Filter till 975L

Allt om filter.

Moderator: Styrelse

Post Reply
henke495
Posts: 1
Joined: 22 Oct 2019, 18:19
Real Name: henrik sjödén

Filter till 975L

Post by henke495 » 22 Oct 2019, 21:40

Hej,

Jag ska för första gången ge mig på diskus och tänkt att ha dem i ett 975L akvarium..

Måtten på karet är 200x75x65 (LxBxH)

är väldigt osäker på vad jag ska köra för filter till dem, det jag har funderat på är 2st FX6 och sätta dit UV-C filter på slangarna på de båda,
men räcker det med 2st fx6 och blir det för strömt åt dem?,
skulle det bli bättre om jag bygger ett strilrör till det för att inte få det lika strömt? (tar väldigt gärna emot andra förslag på filter lösningar som skulle funka i ett 975L


har även tänkt köra en hel del växter i karet och som jag har förstått det rekommenderas det att ha 5x vattenvolym i filtrerings förmåga vilket är 5000L/h och de gör 2 st fx6 men att de även för att näringen ska komma till alla växter rekommenderas 10x vatten volym i cirkulation på vattnet, det skulle alltså bli ca 10,000L i timmen, är rädd att det blir för strömt åt diskusarna och om det blir det, finns det någon som har förslag på någon bra lösning hur jag skulle kunna få så bra filtrering, cirkulation på vattnet som möjligt utan att det blir för strömt åt fiskarna där i?

User avatar
Bosse
Styrelse
Styrelse
Posts: 2230
Joined: 25 Nov 2007, 11:06
Real Name: Bosse Quiding
Location: Saltsjö-Boo

Re: Filter till 975L

Post by Bosse » 23 Oct 2019, 09:27

Till diskusfirren rekommenderar man lite drygt 2x vattenvolymen i filtreringsförmåga. Det beror sedan på hur man placerar utblåsen. Diskusen vill helst ha lugnt vatten.

Post Reply

Return to “Filter/Filtermedium”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests