Val av material

Allt om filter.

Moderator: Styrelse

Post Reply
infodiskus
Posts: 16
Joined: 01 Feb 2017, 05:51
Real Name: eeeee

Val av material

Post by infodiskus » 04 Feb 2017, 20:20

Hej

Jag är ny när det gäller diskus och försöker läsa mig till allt jag kan. Men det är bla en sak jag inte riktigt fattat.

Jag förstår skillnaden mellan biologisk och mekanisk rening i ett filter men när det gäller den biologiska reningen så verkar det vara vanligt förekommande att man har flera olika media i filtret, är det för att olika media är bra på olika bakterier eller är det för att man inte vet vilket som funkar bäst och man vill gardera sig? varför inte ha samma media i alla fack man tänkt ha biologisk rening ?

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Val av material

Post by AmirA » 13 Feb 2017, 19:52

Visst kan du få olika bakterier beroende på vilket filtermaterial du använder. Det har skrivits massor om just filtret på detta forum. Det är bara att koka lite kaffe och plöja igenom.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
SuperAquaMan
NDS Member
NDS Member
Posts: 1203
Joined: 29 Sep 2009, 01:43
Real Name: Fredrick Johansson
Location: Göteborg

Re: Val av material

Post by SuperAquaMan » 17 Feb 2017, 21:24

infodiskus wrote: varför inte ha samma media i alla fack man tänkt ha biologisk rening ?
Jag vet inte om olika bakterier sätter sig på olika material, men flödet och syretillgången avgör vilken del det blir bra på att omvandla.

Den mekaniska reningen är precis just mekanisk. Den tar bort allt skräp som växtdelar, avföring coh annat skräp som flyter runt i vattnet. Man vill inte att något annat än bara vatten träffar det bilogiska materialet. Mitt tips är att ha 2 olika sorters mekaniskt filter, en grövre och en finare. Den finare putsar vattnet så det blir riktigt krispigt ( typ filtervadd ). Den bilogiska behövs det bara en sort utav och då helst med så mycket yta som möjligt för bakterier att fästa sig på.
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Val av material

Post by AmirA » 18 Feb 2017, 10:18

SuperAquaMan wrote: Jag vet inte om olika bakterier sätter sig på olika material, men flödet och syretillgången avgör vilken del det blir bra på att omvandla.
Ja, precis det jag menar, jag var nog lite otydlig. Olika material är olika mycket porösa. Beroende på om man får till en syrerik eller syrefattig miljö i/på filtermaterialet så kan man få tillväxt av aeroba respektive anaeroba bakterier.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Val av material

Post by Perlan » 18 Feb 2017, 11:23

Ingen filtervadd i filtren, då måste man bara öppna för rengöring för ofta. Bättre o ta de skitet med vattenbyte.

Post Reply

Return to “Filter/Filtermedium”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests