I fäders spår för framtids segrar

Prata om all mellan himmel o jord
Post Reply
Niclas
Posts: 319
Joined: 25 Nov 2007, 18:46
Location: Nacka

I fäders spår för framtids segrar

Post by Niclas » 05 Mar 2013, 14:07

Var vi fler än jag o min bror från DFS som stod förväntansfulla i solen vid Berga by 3 mars kl 07 30??

Bakgrund:
När vår far Gotlänningen Benkt-Åke fyllde 40 åkte han sitt första Vasalopp, 1983, även jag åkte för 7 år sedan de nio milen..
Nu i september 2012 fyllde lillebror, lille skutt på forumet 40 år och som sista present inför alla vännerna fick han biljetten för att hålla traditionen vid liv med att åka 90 km från Sälen till Mora.
Jag lovade valla och åka med, vi tappade varandra givetvis bland de 15 800 startande... :madgreen:

De blev 9 långa mil till Mora.
Dåliga spår, vind som lade bromsande nysnö och skräp i spåren och influensan nära inpå bromsade en hel del.
Men man förvånas av vilken folkfest och vilken apparat Vasaloppet är. Undrar om vår forne kung Gustaf visste vad han ställde till med när danskarna jagade honom mot Norge och förväntad hjälp.
Vi kom i mål efter 9 resp 11 timmar.. Huuu, 5 kg lättare, ont i ben, ont i rygg och skavsår MEN nästa år är det 90 års jubeleum... :nono:
Kanske fixar DFS en egen vätskekontroll??

Jag är stolt över att min bror Mathias fixade bland det tuffaste loppen som finns.

// Niclas

peking
Posts: 255
Joined: 07 Jan 2010, 17:16
Real Name: Anders Eriksson
Location: Norrköping

Re: I fäders spår för framtids segrar

Post by peking » 05 Mar 2013, 14:25

:respect:

User avatar
Andreas Keller
NDS Member
NDS Member
Posts: 2881
Joined: 27 Nov 2007, 11:41
Real Name: Andreas Keller
Location: Hörby

Re: I fäders spår för framtids segrar

Post by Andreas Keller » 05 Mar 2013, 15:04

Vi skåningar får inte så många träningstimmar på snö, hur många timmar träning/mil tror du att man behöver? Jag har visserligen aldrig stått på ett par längdskidor, men bortsett från det?
Ebishop - allt för räkor

www.kellers.nu www.ndss.se
Image
"Good judgment comes from experience, and a lot of that comes from bad judgment." - Will Rogers

Niclas
Posts: 319
Joined: 25 Nov 2007, 18:46
Location: Nacka

Re: I fäders spår för framtids segrar

Post by Niclas » 05 Mar 2013, 15:25

Det sägs att ca 50 mil är bra om man kan skrapa ihop innan loppet. Givetvis barmarksträning med löpning/rullskidor mm
är ju bra. Man bör oxå träna eller köra något lopp på 4-5 mil så man vet lite vad som väntar...
För mig blev det ca 30 mil innan vasan.
De var många skåningar i spåret :hug1:

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Re: I fäders spår för framtids segrar

Post by kaj.p » 05 Mar 2013, 16:43

Klar man haft de tankarna men när man förstod att det bara var matkontroller första s
Dagen så släppte man den tanken

Post Reply

Return to “Off Topic”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests