Temperatur för diskus

Post Reply
User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Temperatur för diskus

Post by kaj.p » 06 Apr 2011, 09:16

Intressant artikel
http://www.practicalfishkeeping.co.uk/c ... php?sid=89" onclick="window.open(this.href);return false;

otto
Posts: 220
Joined: 30 May 2010, 13:51
Real Name: stefan asker

Re: Temperatur för diskus

Post by otto » 06 Apr 2011, 10:42

Intressant. Det skulle va spännande att få reda på om
temp.variationerna - PH - och vattnets hårdet
följs åt. Vad är dessa värden när de leker och vad var värdena innan lek? Alltså vilka vattenvärden triggar igång dom i naturen?

User avatar
TheRoblin
NDS Member
NDS Member
Posts: 128
Joined: 24 Oct 2011, 18:54
Real Name: Robert Tedegren

Re: Temperatur för diskus

Post by TheRoblin » 04 Oct 2012, 11:41

Rent logiskt skulle det kunna finnas ett samband mellan dessa parametrar då floderna har två typer av vatten tillskott i form av smältvatten från Anderna som är årstidsrelaterat samt regnvatten som till stor del har passerat mängder av torv. Det är väl det som sedan triggar till lek!

De flesta äggläggande fiskarterna reagerar på temp-sänkning vilket kan ha med att våren kommit till Anderna och tillflödet av kallt vatten.

Dock är frågan vad ph:t blir. Både regnvattnet som passerar den torvrika marken såväl som smältvatten tenderar till att vara surt. Denna situation är väldigt olik vad som händer i våra egna vatten då marken oftast inte är torvrik och då istället neutraliserar ph:t vilket blir tydligt på sommaren. Surhetsgraden i våra vatten höjs kraftigt under våren då smältvatten och regn försurar samt under höstregnen. Dock har våra utsläpp gjort att nederbörden är surare än tidigare (historiskt sett).

Där emot torde de olika vattnens hårdhet kunna påverka ph:t ytterligare.

Kontentan är väl att vattnet i Amazonas alltid är "surt" men att fluktationen sker samt att de olika bifloderna och sektionerna påverkas på olika sätt. För att få en bra bild över hur ens fiskar bör ha blir i så fall ett slags medelvärde eller att någon gör lokala mätningar.
Image

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Re: Temperatur för diskus

Post by kaj.p » 04 Oct 2012, 11:52

En hel del arter bl.a apistogrammor leker på temphöjning istället. Detta då vattnet blir varmt o syrefattigt i uttrokade vattendrag o pölar. Detta beror helt enkelt på att ett yngel lättare fixar syrebrist än en vuxen fisk då yngelt är mindre syrekrävande.

Chandler
Posts: 25
Joined: 19 Oct 2014, 07:09
Real Name: Mattias bruer
Location: Sollentuna

Re: Temperatur för diskus

Post by Chandler » 28 Jul 2015, 23:07

kaj.p wrote:Intressant artikel
http://www.practicalfishkeeping.co.uk/c ... php?sid=89" onclick="window.open(this.href);return false;

Ursäkta bumpen av gammal tråd men är det inte anmärkningsvärt att fiskarna alltså naturligt förekommer i såpass kallt vatten som anges som nedre gränser i artikeln; 23-24ish? Kan ha fel men jag har uppfattat att konsensus är att allt under 27 är big no-no...

Skulle ju vara härligt att slippa doppvärmare (har ett varmt hus) :grin:

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Temperatur för diskus

Post by Perlan » 28 Jul 2015, 23:23

Chandler wrote:
kaj.p wrote:Intressant artikel
http://www.practicalfishkeeping.co.uk/c ... php?sid=89" onclick="window.open(this.href);return false;

Ursäkta bumpen av gammal tråd men är det inte anmärkningsvärt att fiskarna alltså naturligt förekommer i såpass kallt vatten som anges som nedre gränser i artikeln; 23-24ish? Kan ha fel men jag har uppfattat att konsensus är att allt under 27 är big no-no...

Skulle ju vara härligt att slippa doppvärmare (har ett varmt hus) :grin:
mina doppvärmare har stått inställda på 25 grader i över ett år nu, dock håller det 27-28 grader nu på sommaren pga högre inomhus temp :shys:

*EDIT* kan även tilläggas att jag har ett pare som går med frisimmande yngel. bara vf fisk :crasy:

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Temperatur för diskus

Post by AmirA » 28 Jul 2015, 23:56

Perlan wrote: mina doppvärmare har stått inställda på 25 grader i över ett år nu
Hmm, nog därför dina fiskar matvägrar :grin:
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

peking
Posts: 255
Joined: 07 Jan 2010, 17:16
Real Name: Anders Eriksson
Location: Norrköping

Re: Temperatur för diskus

Post by peking » 29 Jul 2015, 00:00

Perlan å även övriga som kör lägre temp, märker ni nån skillnad på fisken? Samma aptit tex?

Jag kan tänka mig att högre temp dels hänger ihop med hungrigare fiskar samt fodret som är/varit ämnad för diskus. Tänker då mest på oxhjärta som fisken har svårt att bryta ner om tempen inte är hög.

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Temperatur för diskus

Post by AmirA » 29 Jul 2015, 00:03

peking wrote:Perlan å även övriga som kör lägre temp, märker ni nån skillnad på fisken? Samma aptit tex?

Jag kan tänka mig att högre temp dels hänger ihop med hungrigare fiskar samt fodret som är/varit ämnad för diskus. Tänker då mest på oxhjärta som fisken har svårt att bryta ner om tempen inte är hög.
Tyvärr har jag dålig erfarenhet av lägre temp. Mina har inte alls samma aptit som när jag håller 28-29 grader. Men uppenbarligen funkar det hos Micke. Jag har nämligen varit där och kollat :garv:
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Temperatur för diskus

Post by Perlan » 29 Jul 2015, 00:06

peking wrote:Perlan å även övriga som kör lägre temp, märker ni nån skillnad på fisken? Samma aptit tex?

Jag kan tänka mig att högre temp dels hänger ihop med hungrigare fiskar samt fodret som är/varit ämnad för diskus. Tänker då mest på oxhjärta som fisken har svårt att bryta ner om tempen inte är hög.
jag matar med oxhjärta en gång om dagen, svårt o bedöma aptit senaste tiden när det är lekar i karet.
men överlag är samtliga tjocka över pannan o äter bra. sen är frågan om vuxna fiskar behöver lika mycket mat. högre temp ger högre ämnesomsättning. men frågan om det spelar roll för fullvuxen fisk?

Post Reply

Return to “Amazonas (Biotop)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests