Svampfilter

Allt om filter.

Moderator: Styrelse

Sesmic
Posts: 8
Joined: 10 Nov 2011, 21:16
Real Name: Olov Westberg

Svampfilter

Post by Sesmic » 26 Feb 2012, 23:46

Tjenare. Kan någon sjysst själv förklara lite och gärna lägga upp någon bild på svampfilter. Har inte mycket info om dessa hur det fungerar och om de är bättre/sämre än andra filter. Tack på förhand / Sesmic

User avatar
Tony
Styrelse
Styrelse
Posts: 904
Joined: 29 Apr 2010, 14:48
Real Name: Tony Johansson
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Svampfilter

Post by Tony » 27 Feb 2012, 09:26

Hejsan !

jag använder svampfilter i princip alla mina kar.Fördelen är att man kan ha "en" luft pump för att driva dem.Men om man vill så kan man även sätta en powerhead på dem.Fördelen är också att de är väldigt lätta att rengöra samt det går ganska fort att få upp biologin i dem ! De flesta filter är även på byggbara så man kan kör dubbla på varandra,,,

De är också väldigt billiga om man ser till filtervolymen !!

här kan du se lite olika varianter på dem !
http://www.tonysdiskus.se/phpBB3/viewto ... f=95&t=128" onclick="window.open(this.href);return false;
Trollhättan
Bli medlem i Nordens största diskus klubb,,,,NDS !!
Image

Sesmic
Posts: 8
Joined: 10 Nov 2011, 21:16
Real Name: Olov Westberg

Re: Svampfilter

Post by Sesmic » 27 Feb 2012, 11:12

Ah tack för informationen. jag har läst på som en tok inatt efter jag gjort inlägget. mitt enda problem är att jag har inrett akvarium och limmat fast en modul på höger sida för att kunna gömma pump och doppvärmare. har även en luftpump som gör 2x400 liter i timmen, problemet ligger i att det förstör själva utseendet att ha dessa "ute i tanken" det skulle vara om man skulle byta ut fluval 4 pumpen som ligger i modulen mot ett svampfilter men då lär jag även kosta på powerhead.

Vilken storlek på svamp är passande till mitt 720 kar med 2x400liter timmen luftpump, har fluval 4 i modul och ett ytterfilter fluvalfx5, tänker om jag ens behöver dessa svampfilter?
Last edited by Sesmic on 27 Feb 2012, 12:07, edited 1 time in total.

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Svampfilter

Post by AmirA » 27 Feb 2012, 11:41

Varför vill du ha ett sådant filter?
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

Sesmic
Posts: 8
Joined: 10 Nov 2011, 21:16
Real Name: Olov Westberg

Re: Svampfilter

Post by Sesmic » 27 Feb 2012, 12:07

AmirA wrote:Varför vill du ha ett sådant filter?
har inte snålat på något åt mina diskusar de förtjänar ända det bästa. därför vill jag ha det som är bäst. så jag hör runt lite och gör mig en bild av vad jag ska ändra på =)

så här ser det ut nu för tillfället,

Image

Image
Last edited by Sesmic on 27 Feb 2012, 12:17, edited 1 time in total.

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Svampfilter

Post by AmirA » 27 Feb 2012, 12:14

Dåså, ska man inte snåla så kör man på ytterfilter :tumme2:
Du har ju redan ett stort ytterfilter och känner du att du vill förbättra filtreringen så öka på med ett ytterfilter till. Det behöver ju inte vara ett lika stort som du har idag, utan det räcker nog med något som är hälften så stort.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

Sesmic
Posts: 8
Joined: 10 Nov 2011, 21:16
Real Name: Olov Westberg

Re: Svampfilter

Post by Sesmic » 27 Feb 2012, 12:19

Detta får duga så länge. tänkte om man skulle prova ett svampfilter å gömma bakom roten tex =)

User avatar
tonysdiskus
Posts: 4459
Joined: 25 Nov 2007, 15:03
Real Name: Tony Johansson
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Svampfilter

Post by tonysdiskus » 27 Feb 2012, 14:19

Finns det utrymme bakom modulerna så hade jag kört biobollar,Svampfiltren förstör biotop utesendet om de står mitt i karet!!
http://www.tonysdiskus.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.forum.tonysdiskus.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/tonysdiskus" onclick="window.open(this.href);return false;
mob 0707-804024

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: Svampfilter

Post by Einarsson » 11 Dec 2012, 23:18

Om man har ett 100ish-liters kar där man i framtiden vill försöka odla diskus eller någon annan firre.

Hur stark ska luftpumpen vara som driver svampfiltret? Tänkte ha det för Corydorasodling nu. :)

joppa
Posts: 53
Joined: 28 Dec 2010, 21:43
Real Name: jon lindblom

Re: Svampfilter

Post by joppa » 12 Dec 2012, 00:11

Slänger in en liten fråga jag också när vi ändå är igång! :hello2:

Om man har ett akvarium i sovrummet med ytterfilter, och vill komplettera med 2st svampfilter men klarar inte av ljudet av dem på natten.
Funkar det att endast ha på dom under dagen? Förstår att bakteriefloran i stort dör helt under natt men gör dom ändå mer nytta än onyttja så att säga.

Post Reply

Return to “Filter/Filtermedium”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests