overkill!

Här delar vi med oss av byggen och lösningar

Moderator: Styrelse

User avatar
pataM
Posts: 417
Joined: 11 Jul 2008, 14:28
Real Name: Patrik Mattsson
Location: Rimbo

overkill!

Post by pataM » 18 Nov 2014, 21:09

Lekte lite I garaget, För att prova det här med sump. Blev en ganska stor sump 200l till ett lika stort akvarium. Ska bara prova om det går vägen.Om det går bra så kan man köpa en större burk att ha bredvid också..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Poddan
Posts: 8484
Joined: 24 Nov 2007, 00:31
Real Name: Artur Stensson
Location: Tranås

Re: overkill!

Post by Poddan » 18 Nov 2014, 21:42

Blir ett bra filter till det karet
Tar nog ett tag att köra in det,sedan lär det ju vara grejt.
:-)
[ http://www.ndss.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.l-mal.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.heckel.se" onclick="window.open(this.href);return false; ]

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: overkill!

Post by Einarsson » 18 Nov 2014, 21:56

Kul! Roligt med mer och bredare erfarenhet av sumpar här på forumet. De sägs alltid vara så överlägsna på alla sätt men ändå vågar folk sällan, vilket kanske är pga okunskap. :)

User avatar
classemann
Posts: 379
Joined: 24 Aug 2014, 09:37
Real Name: Claes Feldt
Location: Borås
Contact:

Re: overkill!

Post by classemann » 18 Nov 2014, 21:59

Häftigt med folk som tar ut svängarna.
Ingen som kör med droppfilter nu för tiden ?

User avatar
Altumman
Posts: 194
Joined: 24 Feb 2012, 15:56
Real Name: Keld Sørensen

Re: overkill!

Post by Altumman » 18 Nov 2014, 22:10

Image
Image Image

User avatar
pataM
Posts: 417
Joined: 11 Jul 2008, 14:28
Real Name: Patrik Mattsson
Location: Rimbo

Re: overkill!

Post by pataM » 18 Nov 2014, 22:51

Einarsson wrote:Kul! Roligt med mer och bredare erfarenhet av sumpar här på forumet. De sägs alltid vara så överlägsna på alla sätt men ändå vågar folk sällan, vilket kanske är pga okunskap. :)
Jag vågar för det är i Garaget Haha!!!

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: overkill!

Post by Einarsson » 18 Nov 2014, 22:55

pataM wrote:
Einarsson wrote:Kul! Roligt med mer och bredare erfarenhet av sumpar här på forumet. De sägs alltid vara så överlägsna på alla sätt men ändå vågar folk sällan, vilket kanske är pga okunskap. :)
Jag vågar för det är i Garaget Haha!!!
:D Menar bara att om man tex är och roddar mkt och rengör ytterfilter ofta så finns det ju mycket även på dem som kan springa läck. Så vet inte varför man är så extremt rädd för sumpar generellt. Jag försöker intala mig att det inte är farligare, för jag vill gärna ha sump. :P

User avatar
SuperAquaMan
NDS Member
NDS Member
Posts: 1203
Joined: 29 Sep 2009, 01:43
Real Name: Fredrick Johansson
Location: Göteborg

Re: overkill!

Post by SuperAquaMan » 19 Nov 2014, 02:33

Inte roligt bara om om det blir strömavbrott med ett så stort inkört filter. Är man inte hemma när det startar efter flera timmar finns det nog risk att vattnet är förgiftat och fisken död... så tänker jag.
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS

Bikerjoy
Posts: 92
Joined: 12 Mar 2014, 22:07
Real Name: Rickard Joyner

Re: overkill!

Post by Bikerjoy » 19 Nov 2014, 08:48

SuperAquaMan wrote:Inte roligt bara om om det blir strömavbrott med ett så stort inkört filter. Är man inte hemma när det startar efter flera timmar finns det nog risk att vattnet är förgiftat och fisken död... så tänker jag.
Ärligt menad fråga baserad på okunskap. Varför skulle denna situation vara annorlunda mot ett ytterfilter (eller inner för den delen)?

Jag antar att man tror att för att det är så stor filtervolym så är det fler bakterier som i så fall skulle dö, anaeroba bakterier tar över och förgifta vattnet?

Detta tror inte jag är fallet. Min teori är att filtret kommer att balansera sig mot tillgänglig näring i form av NH3/NH4 samt Nitrit, finns det ingen näring så överlever inte fler bakterier oavsett hur stort filtret är så ett längre strömavbrott får samma konsekvens oavsett storlek på filter / sump. Men jag kanske tänker fel?

User avatar
Topper Harley
Posts: 59
Joined: 03 Apr 2013, 11:34
Real Name: Martin Isaksen
Location: Trelleborg

Re: overkill!

Post by Topper Harley » 19 Nov 2014, 09:22

Hur får du ner vattnet utan att ha borrat?

Post Reply

Return to “Gör det själv / DIY”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests