Silikonering av juwel innerfiltermodul

Här delar vi med oss av byggen och lösningar

Moderator: Styrelse

Post Reply
Amazon
Posts: 15
Joined: 28 May 2011, 21:25
Real Name: Tomas Johnsson
Location: Luleå

Silikonering av juwel innerfiltermodul

Post by Amazon » 08 Jul 2012, 09:14

Rengjorde glaset och filtermodulen med vatten. Sedan när det blev torrt med t-röd. Använde Cascos glassilikon för akvarier. Härdtiden är 2mm per dygn (2 till 3 dygn för vanlig silikonering). Behöver jag göra något mer som att skölja och tömma bort vattnet där jag silikonerat? Eller är det bara att köra igång? Var snabb att fylla en del av sanden(ca 50 kg) innan silikoneringen. För att bygga en vågrätt yta att balansera filtret på.... Antar att ättiksdoften borde vara borta när silikonet är genomhärdat? :Danne&Poddan:

User avatar
tesselituss
Posts: 1247
Joined: 26 Aug 2011, 23:26
Real Name: Therese Helg
Location: Borås
Contact:

Re: Silikonering av juwel innerfiltermodul

Post by tesselituss » 08 Jul 2012, 11:59

jag fyllervo tömmer för bli av med ev slaggprodukter när jag anvät de siliconet, för att ha gjort allt för att få bort skit! :)
http://tessdiskus.weebly.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Silikonering av juwel innerfiltermodul

Post by AmirA » 08 Jul 2012, 15:11

Är du orolig för att kemikalier ska finnas kvar så kan du kolfiltrera i någon/några dagar.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

Amazon
Posts: 15
Joined: 28 May 2011, 21:25
Real Name: Tomas Johnsson
Location: Luleå

Re: Silikonering av juwel innerfiltermodul

Post by Amazon » 09 Jul 2012, 18:11

Ok! Bra tips. Tycker om att gardera mig mot eventuella överaskningar. Så det får bli några vattensköljningar/tömingar med gardena slangar. För att sedan bara körda innerfilterpumpen med ett juwelkolfilter ett par dagar. :respect:

Post Reply

Return to “Gör det själv / DIY”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests