Ytterfilter "25L dunk"

Här delar vi med oss av byggen och lösningar

Moderator: Styrelse

Mrandersson1
Posts: 17
Joined: 06 Aug 2011, 00:06
Real Name: Magnus Andersson
Location: Åstorp

Re: Ytterfilter "25L dunk"

Post by Mrandersson1 » 20 Aug 2011, 11:06

kommer klart provköra och trycktesta filtret innan jag kopplar den till tanken men hur länge?
ska man satsa på 1-2 veckor för att va på den säkra sidan?

Mvh Magnus

User avatar
Poddan
Posts: 8484
Joined: 24 Nov 2007, 00:31
Real Name: Artur Stensson
Location: Tranås

Re: Ytterfilter "25L dunk"

Post by Poddan » 20 Aug 2011, 22:36

Inte många ytterfilter som rymmer 25 liter heller. Borde lätt kunna prisa in ett sådant mot motsvarande köpt.
Lycka till!
Och glöm inte att posta bilder på projektet.
:-)
[ http://www.ndss.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.l-mal.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.heckel.se" onclick="window.open(this.href);return false; ]

Mrandersson1
Posts: 17
Joined: 06 Aug 2011, 00:06
Real Name: Magnus Andersson
Location: Åstorp

Re: Ytterfilter "25L dunk"

Post by Mrandersson1 » 20 Aug 2011, 23:11

Poddan wrote:Inte många ytterfilter som rymmer 25 liter heller. Borde lätt kunna prisa in ett sådant mot motsvarande köpt.
Lycka till!
Och glöm inte att posta bilder på projektet.

Nej där är ju tyvär inte det och absolut inte för priset jag kommer ha i byggkostnad.
Bilder kommer så fort bygget börjat, väntar bara på att lönen ska ramla in :dontknow:
om nu allt går som planerat :grin:

User avatar
Tony
Styrelse
Styrelse
Posts: 904
Joined: 29 Apr 2010, 14:48
Real Name: Tony Johansson
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Ytterfilter "25L dunk"

Post by Tony » 21 Aug 2011, 10:40

Ett tips är att använda dessa tunnor som du ser på bilden.De är på 25 liter.De är försedda med lock,tätning och en klämring som tätar burken helt och hållet.Vi får sådana över på jobbet och de går oftast i skräpet.

Det som behöver göras är att borra två hål för inkommande vatten samt utgående.Kopplingar köper du hos närmaste rörfirma.Har du tillgång till Ahlsells sortiment så kan man gå där och leta efter snabb kopplingar med mm.Sedan kopplar du en pump till denna antingen i karet eller utanför.Eheim har bra pumpar !!,,funkar också bra med en stor powerhead av vilket märke som helst.

Jag har byggt något liknande fast i syrafast material,,,kallas för torv bomb.Jag surar ned vattnet med denna.Det är alltså samma konstruktion med snabb kopplingar.Tillskillnad så har jag svart grandulat i.Bibollar eller keramiska ringar tror jag är det bästa.

Se bilder,,,
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Trollhättan
Bli medlem i Nordens största diskus klubb,,,,NDS !!
Image

User avatar
Göran A
Posts: 33
Joined: 26 Dec 2008, 14:37
Real Name: Göran Ahlqvist
Location: Klippan

Re: Ytterfilter "25L dunk"

Post by Göran A » 21 Aug 2011, 12:45

Om polisen läser i denna tråden och ser Tonys rostfria behållare så kommer de att tro att detta är en "fejkad" hemsida för fiskfolk som egentligen handlar om hur man bygger hembränningsapparater :Danne&Poddan: :lol:

/ Göran

User avatar
Tony
Styrelse
Styrelse
Posts: 904
Joined: 29 Apr 2010, 14:48
Real Name: Tony Johansson
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Ytterfilter "25L dunk"

Post by Tony » 21 Aug 2011, 16:39

ha,ha,,,,ja det behövs bara en kolon på och ett par genom föringar för kylvattnet så är det klart,,, :grin:
Trollhättan
Bli medlem i Nordens största diskus klubb,,,,NDS !!
Image

Mrandersson1
Posts: 17
Joined: 06 Aug 2011, 00:06
Real Name: Magnus Andersson
Location: Åstorp

Re: Ytterfilter "25L dunk"

Post by Mrandersson1 » 23 Aug 2011, 23:46

Ingen mer som har något att tillägga??
Alla tipps är bra tipps :D

User avatar
RaketLasse
Posts: 223
Joined: 03 Jul 2013, 22:52
Real Name: Lars Jeansson
Location: Jönköping

Re: Ytterfilter "25L dunk"

Post by RaketLasse » 07 Apr 2014, 13:38

Törs man bumpa & fråga hur det gick? Smågammal tråd iofs, men teknik är ju alltid intressant. :-)

Mrandersson1
Posts: 17
Joined: 06 Aug 2011, 00:06
Real Name: Magnus Andersson
Location: Åstorp

Re: Ytterfilter "25L dunk"

Post by Mrandersson1 » 16 Nov 2014, 19:30

Hej

Glömde bort denna tråden helt och kan nu meddela att filtret höll ca 6 månader sen blev det katastrof och massvis med vatten
på golvet.. skulle gjort hål i insuget för eventuella olyckor (lärde mig detta den hårda vägen) högt tryck på dunken gjorde att korken bokstavligen exploderade fick sen lära mig att dunken var armerad men inte korken av någon anledning

Armerad dunk 25l
1200l timmen

ballahir
Posts: 166
Joined: 18 Feb 2010, 23:23
Real Name: Oskar Sköld
Location: Mölnlycke/Göteborg

Re: Ytterfilter "25L dunk"

Post by ballahir » 17 Nov 2014, 13:01

Känns dumt att chansa vad gäller ytterfilter... Vad sa försäkringsbolaget om ditt hemmabygge?
/Oskar

Post Reply

Return to “Gör det själv / DIY”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests