Droppfilter

Här delar vi med oss av byggen och lösningar

Moderator: Styrelse

Post Reply
User avatar
classemann
Posts: 379
Joined: 24 Aug 2014, 09:37
Real Name: Claes Feldt
Location: Borås
Contact:

Droppfilter

Post by classemann » 22 Nov 2014, 12:44

På 90 talets så var det poppis med droppfilter och även jag byggde ett.
Jag tog i stort sett det jag hade hemma och började bygga.
Det jag använde var ett gammalt ytterfilter där motorn satt på utsidan av filtret och kunde därmed skruvas bort.
Sedan borrade jag hål i detta lock för att kunna ha en burk på ovansidan som förfilter, se bild.
1 är förfilter och 2 är det gamla ytterfiltret, dessa satt ihop.
Jag borrade flera små hål, ca 3 mm i botten på filterbehållaren där vattnet skulle komma ut.
Inne i filterbehållaren så hade jag en plastskiva längst upp i filtret ovanför biobollarna och denna skiva var också perforerad av små hål. Så när vattnet rann igenom förfiltret så träffade det denna skiva och spreds jämnt över biobollarna.
Jag behöll dom små gummifötterna på filterbehållaren så jag fick mellanrummet mellan behållare samt den glasskiva/hyllplan som den stod på. På så sätt rann vattnet ut lätt och det kom i kontakt med luft återigen.
Sumpen som var ett gammalt kar fick en modifiering av 2 glasskivor som limmades dit.
En glasskiva var hyllplan för filterbehållaren och den andra glasskivan snedställdes för att det inte skulle låta ifrån filtret, se bild. Jag satte en bit filtermatta i kläm för spridning av vattnet på hela glasytan.
I sumpen hade jag sedan en pump som pumpade upp vattnet, doppvärmare samt en oxydator.
Vattnet gick upp i en slang till karet.
Detta filter fungerade helt felfritt och vatten kvalitén var enormt hög.
Jag bytte ca 20% en gång i veckan när diskusarna gick med yngel i detta kar och då matades det rätt hårt med oxhjärta.

Hoppas någon får hjälp och idéer av detta vid filterbygge.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
classemann
Posts: 379
Joined: 24 Aug 2014, 09:37
Real Name: Claes Feldt
Location: Borås
Contact:

Re: Droppfilter

Post by classemann » 23 Nov 2014, 14:28

Glömde skriva att jag använde mig av ytavrinning.
Ett hål i genom sidan på karet.

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: Droppfilter

Post by Einarsson » 25 Nov 2014, 23:09

I mina sumptankar började jag fundera på det här också. Det är ju inte så jäkla stor skillnad, men man löser problemet med syreproblem i sumpen, känns som att filterbakterier kan överleva mycket längre vid ett strömavbrott t.ex.

User avatar
Topper Harley
Posts: 59
Joined: 03 Apr 2013, 11:34
Real Name: Martin Isaksen
Location: Trelleborg

Re: Droppfilter

Post by Topper Harley » 26 Nov 2014, 10:49

Jag måste fråga ang era sumpar med bakterier etc.

Vad är skillnaden på att strömmen försvinner om du har ett ytterfilter alt vanligt innerfilter?
De blir väl inte mer syre så länge man inte har växter?

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: Droppfilter

Post by Einarsson » 26 Nov 2014, 18:38

Topper Harley wrote:Jag måste fråga ang era sumpar med bakterier etc.

Vad är skillnaden på att strömmen försvinner om du har ett ytterfilter alt vanligt innerfilter?
De blir väl inte mer syre så länge man inte har växter?
Generellt kommer ju majoriteten av syresättningen ifrån cirkulation i vattnet och gasutbyte i vattenytan. Ett dropfilter så droppar ju vattnet som en dusch ner igenom filtermaterialet och då har bakterierna direktkontakt med syrerik luft hela tiden istället för bara via ytan/cirkulationen.

Om det nu var det du tänkte på. Eller om man har vanlig sump utan droppfilter så kan man ha syrestenar som syresätter sumpen.

User avatar
Topper Harley
Posts: 59
Joined: 03 Apr 2013, 11:34
Real Name: Martin Isaksen
Location: Trelleborg

Re: Droppfilter

Post by Topper Harley » 27 Nov 2014, 11:04

Nja jag menade mer debatterna om strömavbrottet.
Att bakterierna dör i sumpen utan syre. I en sump har vattnet tillgång till syre ifrån luften kontra ett traditionellt ytterfilter som är slutet

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: Droppfilter

Post by Einarsson » 27 Nov 2014, 12:46

Ja så bakterier bör överleva längre i en sump än ett ytterfilter, men inte i oändligheten om vattnet inte cirkuleras på något sätt.

Post Reply

Return to “Gör det själv / DIY”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests