Håller golvet?

Här delar vi med oss av byggen och lösningar

Moderator: Styrelse

Marcus
Posts: 174
Joined: 29 Feb 2012, 00:46
Real Name: Marcus Holm
Location: Mölnlycke

Re: Håller golvet?

Post by Marcus » 21 Dec 2013, 13:24

Perlan wrote:
haga wrote:
Markus: jag har tänkt att rama in ställningen med nån slags "sarg" så de fula benen inte syns. Då kan jag ju limma mdf på kortsidorna först!
quote]


Limmar och skruvar du på en på bakre långsidan också. så kommer det hjälpa till att förhindra att akvariet sätter sig på mitten.

Om du använder PL400 behövs inga skruv vill jag lova! Men som Perlan skriver kan det vara bra att sätta en hel skiva på långsidan/baksidan även om du tänker köra med en tjock bänkskiva. :smile:

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Håller golvet?

Post by Perlan » 22 Dec 2013, 10:50

Marcus wrote:
Perlan wrote:
haga wrote:
Markus: jag har tänkt att rama in ställningen med nån slags "sarg" så de fula benen inte syns. Då kan jag ju limma mdf på kortsidorna först!
quote]


Limmar och skruvar du på en på bakre långsidan också. så kommer det hjälpa till att förhindra att akvariet sätter sig på mitten.

Om du använder PL400 behövs inga skruv vill jag lova! Men som Perlan skriver kan det vara bra att sätta en hel skiva på långsidan/baksidan även om du tänker köra med en tjock bänkskiva. :smile:
Nja PL400 är rätt överskattat. för 10 år sen var det överlägset bäst. men Casco har kommit med bättre lim. maxibond eller vad det heter.
Bortsett från att PL400 är giftigt som satan. Har själv stått o spytt i en container på jobb efter att ha använt det i ett litet utrymme. så kommer det ta 7 svåra år för det att härda när det används på två icke sugande material. och det tar 30 dagar innan det har härdat till full styrka.

User avatar
haga
Posts: 76
Joined: 11 Feb 2011, 21:17
Real Name: Niclas Hagstein
Location: Kristinehamn

Re: Håller golvet?

Post by haga » 22 Dec 2013, 13:27

Läste precis lite om Maxi Bond!

Det blir nog det jag väljer isf, det verkar betydligt snällare!

User avatar
haga
Posts: 76
Joined: 11 Feb 2011, 21:17
Real Name: Niclas Hagstein
Location: Kristinehamn

Re: Håller golvet?

Post by haga » 06 Jan 2014, 10:44

Dags för en uppdatering!

Efter snack med snickare och en granne med samma typ av hus bestämde jag mig för att köra utan extra åtgärder.

Karet är på 720 liter och bänken en sk "växtbänk" som affärerna har för att få upp akvarierna lite till.
Jag har fortfarande inte bestämt hur tekniken ska döljas, där är det nog bäst att frugan får säga sitt! :wink:

Fiskbeståndet är detsamma; Diskus från Trollhättan, Sterbai från Mariestad samt diverse L-malar.

På önskelistan står ett kraftigare ytterfilter än Eheims 2217. :santa12:

Image

Post Reply

Return to “Gör det själv / DIY”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests