2 Ytterfilter till (Juwel vision 260) Nybörjare diskus

Diskus för nybörjare
Robinandersson123
Posts: 8
Joined: 02 Jul 2014, 18:42
Real Name: Robin

Re: 2 Ytterfilter till (Juwel vision 260) Nybörjare diskus

Post by Robinandersson123 » 09 Jul 2014, 20:38

AmirA wrote:Jag hade kört på ett 2080 filter istället för två styckna 2075. Bygger du upp filtret med rätt filtermaterial och har förfilter på insuget så kommer du aldrig behöva göra rent filtret, och därför finns det inget behov av att ha 2 mindre filter. Om du av någon anledning, tex strömavbrott eller medicinering, behöver göra rent filter, så måste du ändå göra rent samtliga filter, så därför spelar det ingen roll om du har 1 eller 2 filter.
Två styckna 2075 ger dig lika mycket filtermaterial som ett 2080. Fördelen med 2080 är att det blir billigare med två styckna 2075, och dessutom slipper du ytterfilter som minskar i flöde efter ett tag.
Du kan inte få bättre ytterfilter än ett 2080.
Oavsett hur du gör, lycka till :2tubsup:
Låter intressant med filtermängden måste jag säga, men problemet ligger väl också här angående intelligensen som sitter i kortet. Eller vågar man lita på det? Kan tänka mig att om hjärnan skulle gå åt skogen så pumpar den t.ex runt 1700 liter i karet/h det kan bli lite väl bra cirkulation i karet. Finns kanske en säkerhets grej i kortet så den larmar ist. Surrar filtret mycket?

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: 2 Ytterfilter till (Juwel vision 260) Nybörjare diskus

Post by Perlan » 09 Jul 2014, 21:37

Robinandersson123 wrote:
AmirA wrote:Jag hade kört på ett 2080 filter istället för två styckna 2075. Bygger du upp filtret med rätt filtermaterial och har förfilter på insuget så kommer du aldrig behöva göra rent filtret, och därför finns det inget behov av att ha 2 mindre filter. Om du av någon anledning, tex strömavbrott eller medicinering, behöver göra rent filter, så måste du ändå göra rent samtliga filter, så därför spelar det ingen roll om du har 1 eller 2 filter.
Två styckna 2075 ger dig lika mycket filtermaterial som ett 2080. Fördelen med 2080 är att det blir billigare med två styckna 2075, och dessutom slipper du ytterfilter som minskar i flöde efter ett tag.
Du kan inte få bättre ytterfilter än ett 2080.
Oavsett hur du gör, lycka till :2tubsup:
Låter intressant med filtermängden måste jag säga, men problemet ligger väl också här angående intelligensen som sitter i kortet. Eller vågar man lita på det? Kan tänka mig att om hjärnan skulle gå åt skogen så pumpar den t.ex runt 1700 liter i karet/h det kan bli lite väl bra cirkulation i karet. Finns kanske en säkerhets grej i kortet så den larmar ist. Surrar filtret mycket?
du styr 2080 filtret med en lika dan spak som tex 2075 filtret. allt är mekaniskt. inget kort som styr flödet.

kollar du på den proff 3 serien som 2075 och 2080 filtrena är i så är minsta filtret 2071. det är knäpptyst. du hör inte ens det om du ligger brevid med örat 1 cm ifrån. 2075an låter lite. och 2080 lite mer. men fortfarande väldigt väldigt tysta filter. filter i den storleken brukar låta dom där står en helikopter på tomgång under karet.
jag har ett 2080 och ett 2075 filter i karet i vardagsrummet. och jag hör inte filterna när det är knäpptyst runt om,. det ända som hörs är porlet i vattenytan. men 2080an står inne i kabinetten. och 2075an står på golvet brevid.
detta är verkligen kvalitets filter.

Robinandersson123
Posts: 8
Joined: 02 Jul 2014, 18:42
Real Name: Robin

Re: 2 Ytterfilter till (Juwel vision 260) Nybörjare diskus

Post by Robinandersson123 » 10 Jul 2014, 22:11

Perlan wrote:
Robinandersson123 wrote:
AmirA wrote:Jag hade kört på ett 2080 filter istället för två styckna 2075. Bygger du upp filtret med rätt filtermaterial och har förfilter på insuget så kommer du aldrig behöva göra rent filtret, och därför finns det inget behov av att ha 2 mindre filter. Om du av någon anledning, tex strömavbrott eller medicinering, behöver göra rent filter, så måste du ändå göra rent samtliga filter, så därför spelar det ingen roll om du har 1 eller 2 filter.
Två styckna 2075 ger dig lika mycket filtermaterial som ett 2080. Fördelen med 2080 är att det blir billigare med två styckna 2075, och dessutom slipper du ytterfilter som minskar i flöde efter ett tag.
Du kan inte få bättre ytterfilter än ett 2080.
Oavsett hur du gör, lycka till :2tubsup:
Låter intressant med filtermängden måste jag säga, men problemet ligger väl också här angående intelligensen som sitter i kortet. Eller vågar man lita på det? Kan tänka mig att om hjärnan skulle gå åt skogen så pumpar den t.ex runt 1700 liter i karet/h det kan bli lite väl bra cirkulation i karet. Finns kanske en säkerhets grej i kortet så den larmar ist. Surrar filtret mycket?
du styr 2080 filtret med en lika dan spak som tex 2075 filtret. allt är mekaniskt. inget kort som styr flödet.

kollar du på den proff 3 serien som 2075 och 2080 filtrena är i så är minsta filtret 2071. det är knäpptyst. du hör inte ens det om du ligger brevid med örat 1 cm ifrån. 2075an låter lite. och 2080 lite mer. men fortfarande väldigt väldigt tysta filter. filter i den storleken brukar låta dom där står en helikopter på tomgång under karet.
jag har ett 2080 och ett 2075 filter i karet i vardagsrummet. och jag hör inte filterna när det är knäpptyst runt om,. det ända som hörs är porlet i vattenytan. men 2080an står inne i kabinetten. och 2075an står på golvet brevid.
detta är verkligen kvalitets filter.
Låter som ett kanon filter om det inte låter så mycket:). Klarar man av att styrpa flödet så pass mycket att det inte blir för häftig turbulens i 260 liters karet? Skulle man kunna köra 2 av dessa i samma kar? Känns bättre och ha ett filter till ifall det ena går sönder så har man ett till som står och snurrar.

Marcus
Posts: 174
Joined: 29 Feb 2012, 00:46
Real Name: Marcus Holm
Location: Mölnlycke

Re: 2 Ytterfilter till (Juwel vision 260) Nybörjare diskus

Post by Marcus » 16 Jul 2014, 16:20

2 st 2080 kör jag på i ett 1000-liters (plus 3st Eheim 2252 för extra cirkulation).
Självklart går det att köra 2 st 2080 i ett 260-liters, men personligen ogillar jag att strypa filter med spaken (det går att strypa tills det inte kommer något vatten alls). Och om man inte stryper de i det lilla karet blir det en väldans fart på vattnet;)

Men om du är inställd på två filter tycker jag fortfarande att 2075 är rätt filter för ditt akvarium. Eller, om du vill ha mer filteryta ändå, två st 2078 som man inte stryper utan ställer om elektroniskt.

Jag har 2073, 2075, 2078 och 2 st 2080 och har aldrig varit med om att spaken har gått av :hello3:

Robinandersson123
Posts: 8
Joined: 02 Jul 2014, 18:42
Real Name: Robin

2 Ytterfilter till (Juwel vision 260) Nybörjare diskus

Post by Robinandersson123 » 20 Jul 2014, 12:55

Marcus wrote:2 st 2080 kör jag på i ett 1000-liters (plus 3st Eheim 2252 för extra cirkulation).
Självklart går det att köra 2 st 2080 i ett 260-liters, men personligen ogillar jag att strypa filter med spaken (det går att strypa tills det inte kommer något vatten alls). Och om man inte stryper de i det lilla karet blir det en väldans fart på vattnet;)

Men om du är inställd på två filter tycker jag fortfarande att 2075 är rätt filter för ditt akvarium. Eller, om du vill ha mer filteryta ändå, två st 2078 som man inte stryper utan ställer om elektroniskt.

Jag har 2073, 2075, 2078 och 2 st 2080 och har aldrig varit med om att spaken har gått av :hello3:
Låter som ett 2078 kanske passar mig bäst i så fall tror jag:). Sätter man filtermatta vid insuget så det fungerar som ett mekaniskt filter?

Marcus
Posts: 174
Joined: 29 Feb 2012, 00:46
Real Name: Marcus Holm
Location: Mölnlycke

Re: 2 Ytterfilter till (Juwel vision 260) Nybörjare diskus

Post by Marcus » 23 Jul 2014, 18:32

Det kan man göra! Finns även inbyggt förfilter (filtermatta) i filtret.

Bikerjoy
Posts: 92
Joined: 12 Mar 2014, 22:07
Real Name: Rickard Joyner

Re: 2 Ytterfilter till (Juwel vision 260) Nybörjare diskus

Post by Bikerjoy » 29 Jul 2014, 08:45

Jag har kört ett 2078 på ett Vision 260 i 5 månader nu. Jag är 110% nöjd. Helt tyst, märker inte att det finns och vid detta laget så är jag benägen att tro att jag mer eller mindre aldrig kommer behöva göra rent filtret. Denna elektroniska variant har ju en "serviceindikator" som jag antar mäter diffrentialtrycket över förfiltret (mäter hur igensatt det är). Efter 5 månader så visar den fortfarande "fullt".

Flödesregleringen ställer du med +/- knappar, och den minns föregående inställning även efter strömavbrott osv.

Jag kör Eheims egna filtermedia (Mech Pro, Bio Mech Pro och Substrat Pro) och det verkar funka fina fisken. Vattenvärdena är kanon och stabila, har aldrig några mätbara nivåer av NH3/NH4 eller Nitrit.

2078 passar dessutom JÄTTEFINT i kabinettet under Vision 260.

Post Reply

Return to “Discus för dummies”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests