Läckande Eheim Professional 3

Allt om filter.

Moderator: Styrelse

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Läckande Eheim Professional 3

Post by AmirA » 17 Apr 2012, 21:55

Bass wrote:Köper du Eheims pro 3 så kolla att serienummer inte startar med 09 eller 10. Dessa har problem med primeringstätningen. = Garanti för vatten över golvet en vacker dag =)

Svårt att ge råd annars.. jag körde ett Pro3 2074 och 2075 i mitt 260L kar och hade inte för strömt.
Skulle jag köpa om mina filter hade jag nog gått på Unimax 700 faktiskt.
Det var nytt för mig. Jag har ett 2075 med serienummer som börjar på 10 och aldrig haft problem med läckage. Har ägt det i ca 3 år eller nåt nu.
Var kommer denna info ifrån Basse?
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
Bass
Posts: 904
Joined: 14 Oct 2010, 20:42
Real Name: Basse
Location: Uppsala

Re: Läckande Eheim Professional 3

Post by Bass » 17 Apr 2012, 23:24

Tjenare!
Jag fick infon från Eheim själva.
Hittade dessa trådar och info när jag letade runt efter att mitt vardagsrum blev en simhall.
Det börjar läcka ur där strömkabeln går in.

http://www.eheim.com/faqs/faqQuestionAnswer/8" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.monsterfishkeepers.com/forum ... 75-Leaking" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.aquariumadvice.com/forums/f6 ... 60667.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.plantedtank.net/forums/equip ... -pro3.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har fått en förklaring som jag faktiskt köper. Det är en felkonstruktion. Och det kommer en massa skit osv in där det inte ska göra det. När man inte använder Primeknappen på länge så torkar skiten kring packning osv. När man efter lång tid plötsligt pressar ner den så går packningen sönder och så har man ett knepigt läckage =/

Minns inte riktigt vart jag fick serienummrena men jag har för mig att det var Eheim. Ska försöka hitta mail osv.

Innan jag får in nya karet så ska jag försöka skaffa någon slags varnare.. annars vågar jag nog inte köra igån dessa filter igen =) Min reparerades i och för sig via akvarielagret nu.


EDIT: Shit, ser hur allt detta låter. Vill poängtera att det är kanonbra filter =D Men det kan bli illa om man har lite otur med just denna biten.
--------- Passionerad nybörjare ----------------

kullgren
Posts: 54
Joined: 19 Sep 2010, 18:29
Real Name: Simon Kullgren
Location: Halmstad

Re: Läckande Eheim Professional 3

Post by kullgren » 18 Apr 2012, 00:37

Mitt eheim 2075 började läcka för några veckor sen, precis som det beskrivs i länken från eheim. Väntar på svar från deras support. Ska kolla upp mitt serienummer senare i veckan, var ser man det förresten?

Fram tills det började läcka var jag riktigt nöjd, gillar att det är nästan helt tyst, kunde utan problem ha det i vardagsrummet. Saknar det nu när jag inte kan använda det :nothappy:

User avatar
Bass
Posts: 904
Joined: 14 Oct 2010, 20:42
Real Name: Basse
Location: Uppsala

Re: Läckande Eheim Professional 3

Post by Bass » 18 Apr 2012, 11:29

kullgren wrote:Mitt eheim 2075 började läcka för några veckor sen, precis som det beskrivs i länken från eheim. Väntar på svar från deras support. Ska kolla upp mitt serienummer senare i veckan, var ser man det förresten?

Fram tills det började läcka var jag riktigt nöjd, gillar att det är nästan helt tyst, kunde utan problem ha det i vardagsrummet. Saknar det nu när jag inte kan använda det :nothappy:
700kr gick det på när jag lämnade in på akvarielagret. Har du kvitto ska det gå på garanti.
Man ser serienummer på en vit lapp på pumphuvudet.
--------- Passionerad nybörjare ----------------

User avatar
Bass
Posts: 904
Joined: 14 Oct 2010, 20:42
Real Name: Basse
Location: Uppsala

Re: Läckande Eheim Professional 3

Post by Bass » 22 Apr 2012, 09:41

Tänkte bara dela med mig av detta på Zoopet.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=151832" onclick="window.open(this.href);return false;

Misstänker att det bara är de som inhandlat för nåt år sen som är drabbade.
Amir.. gott råd. Kolla upp din pump, förr eller senare kommer den läcka som ett såll om du har 09-10 serien.
--------- Passionerad nybörjare ----------------

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Läckande Eheim Professional 3

Post by AmirA » 22 Apr 2012, 12:41

Nu är ju mitt filter några år gammalt, undra om garantin fortfarande gäller.... :dontknow:
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
Bass
Posts: 904
Joined: 14 Oct 2010, 20:42
Real Name: Basse
Location: Uppsala

Re: Läckande Eheim Professional 3

Post by Bass » 22 Apr 2012, 13:11

AmirA wrote:Nu är ju mitt filter några år gammalt, undra om garantin fortfarande gäller.... :dontknow:
Detta ska gå på garantin ändå. Hör av dig till Eheim direkt och inte via återförsäljaren. Jag fick pröjsa 700kr hos Akvarielagret där jag köpte det. :madgreen: . Men hör ju att Eheim skickat ut nya pumphuvuden till drabbade utan krav på kvitton osv....
--------- Passionerad nybörjare ----------------

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Läckande Eheim Professional 3

Post by AmirA » 22 Apr 2012, 13:15

Vad jag förstår så skickar alltså Eheim ut nya pumphuvuden men att man får stå för frakten som hamnar på några hundralappar. Är det så överlag eller bara i enstaka fall då?
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
Bass
Posts: 904
Joined: 14 Oct 2010, 20:42
Real Name: Basse
Location: Uppsala

Re: Läckande Eheim Professional 3

Post by Bass » 22 Apr 2012, 13:46

Osäker men jag har hört fler som fått det nu, de måste ju ha någon typ av policy känns det som? Kanske är så illa att de som kontaktar sina återförsäljare åker på att pröjsa (som jag) och de som kontaktar Eheim själva får det gratis?
Min kontakt dog med Eheim, har glömt och fråga hur de tänkt här egentligen =) Har skickat mail till dom igen och ska höra :grin:

EDIT: Så detta är hur det går till när man hijackar en tråd :garv: Sorry ^^
--------- Passionerad nybörjare ----------------

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Läckande Eheim Professional 3

Post by AmirA » 22 Apr 2012, 13:54

Nu har jag iaf slängt iväg ett mail till Eheim, få se hur de sköter sådana ärenden. Är man så stora som de är så tycker jag att man bör vara duktig och ta hand om fel som uppkommer. Ett sånt här fel borde inte kosta kunden ett öre. Men men, finns nog andra som har andra åsikter.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

Post Reply

Return to “Filter/Filtermedium”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests