Hur ofta/mycket bajsar diskus?

Diskus för nybörjare
Post Reply
User avatar
kladdkaka
Posts: 238
Joined: 06 Jun 2011, 18:35
Real Name: Sara Huhtanen
Location: Mölndal

Hur ofta/mycket bajsar diskus?

Post by kladdkaka » 10 Jan 2014, 02:43

Alltså... Brukar diskusar bajsa ofta? :garv: (seriös fråga)

Det har slagit mig att jag ser nästan aldrig mina diskusar bajsa, totalt 3-4 ggr sedan jag skaffade de för två månader sedan :shock:
Jag matar på rätt bra (3-4 ggr/dag), de äter bra och ser välmående och glada ut, det är ett par på ~16 cm. De få gånger de bajsat när jag tittat på har det varit tjocka mörka risgrynskorvar.
Jag sitter och studerar/beundrar de många gånger dagligen så jag tycker ju jag borde ha koll, å andra sidan tjuvkikar jag ofta från andra sidan rummet och kanske därför missar när de bajsar. Karet är inrett och har bland annat rätt gott om löv på botten, så jag kan inte avgöra hur bajsvanorna ser ut genom att kolla botten heller.

Hur ofta/mycket bajsar friska diskusar? Kan det variera beroende på vad för foder de får?
Om de bajsar "för sällan" men verkar välmående, bör jag oroa mig? (eller bajsar de massor när jag inte tittar på? :garv: )

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: Hur ofta/mycket bajsar diskus?

Post by Einarsson » 10 Jan 2014, 10:19

Förmodligen MYCKET oftare än de 3-4 gånger på några månader som du fått det till. :D Men mår de bra är det nog inget du behöver oroa dig för. Blir de förstoppade så märks det. ;)

User avatar
RaketLasse
Posts: 223
Joined: 03 Jul 2013, 22:52
Real Name: Lars Jeansson
Location: Jönköping

Post by RaketLasse » 10 Jan 2014, 13:44

Mår dom bra så brukar det väl inte hänga kvar länge heller på fisken, dom släpper väl "bomberna" ganska direkt på kort tid.
Edit: och så vill det till att du råkar titta just då...
Jag tror inte jag råkat titta just när det händer en enda gång och jag har haft mina lite mer än 3 månader nu.
Däremot kör jag med bara rådasand och lite vallisneria gigantis, så det är en hel del att städa.

User avatar
kladdkaka
Posts: 238
Joined: 06 Jun 2011, 18:35
Real Name: Sara Huhtanen
Location: Mölndal

Re: Hur ofta/mycket bajsar diskus?

Post by kladdkaka » 10 Jan 2014, 16:36

Att de bajsat mer än 3-4 ggr förstår jag :grin:

Det är väl antagligen bara jag som är ouppmärksam och missar helt enkelt. Får väl utgå från att de bajsar normalt tills jag ser något som bevisar motsatsen, jag har aldrig haft en förstoppad fisk men jag antar att det syns ganska snabbt om de äter i sin vanliga takt... :wink:

User avatar
woodlund
Posts: 177
Joined: 17 Feb 2013, 08:21
Real Name: Björn Skoglund
Location: Bodafors

Re: Hur ofta/mycket bajsar diskus?

Post by woodlund » 10 Jan 2014, 19:29

Om dina fiskar äter med god aptit samt är pigga och alerta behöver du inte oroa dig , diskusar bajsar rätt rejält men det är sällan man ser dom just när dom gör det , dom kanske är som oss människor och föredrar lite lugn och ro ;)

Post Reply

Return to “Discus för dummies”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests