Håller golvet?

Här delar vi med oss av byggen och lösningar

Moderator: Styrelse

User avatar
haga
Posts: 76
Joined: 11 Feb 2011, 21:17
Real Name: Niclas Hagstein
Location: Kristinehamn

Håller golvet?

Post by haga » 20 Dec 2013, 19:18

God kväll alla kloka!

Jag har blivit mycket sugen på att byta ut mitt 375 mot ett 720, och undrar som rubriken lyder om man behöver oroa sig för tyngden?
Det blir troligen ett ramakvarium 200*60*60 med tillhörande bänk på 8 ben.
För att spara på parketten tänker jag ev ställa det på hockeypuckar.

Kärnfrågan är alltså hur mycket tyngden på nästan 1 ton kommer att påverka?
Eller är ett 720-liters inte tillräckligt att bekymra sig för?

Jag bor i villa byggd 1973 och huset står på en betongplatta.
Jag hoppas att det är reglat på cc 60 och i vardagsrummet/akvarierummet har vi lagt ny parkett ovanpå en gammal. ( Kan visa sig värdefullt... :grin: )

Tacksam för era tankar kring detta!

Mvh Niclas

User avatar
RaketLasse
Posts: 223
Joined: 03 Jul 2013, 22:52
Real Name: Lars Jeansson
Location: Jönköping

Post by RaketLasse » 20 Dec 2013, 20:17

Jag byggde eget enligt uarujoey på Youtube delvis för att sprida tyngden och dels för att aluminiumställning ansågs som
-" näe, så fult alltså".
Kanske ett tips... :-)
P.s. projekttråd kommer, allt på en gång när diskusarna flyttat in...

User avatar
SuperAquaMan
NDS Member
NDS Member
Posts: 1203
Joined: 29 Sep 2009, 01:43
Real Name: Fredrick Johansson
Location: Göteborg

Re: Håller golvet?

Post by SuperAquaMan » 20 Dec 2013, 20:39

Du behöver nog inte vara orolig. Men lägg en planka under varje långsida med fötter så fördelar du ut det bra.
Jag kommer göra så med mitt men mest för att det blir 1500kg på nytt klinkersgolv.
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS

User avatar
haga
Posts: 76
Joined: 11 Feb 2011, 21:17
Real Name: Niclas Hagstein
Location: Kristinehamn

Re: Håller golvet?

Post by haga » 21 Dec 2013, 06:53

Tack för svar! :tumme2:

Vad väljer du för träslag på plankan? Jag antar att det bör vara hårt och massivt!

Jag har även sett bilder på en hel skiva under ( typ köksbänksskiva ), men det kanske är överkurs?

Fler åsikter eller förslag?

Marcus
Posts: 174
Joined: 29 Feb 2012, 00:46
Real Name: Marcus Holm
Location: Mölnlycke

Re: Håller golvet?

Post by Marcus » 21 Dec 2013, 07:16

Ju mer solida grejer du använder desto säkrare blir det. En aluminiumställning är inte solid i sig. Benen måste ställas in efter golvet så att den står lika mycket på alla benen. Om du ställer in bänken efter golvet och golvet av någon anledning skulle sätta sig/ändra form efter ett tag med belastning så ändras också belastningen på de olika benen på ställningen. Detta gör att spänningar kan bildas i bottenglaset på akvariet och i värsta fall medför det ett sprucket bottenglas. Lägger du en solid skiva, typ bänkskiva, som inte ger med sig i första taget antingen mellan akvariet och bänken eller mellan bänken och golvet så är du på den säkrare sidan. :) När jag hade mitt 600-liters på alubänk så la jag bänkskiva mellan karet och bänken samt limmade på mdf-skivor på sidorna av bänken med hjälp av pl400. Detta gjorde alu-bänken mycket stabilare (inte svajig som alubänkar är i orginalutförande) och även mkt snyggare så det kan jag rekommendera :tumme2:

famedvinsson
Posts: 14
Joined: 27 Dec 2010, 22:12
Real Name: christer edvinsson

Re: Håller golvet?

Post by famedvinsson » 21 Dec 2013, 09:24

Har en fiskekompis som hade sitt 720 längs med en golvregel i vardagsrummet.Detta var på en torpargrund EJ betongplatta.Det blev inte bra alls,den böjde sig 2-3cm.I de fallet skulle han ställt karet tvärs så det tyngden delas ut på många reglar.Det är inte samma i ditt fall eftersom du har betongplatta,men kan vara värt att tänka på.

CE

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Håller golvet?

Post by Perlan » 21 Dec 2013, 09:55

haga wrote:God kväll alla kloka!

Jag har blivit mycket sugen på att byta ut mitt 375 mot ett 720, och undrar som rubriken lyder om man behöver oroa sig för tyngden?
Det blir troligen ett ramakvarium 200*60*60 med tillhörande bänk på 8 ben.
För att spara på parketten tänker jag ev ställa det på hockeypuckar.

Kärnfrågan är alltså hur mycket tyngden på nästan 1 ton kommer att påverka?
Eller är ett 720-liters inte tillräckligt att bekymra sig för?

Jag bor i villa byggd 1973 och huset står på en betongplatta.
Jag hoppas att det är reglat på cc 60 och i vardagsrummet/akvarierummet har vi lagt ny parkett ovanpå en gammal. ( Kan visa sig värdefullt... :grin: )

Tacksam för era tankar kring detta!

Mvh Niclas
Men om huset står på en betong platta, är du säker på att det är uppreglat?
på den tiden kan det vara lite varierande. men idag lägger man parketten direkt på betongen. med en ångspärr imellan. (en plastfolie)
är det uppreglat bör du försöka hitta var stockarna ligger. har du otur hamnar benen mitt imellan golvstockarna. och då blir det inte alls bra. med en ställning med 8 ben och 2 meter kommer du inte kunna pricka så alla benen står ovanpå stockarna.

Ett alternativ kan vara att du bygger en ram med 45x145 reglar som står på högkant, och har i 145 reglar på cc 300 och lägger en snygg skiva ovanpå. då är du uppförsäkrad. köper du ett kar med alu ställning kan det vara en god ide, även för alu ställningarna brukar vara ganska låga. och då får du upp karet nästan 2 dm till i höjd. kan vara trevligare att sitta och titta på då.

undersök det noga så det blir bra. det är jävligt tråkigt om det sätter sig och du ska gå i strömförande vatten och håva fisk. Pappa sa att det var inte alls roligt när han gjorde det.

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Håller golvet?

Post by Perlan » 21 Dec 2013, 12:19

Man bör även känna till att, när man tex bygger lägenheter idag i flerfamiljs hus med betong bjälklag så räknar man att det ska hålla för 375kg/kvm
när man bygger industri och lager golv är 800kg/kvm ett standard golv. båda räknas med en skyddsfaktor på 2,5 gånger.

ett standard 720 kar är på 1,2kvm och väger i runda slängar 1000 kg. det ger en vikt på 833kg/kvm, så man ska fundera både en och två gånger på var man ställer ett akvarie.
men ett golv är alltid starkast där det finns en bärande vägg under. rätt vägg under så klarar de praktisk taget hur mycket vikt som helst.

User avatar
haga
Posts: 76
Joined: 11 Feb 2011, 21:17
Real Name: Niclas Hagstein
Location: Kristinehamn

Re: Håller golvet?

Post by haga » 21 Dec 2013, 12:21

Vilken nytta man har av att vara medlem på denna sida! :Danne&Poddan: :respect:
Nu har jag fått lite att fundera på...
Det blir nog skiva på direkt på golvet eller en ram med skiva ovanpå.

Markus: jag har tänkt att rama in ställningen med nån slags "sarg" så de fula benen inte syns. Då kan jag ju limma mdf på kortsidorna först!

Perlan: Jag vet inte om det är uppreglat, och jag vet inte heller nåt bra sätt att ta reda på. Det är som sagt två lager parkett och ska jag börja pilla
med det tar nog frugan tillbaka sitt godkännande om uppgradering! :wink:
Finns det överhuvudtaget nåt bra sätt att hitta golvreglar genom så tjocka lager? :dontknow:

Ps: vilken mardröm för din pappa!

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Håller golvet?

Post by Perlan » 21 Dec 2013, 12:39

[quote="haga"]

Markus: jag har tänkt att rama in ställningen med nån slags "sarg" så de fula benen inte syns. Då kan jag ju limma mdf på kortsidorna först!
quote]


Limmar och skruvar du på en på bakre långsidan också. så kommer det hjälpa till att förhindra att akvariet sätter sig på mitten.

Post Reply

Return to “Gör det själv / DIY”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests