orört i tills alla yngel är frisimmande.
Plocka bort krukan. och sug bort vatten med en luftslang. Ca 20 % räcker.

Dag 1 Första matningen.
Koka ett ägg,nästan helt hårdkokt. Det gör inte något ifall gulan är lite lite lös.
Blir en bra smet med lite fuktig gula.
Dela ägget , ta lite av gulan och gör en smet. Det går åt så väldigt lite så en 1/4 dels tesked räcker.
Tillsätt väldigt lite av Microzell och blanda väl. Blir smeten för rinnig så tillsätt ett par mortlade granulatkorn för att binda upp detta.

Stryk sedan ut en väldigt tunn film längs den svarta linjen som syns genom plasten.
Inga klumpar eller för tjock film. För tjockt lager släpper i vattnet och kommer förorena.
Smeten borde hålla i 8-10 timmar. Mao ord förutsättningar finns att tajma in detta med arbete eller skola.
Fyll upp vattnet igen till halva tejpbredden.

[thumbnail]http://diskusforum.se/images/forumpics/ ... elska2.jpg[/thumbnail]

Man gör samma procedur ca var 8-10 timma. Slamsug ordentligt vid vattenbyte. Torka sidorna på skålen noggrant innan du applicerar ny mat och fyller skålen igen.

Dag 2
Här kan man
  • om man vill
  • och yngel tar
  • om du märker att du inte får bortfall

ge dem nykläckt artemia. Annars fortsätter man ett par dagar till med äggmixen.
Att tänka på med artemia matning. Skölj artemian noggrant.
Efter att ynglen växer så ökar du syresättningen. Öka den redan dag 3 om ynglerna ta artemian. 3-4 bubblor / sek osv

Så fortsätter man till v 3 eller 4 för inkoppning i nytt större kärl (kar)

[thumbnail]http://diskusforum.se/images/forumpics/ ... elskal.jpg[/thumbnail][thumbnail]http://diskusforum.se/images/forumpics/ ... lskal1.jpg[/thumbnail]

Tips!

Noll tolerans mot yngel som inte går upp till ytan.
Noll tollerans mot defekta yngel. Krokig stjärt, hoppande simrörelser.
I "vattenskålen" kan man ha i easy life 1 ml på 3 liter
Använd en luftslang för slamsugning och påfyllning. Ha gärna en rent kärl för man suger alltid upp yngel av misstag vid rengörning.
Öva på äggblandningen

Lycka till
:-)
[ http://www.ndss.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.l-mal.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.heckel.se" onclick="window.open(this.href);return false; ]

User avatar
Sippan
Posts: 1256
Joined: 13 Jul 2008, 21:52
Real Name: Siv Englevid
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Discusen utveckling. Artikelserie

Post by Sippan » 18 Aug 2008, 22:48

:hello2: Mycket intressant läsning! Tackar! Det är precis vad jag behöver. Det här ska jag också skriva ut och spara så att jag kan plugga på :smile:
:hug1:

Sippan

Post Reply

Return to “Discus för dummies”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests