Eheim Installation

Allt om filter.

Moderator: Styrelse

Bikerjoy
Posts: 92
Joined: 12 Mar 2014, 22:07
Real Name: Rickard Joyner

Re: Eheim Installation

Post by Bikerjoy » 11 Jan 2015, 22:10

Jag tycker inte ditt exempel med Wet / Dry Sump är är särskilt relevant. Du pratar om ett filtersystem där man gör service på första delen av filtret (att jämnställa med ett enda inner eller ytterfilter som gör samma sak). Vad vi pratar om här är två kompletta filtersystem som du kopplar efter varandra. Om man ersätter hela Juwel filtermedian med endast mekanisk filtrering, OK då köper jag det, men att köra två kompletta system efter varandra köper jag inte.

Det är tydligt att det finns två skolor här. Jag påstår inte att jag här rätt och andra fel. Bägge fungerar helt klart, det ifrågasätter jag inte, men däremot tror jag ganska starkt att den ena metoden är långt mer effektiv och logisk än den andra.

Bikerjoy
Posts: 92
Joined: 12 Mar 2014, 22:07
Real Name: Rickard Joyner

Re: Eheim Installation

Post by Bikerjoy » 11 Jan 2015, 22:16

Förtydligande: När jag säger "mat" och "svälter" så menar jag givetvis inte att filtret behöver fiskmat och "bös". Bara i fall det var någon som trodde att det var det jag menade.

När det kommer till biologiskt filter:

Mat = NH3 / NH4 / NO2.

Svälter = Inget NH3 / NH4 / NO2 kvar i vattnet som det ska filtrera (redan omsatt till NO3 i det första filtret).

benny
NDS Member
NDS Member
Posts: 96
Joined: 22 Sep 2011, 14:16
Real Name: benny rimme
Location: falkenberg

Re: Eheim Installation

Post by benny » 12 Jan 2015, 10:14

Bikerjoy wrote:Benny,

Juwels innerfilter är relativt stora och effektiva så jag tror säkert att det funkar så som du kört, men jag är helt övertygad att du skulle kunna ta bort ditt ytterfilter utan att du ser någon som helst effekt på vattenvärde. Jag är också ganska övertygad att om du tog bort ditt innerfilter så skulle du nog i alla fall se en temporär försämring av dina vattenvärde då bakteriepopulationen i ditt ytterfilter nog är ganska liten med tanke på att det är helt eller i alla fall väldigt rent vatten som cirkulerar i det.

Det är kanon att ha mer än ett filter och kombinationen av ett innerfilter och ett ytterfilter är jättebra. Men om man nu ska göra det, tycker jag man ska installera det så man får bästa möjliga nytta av dem också. Jag tror du "eldat lite för kråkorna" som du kört.
kommer inte diskutera eventuella seriekopplingar, frågan i tråden var om det funkar att ta in vatten till ett ytterfilter bredvid doppvärmaren i ett juwelfilter...
som jag ser det i mitt filter tas det in ofiltrerat vatten direkt till ytterfiltret genom ytavrinningen i juwelfiltret...
insuget skyddat, dubbel filtrering. funkar klockrent för mig.

Bikerjoy
Posts: 92
Joined: 12 Mar 2014, 22:07
Real Name: Rickard Joyner

Re: Eheim Installation

Post by Bikerjoy » 12 Jan 2015, 10:27

Nu är det ju ett tag sedan jag använde Juwels filter, men som jag minns det är går ytavrinningen inte direkt till facket med doppvärmaren, men om du säger det så är det säkert så, och i så fall funkar ju setupen helt klart då det inte längre är en seriekoppling.

Polle
Posts: 20
Joined: 02 Jan 2008, 17:41
Real Name: Christian Politis

Re: Eheim Installation

Post by Polle » 12 Jan 2015, 18:48

Hej
Tack för alla funderingar om detta blev ju lite drag i tråden :Danne&Poddan:

Jag valde att köpa de lite bättre eheim insug och utblås och satte insug utanför innefiltret.
Tyckte det inte skämde så mycket och vad gäller att ha insug i innefiltret verkar det vara lite delade meningar om. Inte omöjligt att jag som sagt kanske tar bort innefiltret helt får se.

Har nu satt in ledlister så blir det lite belysning under karet blev nice och fått i gång allt blev bra tycker jag.

Skickar med lite bilder hur det blev
IMG_0964.JPG
IMG_0969.JPG
Hälsningar Chrille
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Return to “Filter/Filtermedium”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests