Svampfilter

Allt om filter.

Moderator: Styrelse

User avatar
RaketLasse
Posts: 223
Joined: 03 Jul 2013, 22:52
Real Name: Lars Jeansson
Location: Jönköping

Post by RaketLasse » 28 Nov 2013, 21:52

Faltsetas, vilken pump använder du till vilka skumfilter och hur många? Kör du nåt annat filter också i det karet?

Sent from my LG-E975 using Tapatalk

User avatar
tonysdiskus
Posts: 4459
Joined: 25 Nov 2007, 15:03
Real Name: Tony Johansson
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Svampfilter

Post by tonysdiskus » 28 Nov 2013, 23:36

Faltsetas wrote:Jaha ok! gött :respect:

Funkar ypperligt bra tycker jag med detta filter… pga jag kopplat bort ytterfilter och endast kör svampfiltret så är det inte strömt i karet längre som det var innan…. diskusarna verkar ha fått ett annat lugn om man jämför med innan då dom såg ut som indy 500 racerförare i karet….

Hur lång tid brukar det ta å bygga upp biologin i filtret?
Om du tillsätter filterbakterier så går det snabbare.Häll detta rätt i svampfiltret.Finns också tabletter.
http://www.tonysdiskus.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.forum.tonysdiskus.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/tonysdiskus" onclick="window.open(this.href);return false;
mob 0707-804024

Faltsetas
Posts: 200
Joined: 04 Feb 2011, 21:51
Real Name: Mattias

Re:

Post by Faltsetas » 28 Nov 2013, 23:59

RaketLasse wrote:Faltsetas, vilken pump använder du till vilka skumfilter och hur många? Kör du nåt annat filter också i det karet?

Sent from my LG-E975 using Tapatalk
Jag använder en 600l/h luftpump… helt glömt namnet nu, men har för mig märket var sera, köpte ett demo ex på herkules (stort och billigt)… jag kör enbart tonys stora svampis på det luftfiltret… inget annat filter sitter i karet nu…

Vad tänkte du på?
Last edited by Faltsetas on 29 Nov 2013, 00:04, edited 1 time in total.

Faltsetas
Posts: 200
Joined: 04 Feb 2011, 21:51
Real Name: Mattias

Re: Svampfilter

Post by Faltsetas » 29 Nov 2013, 00:01

tonysdiskus wrote:
Faltsetas wrote:Jaha ok! gött :respect:

Funkar ypperligt bra tycker jag med detta filter… pga jag kopplat bort ytterfilter och endast kör svampfiltret så är det inte strömt i karet längre som det var innan…. diskusarna verkar ha fått ett annat lugn om man jämför med innan då dom såg ut som indy 500 racerförare i karet….

Hur lång tid brukar det ta å bygga upp biologin i filtret?
Om du tillsätter filterbakterier så går det snabbare.Häll detta rätt i svampfiltret.Finns också tabletter.

Ah! misstänkte det… Hällde det i karet igår… dock inte i filtret…

Testade även vattnet och det är samma värden som innan… skall testa de nåra dagar framöver för å se om det ändras men det tror jag inte...

User avatar
RaketLasse
Posts: 223
Joined: 03 Jul 2013, 22:52
Real Name: Lars Jeansson
Location: Jönköping

Re: Re:

Post by RaketLasse » 04 Feb 2014, 15:19

Faltsetas wrote:
RaketLasse wrote:Faltsetas, vilken pump använder du till vilka skumfilter och hur många? Kör du nåt annat filter också i det karet?

Sent from my LG-E975 using Tapatalk
Jag använder en 600l/h luftpump… helt glömt namnet nu, men har för mig märket var sera, köpte ett demo ex på herkules (stort och billigt)… jag kör enbart tonys stora svampis på det luftfiltret… inget annat filter sitter i karet nu…

Vad tänkte du på?
*oavsiktligt bumpande*
Ursäkta, upptäckte inte förrän nu att jag missat att besvara din fråga här. *host* oartigt *host*
Nu var det ett tag sedan men jag tror jag tänkte rätt så egoistiskt få svar/tips på hur det skulle funka med min LP-60 som kör 4500 liter i timmen att driva svampfilter till mitt 540 liters kar.
Det räcker ju till ganska många svampfilter om man säger så. (4500 / 600 )l/h per filter ger 7,5 gånger mer luft per timme, och att ha 7-8 stora svampfilter i ett 540 i vardagsrummet skulle nog se helt crazy ut.
Något sådant gick min tankegång.

Faltsetas
Posts: 200
Joined: 04 Feb 2011, 21:51
Real Name: Mattias

Re: Svampfilter

Post by Faltsetas » 04 Feb 2014, 17:32

Det är lugnt... då hänger jag med på vad du menade... jag har kört med svampisen och luftpumpen några månader nu, funkar jättebra till mitt kar, och sparar framförallt platsen som var min första tanke med att ha detta.... dock så måste man vara noga med vattenbytena, jag byter varje dag... testade å byta varannan å då ändrades vattenvärdena snabbt...

Post Reply

Return to “Filter/Filtermedium”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests