Svampfilter

Allt om filter.

Moderator: Styrelse

stefanr
Posts: 321
Joined: 17 Mar 2011, 08:29
Real Name: Stefan Rämje
Location: Trollhättan

Re: Svampfilter

Post by stefanr » 12 Dec 2012, 01:09

joppa wrote:Slänger in en liten fråga jag också när vi ändå är igång! :hello2:

Om man har ett akvarium i sovrummet med ytterfilter, och vill komplettera med 2st svampfilter men klarar inte av ljudet av dem på natten.
Funkar det att endast ha på dom under dagen? Förstår att bakteriefloran i stort dör helt under natt men gör dom ändå mer nytta än onyttja så att säga.
NEJ!

labanfro
Posts: 99
Joined: 12 Nov 2010, 12:59
Real Name: laban fröberg
Location: sibbhult

Re: Svampfilter

Post by labanfro » 12 Dec 2012, 01:31

Ställ pumpen på något eller lägg den i en låda men brukar funka och sätta den på en dubbel viken handduk

Boko
Posts: 100
Joined: 12 Oct 2009, 15:34
Real Name: Pontus
Location: Nyköping

Re: Svampfilter

Post by Boko » 12 Dec 2012, 10:29

stefanr wrote:
joppa wrote:Slänger in en liten fråga jag också när vi ändå är igång! :hello2:

Om man har ett akvarium i sovrummet med ytterfilter, och vill komplettera med 2st svampfilter men klarar inte av ljudet av dem på natten.
Funkar det att endast ha på dom under dagen? Förstår att bakteriefloran i stort dör helt under natt men gör dom ändå mer nytta än onyttja så att säga.
NEJ!
Men om akvariet har ytterfilter som syresätter vattnet, är ju svampfiltret omgivet av syresatt vatten. Man kanske inte får optimal bakteriebefolkning i de inre delarna på ett stort svampfilter men borde väl funka hyffsat? Bara en tanke :hello2:

stefanr
Posts: 321
Joined: 17 Mar 2011, 08:29
Real Name: Stefan Rämje
Location: Trollhättan

Re: Svampfilter

Post by stefanr » 12 Dec 2012, 11:30

Boko wrote:
stefanr wrote:
joppa wrote:Slänger in en liten fråga jag också när vi ändå är igång! :hello2:

Om man har ett akvarium i sovrummet med ytterfilter, och vill komplettera med 2st svampfilter men klarar inte av ljudet av dem på natten.
Funkar det att endast ha på dom under dagen? Förstår att bakteriefloran i stort dör helt under natt men gör dom ändå mer nytta än onyttja så att säga.
NEJ!
Men om akvariet har ytterfilter som syresätter vattnet, är ju svampfiltret omgivet av syresatt vatten. Man kanske inte får optimal bakteriebefolkning i de inre delarna på ett stort svampfilter men borde väl funka hyffsat? Bara en tanke :hello2:
Det lär bara vara det allra yttersta skiktet på svampen som blir syresatt då.

joppa
Posts: 53
Joined: 28 Dec 2010, 21:43
Real Name: jon lindblom

Re: Svampfilter

Post by joppa » 13 Dec 2012, 23:40

labanfro wrote:Ställ pumpen på något eller lägg den i en låda men brukar funka och sätta den på en dubbel viken handduk
Tack för tipsen, men det är framförallt bubblandet som låter och stör mig:)
Boko wrote:Men om akvariet har ytterfilter som syresätter vattnet, är ju svampfiltret omgivet av syresatt vatten. Man kanske inte får optimal bakteriebefolkning i de inre delarna på ett stort svampfilter men borde väl funka hyffsat? Bara en tanke :hello2:
Tycker också det borde göra lite nytta iallafall... :dontknow:
stefanr wrote:Det lär bara vara det allra yttersta skiktet på svampen som blir syresatt då.
Om man räknar med att dom yttre delarna blir syresatta. Kommer filtret göra någon nytta, eller samlar dom bara upp skit som senare ruttnar och sabbar vattenvärderna...?

Har kört så här växelvis med luftfiltret av/på sen i somras. Har tänkt många gånger ifall det skälper mer än det hjälper. Men eftersom vattenvärderna alltid varit godkända har jag fortsatt.(nitrit ligger i överkant men ändå inom godkänd nivå. Belastar vattnet väldigt hårt)

User avatar
saleson
Posts: 163
Joined: 20 May 2012, 23:30
Real Name: saleh son

Re: Svampfilter

Post by saleson » 14 Dec 2012, 04:59

om de är bara bubblorna som du stör dig kan du trycka i lite filtermaterial på toppen i de plaströr som finns.
kanske låter de mindre...

labanfro
Posts: 99
Joined: 12 Nov 2010, 12:59
Real Name: laban fröberg
Location: sibbhult

Re: Svampfilter

Post by labanfro » 14 Dec 2012, 20:28

Har du röret långt upp ??? Satte i sånt idag och hör inget av bubblorna testa flytta ner den en bit om de går ???

Faltsetas
Posts: 200
Joined: 04 Feb 2011, 21:51
Real Name: Mattias

Re: Svampfilter

Post by Faltsetas » 15 Nov 2013, 17:33

Om man vill spara plats i hemmet… skulle det funka och köra enbart svampfilter i ett kar? Jag läste nånstans att man måste byta vatten oftare? :dontknow:

Alltså byta ut ytterfiltret mot svampfilter….

Jag kör bare bottom tank, bryr mig inte så mycket om utseende…

User avatar
tonysdiskus
Posts: 4459
Joined: 25 Nov 2007, 15:03
Real Name: Tony Johansson
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Svampfilter

Post by tonysdiskus » 15 Nov 2013, 19:29

Jag kör svampfilter i hela min anläggning.Fördelen med dem att de bygger upp biologin väldigt fort i dem samt de är enormt effektiva.Nya generationen av de stående filtren har en större platta på över samt under för att driva in vattnet mer effektivt ifrån sidorna.
http://www.tonysdiskus.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.forum.tonysdiskus.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/tonysdiskus" onclick="window.open(this.href);return false;
mob 0707-804024

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Re: Svampfilter

Post by kaj.p » 15 Nov 2013, 19:30

O jag är helt enig med Tony Kanske inte alltid så snyggt men lättjobbat o effektivt.

Post Reply

Return to “Filter/Filtermedium”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest