sump???

Här delar vi med oss av byggen och lösningar

Moderator: Styrelse

alen_89
Posts: 43
Joined: 29 Nov 2015, 15:44
Real Name: Alen Bilic

sump???

Post by alen_89 » 24 Mar 2016, 13:41

Hej tänkte bygga en sump till mitt 540. Men undrar om någon har tips på hur många fak jag ska ha och vilket fitermatrial är bäst?

Har en ghost overflow som klarar av riktiga bra tryck 1800 galon i timmen. Så har ni bra tipps så uppskattas det..


//Alen

User avatar
Bosse
Styrelse
Styrelse
Posts: 2230
Joined: 25 Nov 2007, 11:06
Real Name: Bosse Quiding
Location: Saltsjö-Boo

Re: sump???

Post by Bosse » 24 Mar 2016, 15:52

Bra och enkelt är lecakulor. :tumme2:

alen_89
Posts: 43
Joined: 29 Nov 2015, 15:44
Real Name: Alen Bilic

Re: sump???

Post by alen_89 » 24 Mar 2016, 19:05

Å fan kan man ha det asså:) färgar det inte vattnet?
Har du någon bild om du kör med det lägg up:)!

När det inte är salt vatten räcker det att ha 3 fack?

//Alen

User avatar
SuperAquaMan
NDS Member
NDS Member
Posts: 1203
Joined: 29 Sep 2009, 01:43
Real Name: Fredrick Johansson
Location: Göteborg

Re: sump???

Post by SuperAquaMan » 24 Mar 2016, 19:37

Jag kör med 50 liter lecakulor i mitt första fack och 150 literbiobollar i andrafacket och växter i tredje. Och ovanpå lecakulorna står en plastback med filtermatta och biobollar som droppfilter. Skölj av lekakulorna innan dom används så dammet försvinner. Och tänk på att leca flyter så du får ha något som pressar ner det så som jag gjort med min plastback.
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS

alen_89
Posts: 43
Joined: 29 Nov 2015, 15:44
Real Name: Alen Bilic

Re: sump???

Post by alen_89 » 24 Mar 2016, 21:37

Det låter grymt. Har du någon film bild du kan visa på dit:)
Ska försöka göra något liknande:)!

User avatar
SuperAquaMan
NDS Member
NDS Member
Posts: 1203
Joined: 29 Sep 2009, 01:43
Real Name: Fredrick Johansson
Location: Göteborg

Re: sump???

Post by SuperAquaMan » 25 Mar 2016, 03:04

alen_89 wrote:Det låter grymt. Har du någon film bild du kan visa på dit:)
Ska försöka göra något liknande:)!
Har några gamla bilder och en film från starten förra sommaren. min sump är egentligen bäst lämpad för saltvatten ( karet var saltkar innan ) och har ett stort fack i mitten där den levande stenen var innan som fungerar som filter i saltvatten. Till sötvatten är det bättre med fler fack som tvingar vattnet genom allt material likt ett ytterfilter ( vattnet tar alltid lättaste vägen ) så det inte inte bara åker förbi mediet.

jag har gjort så att jag har satt filtermatta vid ytavrinningen i karet, den mattan gör jag rent vid vattenbytena och fungerar på samma sätt som att sätta filtermatta på insuget på ett ytterfilter, man vill inte ha något skit ner i filtermaterialet i sumpen utan bara vatten. Sen rinner vattnet ner genom rören till plastbacken och går sen genom en stor filtermatta ---> biobollar ---> filtermatta igen sen ner genom lecakulor ---> sedan filtermatta igen ---> sen till nästa fack med bara biobollar ---> sen genom bubbelfälla till sista facket där det går ner till växterna för att sen gå genom filtermatta ( som skall fånga eventuella växtdelar ) och sen till biobollar som ligger runt pumpen.

OBS! plastbacken har jag gjort hål i sidorna på så om det skulle av någon anledningen bli stopp i dom 200 små hålen jag borrade i botten så rinner det ut på sidan och inte svämmar över. Det är även lock på plastbacken nu.

Videon är precis vid uppstart. Biobollar tillkom sen i mitten. Och nu är där även andra växter i för jag fick något algslem som täckte alla växterna ( säkert för jag fick växterna från Amir som är känd amatör på forumet ). Mitt filter är helt knäpptyst, det porlande du hör i videon hörs inte nu eftersom vattnet först går genom filtermatta som dämpar allt ljud. Skall du bygga sump så försök sätta filtermatta så nära utloppen på rören om rören inte går ner under vattenytan i sumpen.

På bilden ser du ett 540L kar som jag tvättat lecakulorna i och hur sketet vattnet blev.

20150703_143235 (Small).jpg
20150710_235408 (Small).jpg
http://www.youtube.com/watch?v=j9IsIDOcSaY
20150731_020727 (Small).jpg
Hoppas det hjälper något, tycker nästan det är roligare med att göra filterlösningar än att hålla på med själva fisken ibland :grin:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS

stefanr
Posts: 321
Joined: 17 Mar 2011, 08:29
Real Name: Stefan Rämje
Location: Trollhättan

Re: sump???

Post by stefanr » 25 Mar 2016, 11:50

Jag skulle skippa leca och biobollar och köra Kaldnes K1 micro eller porös media av keramik/glas istället.

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: sump???

Post by AmirA » 25 Mar 2016, 12:27

SuperAquaMan wrote:Jag kör med 150 literbiobollar i andrafacket
Låter som mycket biobollar. Dyrt ju.......... :tounge:
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

stefanr
Posts: 321
Joined: 17 Mar 2011, 08:29
Real Name: Stefan Rämje
Location: Trollhättan

Re: sump???

Post by stefanr » 25 Mar 2016, 12:54

AmirA wrote:
SuperAquaMan wrote:Jag kör med 150 literbiobollar i andrafacket
Låter som mycket biobollar. Dyrt ju.......... :tounge:
Och föga effektivt med tanke på utrymmet de kräver.

User avatar
SuperAquaMan
NDS Member
NDS Member
Posts: 1203
Joined: 29 Sep 2009, 01:43
Real Name: Fredrick Johansson
Location: Göteborg

Re: sump???

Post by SuperAquaMan » 25 Mar 2016, 15:05

stefanr wrote:Jag skulle skippa leca och biobollar och köra Kaldnes K1 micro eller porös media av keramik/glas istället.
Det hade jag med gjort, om jag inte haft akvariumet inomhus. Moving bed filter väsnas ju rätt mycket ( och tar lååång tid att bli effektiva ) och allt filtermaterial i min sump har kostat mig 300:- , skulle jag haft keramiska grejer skulle sumpen kostat flera tusenlappar att fylla.
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS

Post Reply

Return to “Gör det själv / DIY”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests