sump???

Här delar vi med oss av byggen och lösningar

Moderator: Styrelse

stefanr
Posts: 321
Joined: 17 Mar 2011, 08:29
Real Name: Stefan Rämje
Location: Trollhättan

Re: sump???

Post by stefanr » 25 Mar 2016, 16:04

SuperAquaMan wrote:
stefanr wrote:Jag skulle skippa leca och biobollar och köra Kaldnes K1 micro eller porös media av keramik/glas istället.
Det hade jag med gjort, om jag inte haft akvariumet inomhus. Moving bed filter väsnas ju rätt mycket ( och tar lååång tid att bli effektiva ) och allt filtermaterial i min sump har kostat mig 300:- , skulle jag haft keramiska grejer skulle sumpen kostat flera tusenlappar att fylla.
Då gjorde du ett riktigt fynd! Men grejen med bra media är ju att du inte behöver ha hundratals liter för att få bra effekt. Något är fel när sumpen är nästan lika stor som karet..

alen_89
Posts: 43
Joined: 29 Nov 2015, 15:44
Real Name: Alen Bilic

Re: sump???

Post by alen_89 » 25 Mar 2016, 16:42

Ja det såg grymt ut:) ska med försöka göra något liknade fast skippar nog lekakulor och försöker beställa hem riktiga bio bollar mm. Ska se om det kanske finns på ebay:)! Men tycker ni det är viktigt att köra med växter i sump?

//

stefanr
Posts: 321
Joined: 17 Mar 2011, 08:29
Real Name: Stefan Rämje
Location: Trollhättan

Re: sump???

Post by stefanr » 26 Mar 2016, 12:07

alen_89 wrote:Ja det såg grymt ut:) ska med försöka göra något liknade fast skippar nog lekakulor och försöker beställa hem riktiga bio bollar mm. Ska se om det kanske finns på ebay:)! Men tycker ni det är viktigt att köra med växter i sump?

//
Hur stor sump ska du ha? Bra biobollar i mängd lär kosta multum.. Växter är inte fel för att få ner nitrathalten.

alen_89
Posts: 43
Joined: 29 Nov 2015, 15:44
Real Name: Alen Bilic

Re: sump???

Post by alen_89 » 26 Mar 2016, 13:11

stefanr wrote:
alen_89 wrote:Ja det såg grymt ut:) ska med försöka göra något liknade fast skippar nog lekakulor och försöker beställa hem riktiga bio bollar mm. Ska se om det kanske finns på ebay:)! Men tycker ni det är viktigt att köra med växter i sump?

//
Hur stor sump ska du ha? Bra biobollar i mängd lär kosta multum.. Växter är inte fel för att få ner nitrathalten.

Jag har ett 100 l kar som står och det borde ju räcka för mitt 540 l kar. Har ju en fx6 som ska gå i hop med sumpen.

alen_89
Posts: 43
Joined: 29 Nov 2015, 15:44
Real Name: Alen Bilic

Re: sump???

Post by alen_89 » 26 Mar 2016, 13:13

Vad tror ni om man köper lava stenar och krosar och kör ett drop system över det i första facket?

User avatar
classemann
Posts: 379
Joined: 24 Aug 2014, 09:37
Real Name: Claes Feldt
Location: Borås
Contact:

Re: sump???

Post by classemann » 27 Mar 2016, 13:19

alen_89 wrote:Vad tror ni om man köper lava stenar och krosar och kör ett drop system över det i första facket?
Droppfilter är ju otroligt bra så varför inte ?

alen_89
Posts: 43
Joined: 29 Nov 2015, 15:44
Real Name: Alen Bilic

Re: sump???

Post by alen_89 » 27 Mar 2016, 23:04

classemann wrote:
alen_89 wrote:Vad tror ni om man köper lava stenar och krosar och kör ett drop system över det i första facket?
Droppfilter är ju otroligt bra så varför inte ?
Jo jag tänkte göra det. Men undrade om man kunde köra med lava stenar i första facket. I stället för såna där biobollar :)?

stefanr
Posts: 321
Joined: 17 Mar 2011, 08:29
Real Name: Stefan Rämje
Location: Trollhättan

Re: sump???

Post by stefanr » 28 Mar 2016, 07:26

alen_89 wrote:
classemann wrote:
alen_89 wrote:Vad tror ni om man köper lava stenar och krosar och kör ett drop system över det i första facket?
Droppfilter är ju otroligt bra så varför inte ?
Jo jag tänkte göra det. Men undrade om man kunde köra med lava stenar i första facket. I stället för såna där biobollar :)?
Visst kan du det, men det finns bättre material. Jag ska göra en provimport av marine pure. Det är tyvärr dyrt, men verkar vara ruggigt effektivt.

alen_89
Posts: 43
Joined: 29 Nov 2015, 15:44
Real Name: Alen Bilic

Re: sump???

Post by alen_89 » 28 Mar 2016, 22:28

stefanr wrote:
alen_89 wrote:
classemann wrote:
alen_89 wrote:Vad tror ni om man köper lava stenar och krosar och kör ett drop system över det i första facket?
Droppfilter är ju otroligt bra så varför inte ?
Jo jag tänkte göra det. Men undrade om man kunde köra med lava stenar i första facket. I stället för såna där biobollar :)?
Visst kan du det, men det finns bättre material. Jag ska göra en provimport av marine pure. Det är tyvärr dyrt, men verkar vara ruggigt effektivt.
Ja det värkar va grymt. Ser nästa ut som små lava stenar när jag googlade det:)

User avatar
SuperAquaMan
NDS Member
NDS Member
Posts: 1203
Joined: 29 Sep 2009, 01:43
Real Name: Fredrick Johansson
Location: Göteborg

Re: sump???

Post by SuperAquaMan » 29 Mar 2016, 01:38

Lavasten är kanon. Det går att köpa billiga lavasten som är till gasolgrillar om du ska ha i sump. Sen finns det massa häftiga filtermaterial men jag har faktiskt inte märkt någon skillnad alls på dom filter jag kört lecakulor i mot dom som haft keramiskt dyrt material.
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS

Post Reply

Return to “Gör det själv / DIY”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests