DIY Sump, Intern (Internt filter iaf..)

Här delar vi med oss av byggen och lösningar

Moderator: Styrelse

Post Reply
User avatar
RaketLasse
Posts: 223
Joined: 03 Jul 2013, 22:52
Real Name: Lars Jeansson
Location: Jönköping

DIY Sump, Intern (Internt filter iaf..)

Post by RaketLasse » 19 Oct 2013, 00:58

Jag har ännu inte fått igång mitt 540L, för mycket att göra först. DIY-bänk i rejält trä, inklädd, dörrar, osv...

Jag är alltså fortfarande ute i riktigt god tid med att ta reda på hur jag ska göra innan det är dags =)

Tänkte bolla en fundering jag har med er, hoppas ni delar med er era tankar om detta:
------------------------------------------------------------------------
Poängen med detta är att göra ett filter som blir så effektivt som möjligt (som jag förstått det är sump svårslaget), men samtidigt behålla hela enheten i akvariet då jag vill minimera läckagerisken i vardagsrummet.
Dessutom vill jag slippa vara rörmokare och borra/limma i karet osv.

Gör en sump av en smal och hög (hårdplast?)-låda där flera fack av lämplig natur a lá sump silikonas.
Man tar tillvara att vattnet kan rinna över kanter över vattenytan för att syresättas precis som i en "extern sump".
Viktigt att plastlådans insug/insläpp dimensioneras efter pumpen samt att lådans kanter alltid är över vattennivån

Tyng ner den "interna sumpen" med grus eller något annat lämpligt tungt materiel.
------------------------------------------------------------------------

Klockan drar iväg fort här på forumen, hoppas tankegången ovan kan tydas och som sagt, feedback sökes...

stefanr
Posts: 321
Joined: 17 Mar 2011, 08:29
Real Name: Stefan Rämje
Location: Trollhättan

Re: DIY Sump, Intern (Internt filter iaf..)

Post by stefanr » 19 Oct 2013, 12:33

http://www.youtube.com/watch?v=65yVr7Di ... UGAMdVX01v" onclick="window.open(this.href);return false; Med denna slipper du borra i karet :tumme2:

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: DIY Sump, Intern (Internt filter iaf..)

Post by Einarsson » 19 Oct 2013, 13:25

Det är en smart grej. Lite fult dock såklart. Men det funkar. :-)

Vad använder ni för typer av pumpar till sumpar? (det rimmet skojar man inte med)

User avatar
RaketLasse
Posts: 223
Joined: 03 Jul 2013, 22:52
Real Name: Lars Jeansson
Location: Jönköping

Re: DIY Sump, Intern (Internt filter iaf..)

Post by RaketLasse » 19 Oct 2013, 13:32

Jo tack, den (och många andra av uarujoey's filmer) har jag sett, han är ju helt enorm på DIY-grejer). :2tubsup:
Skulle nog använda mig av den om jag gjorde sump.

Är det någon här som provat hans overflow eller något annat overflow (utan att borra), eller borrar allihopa?

Finns det någon som har några betänkligheter kring min :idea:, eller låter det bara helt jättebra?

Såg just Einarsson's

"Det är en smart grej. Lite fult dock såklart. Men det funkar. :-)"

Jovisst, men jag hade nog tänkt man kan gömma det med antingen modul(er) eller genom att ge den samma färg som bakgrunden...

Kul med feedback!
Tack Einarsson och stefanr för det! =)

Leopoldi
Posts: 936
Joined: 25 Nov 2007, 16:14
Real Name: Mikael
Location: Huddinge/Stuvsta

DIY Sump, Intern (Internt filter iaf..)

Post by Leopoldi » 19 Oct 2013, 14:13

Varför skulle man inte vilja borra i glas?


---- Alltid svarta Rockor till salu ----
Image Image

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: DIY Sump, Intern (Internt filter iaf..)

Post by Einarsson » 19 Oct 2013, 14:19

Sant! Man kan ju alltid dölja det med färg och moduler. Litegrann iaf. :-)
Leopoldi wrote:Varför skulle man inte vilja borra i glas?


---- Alltid svarta Rockor till salu ----

Nog många som känner att det är otäckt (däribland jag). Men borra är väl kanske det bästa och kanske säkraste också i längden om man gör det rätt. Men det är ju väldigt lite felmarginal om man inte är så insatt, är hålet borrat så är det borrat. :-)

Men det är ju en permanent förändring av karet också, kanske det man vill undvika här.

User avatar
langebæk
Moderator
Moderator
Posts: 395
Joined: 17 Nov 2008, 16:25
Real Name: martin
Location: Nordsjælland, Smørum

Re: DIY Sump, Intern (Internt filter iaf..)

Post by langebæk » 19 Oct 2013, 16:26

hvis du vil have en baggrund med filtermatriale bag ved så er der en opskrift her til hvordan du kan opbygge dit filter

http://www.unimati.biz/getdoc.asp?id=11 ... 4B8457E5A3" onclick="window.open(this.href);return false;

her er også en vejledning til hvordan du montere en baggrund.
http://www.unimati.biz/getdoc.asp?id=9& ... 88AFF040FB" onclick="window.open(this.href);return false;




hvis du derimod vil have moduler i, enten limet på glasset eller river stone moduler som synker og er hule så kan du lægge filtermatriale i som vist på billede
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
et liv uden discus....... kan man det??

User avatar
RaketLasse
Posts: 223
Joined: 03 Jul 2013, 22:52
Real Name: Lars Jeansson
Location: Jönköping

Re: DIY Sump, Intern (Internt filter iaf..)

Post by RaketLasse » 19 Oct 2013, 16:59

Tusen tack langebaek, det var mycket intressant och riktiga kvalitetslänkar där! :2tubsup: :grin:
langebæk wrote:hvis du derimod vil have moduler i, enten limet på glasset eller river stone moduler som synker og er hule så kan du lægge filtermatriale i som vist på billede
Bilden där, är det insidan av en plastlåda, precis som jag menade?

Ok, jag vet att man kan lösa problemet på detta sättet också (med modulfilter), men jag tänkte som en budgetlösning.
Jag får väl ta och rita vad jag menar när tillfälle ges...

Men ok då, om jag säger såhär: Skulle det vara effektivare att ha en filterlösning som ovan med filterkammare
bakom moduler eller liknande OM man lägger till syregenomströmning, tex med syrestenar?

Som jag förstått det är nämligen syresättningen vid vattnets väg över "väggarna" i en sump en anledning till att
en sump är så effektiv som den är (plus naturligtvis den massiva mängden filtermateriel).

User avatar
RaketLasse
Posts: 223
Joined: 03 Jul 2013, 22:52
Real Name: Lars Jeansson
Location: Jönköping

Re: DIY Sump, Intern (Internt filter iaf..)

Post by RaketLasse » 29 Oct 2013, 23:31

*Bump* och
Uppdatering: köpte mina första 7 (i mitt tycke) fina diskus av en kille här i Jönköping idag för 1400 spänn.
Han sa de kom ifrån Tonys Diskus...

Bra med blockdroid i androiden, hans mobil pep hela tiden jag var där och han sa den hade hållit på sedan han la in annonsen, men jag var först. =) :grin:

Just nu går dom i ett SA med växter, och med ett Eheim (professional 3) ytterfilter som varit igång sedan februari, lutar åt att de får behålla det, eller eventuellt byta när jag flyttar dom till 540-liters med 3 stora skumfilter om Skoda säljer...

Projekt framöver:

* DIY-bänk till 540L med aluminiumram (stomme a la uarujoey, IKEA-dörrar som jag fäster på IKEA-ytterväggar från ett bänkskåp)
* Ljuddämpande skåp till Resun lp-60 (som faktiskt inte väsnas så farligt alls utan dämpning heller)

http://www.youtube.com/watch?v=jN4Y9AYuwcQ

Förresten, nån som kommer på någon nackdel med att ha en bänkskiva på en ställning till ett aluminiumkar som tex 540-liters? Glaset lär väl knappast bukta ner och "bottna" i bänken eller?

Post Reply

Return to “Gör det själv / DIY”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests