Växter.

Post Reply
User avatar
Matte_g
Posts: 4369
Joined: 24 Nov 2007, 00:34
Real Name: Mattias Gustafsson
Location: Stockholm
Contact:

Växter.

Post by Matte_g » 14 Jan 2008, 20:31

Varför inte göra en lista på de olika växterna man hittar i Amazonas gärna med bild för ett namn säger inte mig så mycket tyvärr :blush3: så är det när man kör med oinreda akvarium :D

User avatar
Henrik.T
Posts: 580
Joined: 08 Jan 2008, 19:59
Real Name: Henrik.T
Location: Trollhättan/Sweden
Contact:

Re: Växter.

Post by Henrik.T » 14 Jan 2008, 20:42

Bra ide :2tubsup: Har vi nån växt tokig...användare som kan förse oss med...lite bilder info..på växter i Discus regionerna...

Henrik.T
Gammal skit gör ingen glad....
Planer på g

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Re: Växter.

Post by kaj.p » 14 Jan 2008, 20:42

Sedan är nog amazonas också relativt oinrett när det gäller växter. :D :D de flesta växer så här dvs ovan vattnet.
Men kör på kul o se hur många man hittar.

Ps Bilderna är från Nygaards akvarieväxtodling fö. den enda jag vet i Sverige. Väl värt ett besök om ni har vägarna förbi Halmstad.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Mats Bruér
Posts: 2375
Joined: 25 Nov 2007, 12:55
Real Name: Mats Bruér
Location: Lomma

Re: Växter.

Post by Mats Bruér » 15 Jan 2008, 19:33

Kan man göra ett studiebesök med klubben där kanske och köpa på sig lite ....?
Image
Tur man inte hade trasiga leksaker som barn för då hade man varit bra långsint.
(Denna har jag haft länge nu!!! Trångsynt inte jag inte ! )

User avatar
Matte_g
Posts: 4369
Joined: 24 Nov 2007, 00:34
Real Name: Mattias Gustafsson
Location: Stockholm
Contact:

Re: Växter.

Post by Matte_g » 15 Jan 2008, 19:38

kaj.p wrote:Sedan är nog amazonas också relativt oinrett när det gäller växter. :D :D de flesta växer så här dvs ovan vattnet.
Men kör på kul o se hur många man hittar.

Ps Bilderna är från Nygaards akvarieväxtodling fö. den enda jag vet i Sverige. Väl värt ett besök om ni har vägarna förbi Halmstad.

Men vid högvatten så är det väl en del växtlighet under vatten åxo??

annmari
Posts: 419
Joined: 25 Nov 2007, 23:25
Location: Stockholm

Re: Växter.

Post by annmari » 30 Jan 2008, 20:52

Hej!
Om vi nu ska tala om växter vill jag säga att jag för några år sedan hade ett diskus-altumakvarium med MASSOR av Vallisneria jag tror verkligen inte jag ljuger om jag säger att jag totalt 4-5 meter med vallisneria i akvariet inred vetja med vallisneria samt Amzonas svärdplantor och vissa flytväxter det kan tillsammans med rötter bli hur fint som helst, Mvh Ann-Mari :garv: :tumme2:

User avatar
Tommy
NDS Member
NDS Member
Posts: 3799
Joined: 25 Nov 2007, 06:02
Real Name: Tommy Holmberg
Location: Stockholm

Re: Växter.

Post by Tommy » 30 Jan 2008, 21:02

annmari wrote:Hej!
Om vi nu ska tala om växter vill jag säga att jag för några år sedan hade ett diskus-altumakvarium med MASSOR av Vallisneria jag tror verkligen inte jag ljuger om jag säger att jag totalt 4-5 meter med vallisneria i akvariet inred vetja med vallisneria samt Amzonas svärdplantor och vissa flytväxter det kan tillsammans med rötter bli hur fint som helst, Mvh Ann-Mari :garv: :tumme2:
Kan du inte lägga upp några bilder på dina Altum som du hade. Vore kul att se.
:guru: :guru: :guru:
Image

User avatar
Jens E
Posts: 844
Joined: 25 Nov 2007, 09:23
Real Name: Jens Ekelund
Location: Ljungbyhed, Skåne
Contact:

Re: Växter.

Post by Jens E » 30 Jan 2008, 21:13

Tvärr så kommer inte vallisneria ifrån Sydameria.. De flesta sorter är ifrån Asien och några ifrån Nord och mellan amerika så funkar inte 100% om man vill vara biotop riktigt (Har själv massor med valle i mitt akvarium och om där e någon som vill ha så säg till.. skänker hellre bort än slänger).

Jens
Last edited by Jens E on 30 Jan 2008, 21:26, edited 1 time in total.

jörgenn
Posts: 5
Joined: 04 Jan 2008, 20:18
Real Name: Jörgen Nilsson
Location: Kristinehamn

Re: Växter.

Post by jörgenn » 30 Jan 2008, 21:20

DET var fina växter de synd att det är så långt till Halmstad.Svärdplantor i olka varianter är fina i diskus akvarium ! hälsn Jörgenn !

Olorin

Re: Växter.

Post by Olorin » 13 Oct 2008, 18:59

Eftersom jag inte har ett uns av diskuskompetens, men ändå känner tacksamhet till forumet för alla tips om vatten/osmos och kemi så ska jag göra mitt bästa för att ge lite ny info här. :wink1:

Om man söker plantor är http://www.tropica.com en bra sajt.

Som ni redan varit inne på är i princip alla Echinodorus från Sydamerika/Amazonas området så svärdplantor kan man gott ha.

Trots sitt namn är Bacopa australis från Brazilien så den kan man gott ha.

Kan inte svära på det, men jag tror det finns Myriophyllum i amazonas för den är vida spridd i sydamerika.

Sen är Saggitaria Subulata från sydamerika för den som vill ha en bottentäckare.

Och Alternanthera reineckii är också från sydamerika.

Hoppas ni fick lite ledtrådar till att dekorera karen.


Jag har en del av de här växterna i mina kar och ett bra tips för att få dem att trivas är att lägga lite torv under sanden i karet där man planterar dem. Då växer det så det knakar.



Här är en intressant nyhet från amazonas - Staurogyne sp. (Tropica No 049G) ser ut som en minisvärdplanta kan man säga.

Post Reply

Return to “Amazonas (Biotop)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest