Karpfiske

Prata om all mellan himmel o jord
User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Karpfiske

Post by Perlan » 29 Jul 2015, 14:10

classemann wrote:Stora beten är det som gäller men sedan har jag upplevt braxen som många gånger positiv.
För ofta kommer karpen i släptåg och trycker undan dom, men visst det piper en del i larmen :hurra2:


Gynnar när braxen är inne o bökar, bara dom ger fan i krokbetet :-P du vet vi har rögle dammar här, allt under 7 kg braxen räknas som blank tur :-P så 1-3 kgs braxen är mest jobbigt :-P

stefanr
Posts: 321
Joined: 17 Mar 2011, 08:29
Real Name: Stefan Rämje
Location: Trollhättan

Re: Karpfiske

Post by stefanr » 30 Jul 2015, 17:11

Perlan wrote:
classemann wrote:
Perlan wrote:
classemann wrote:Satt och kikade runt lite och hittade denna gamla film på tuben.
Redmire Legends med Chris Yates och Bob James.
Ett mytomspunnet vatten som Jack Hilton fiskade mycket i förr.
Ett vatten som skapade mycket schismer i UK bland toppfiskarna.
https://www.youtube.com/watch?v=A7FFPfVUHlk" onclick="window.open(this.href);return false;
Den ska jag kolla på den när ungarna lagt sig, ser najs ut :)

fiskar du mycket fortfarande?
Njae, det blir ibland bara. I år har jag inte blött en krok, man blir bekväm med åldern, tyvärr.
Förr kunde jag bo en helg under parasoll i ösregn och det var kul ända fast man blankade.
Hittade ett vatten förra året med fisk runt 2-3 kg och dom fajtades nått enormt och det var kul som bara den.
Precis som du nämnde innan så finns det vatten som fallit i glömska och så upptäcker någon det.....igen.
En kille la ner tid för ca. 15-20 årsedan på att plantera ut karp i vissa vatten och det har burit frukt, det enda tråkiga är att killen själv inte har kunnat fiska pga sjukdom och nu gick han bort för någon vecka sedan.
Men ett av dom vattnen har fisk upp till 18-19 kg och det är inte fy skam.
Det gäller att orka att vara pionjär om man skall hitta "nya" vatten, jag själv slet ont på 90 talet men det gav många fiskar och roliga minnen.

Jag har ett vatten jag jobbar på, finns stor fisk. Ingen fiskar karp i sjön. Problemet är att man inte får ha brolli/bivy runt sjön. Försöker lösa ett undantag. Så man kan göra en stor mäskningskampang o sen sitta där en vecka. problemet är att det finns stora mängder braxen, så man får göra dom boilie vana också. Om min inte vill att larmen piper oavbrutet.
Mäskar du länge innan så behöver du inte sitta i en vecka och vänta på dem ;)

User avatar
classemann
Posts: 379
Joined: 24 Aug 2014, 09:37
Real Name: Claes Feldt
Location: Borås
Contact:

Re: Karpfiske

Post by classemann » 31 Jul 2015, 10:36

stefanr wrote: Mäskar du länge innan så behöver du inte sitta i en vecka och vänta på dem ;)
Detta med stora kampanjer har jag aldrig riktigt förstått.
Jag själv har provat det men har inte bevisligen fått mer, snarare tvärtom faktiskt. Finns dom där när du kommer, ja då får man oftast fisk och då kan man mäska hårt för att försöka hålla kvar dom. Men jag är som sagt tveksam till detta med att mäska varann dag i 2 veckor osv. Det är en sak att introducera ett bete som är onaturligt för dom men vet dom vad det är så tar dom.

stefanr
Posts: 321
Joined: 17 Mar 2011, 08:29
Real Name: Stefan Rämje
Location: Trollhättan

Re: Karpfiske

Post by stefanr » 31 Jul 2015, 11:26

classemann wrote:
stefanr wrote: Mäskar du länge innan så behöver du inte sitta i en vecka och vänta på dem ;)
Detta med stora kampanjer har jag aldrig riktigt förstått.
Jag själv har provat det men har inte bevisligen fått mer, snarare tvärtom faktiskt. Finns dom där när du kommer, ja då får man oftast fisk och då kan man mäska hårt för att försöka hålla kvar dom. Men jag är som sagt tveksam till detta med att mäska varann dag i 2 veckor osv. Det är en sak att introducera ett bete som är onaturligt för dom men vet dom vad det är så tar dom.
Karpar simmar i regel runt en hel del. Mäskar du då länge på ett ställe så samlar du ofta på dig mer och mer fisk. Det är min erfarenhet iaf.

User avatar
classemann
Posts: 379
Joined: 24 Aug 2014, 09:37
Real Name: Claes Feldt
Location: Borås
Contact:

Re: Karpfiske

Post by classemann » 31 Jul 2015, 13:56

stefanr wrote: Karpar simmar i regel runt en hel del. Mäskar du då länge på ett ställe så samlar du ofta på dig mer och mer fisk. Det är min erfarenhet iaf.
Det var lite det jag tänkte på, för jag har varit med om att området som mäskades upp inte fick besök alls vilket resulterade i att bullarna började jäsa och flyta upp. Då blir effekten precis tvärtom, dom kommer skygga istället för platsen. Jag tror det är bättre att försöka lära sig hur dom rör sig i respektive vatten. Jag har lagt ner mycket tid i ett vatten speciellt och det resulterade i mången fisk utan mäskningen alls :cool:
Det finns alltid ställen som dom söker föda på, ställen där dom vilar utan födosök osv. Det fina i kråksången är att man sparar en del slantar också. Men som jag nämnde innan, har man fått in dom så kan man allt öka mäskningen och då gärna med fina partiklar som gör att dom får söka "hårdare" och på så sätt blir kvar längre. Hittade ett vatten förra året och googlade runt lite på det och fann då att vissa redan hade varit där och vattnet var svårt osv. jag själv stack dit och körde med majs och plockade snabbt ett gäng karpar. Tror många gånger vi gör det lite svårt för oss med komplicerade riggar och beten som är outstanding enligt tillv. Sedan tittar många på hur det är i vatten som har ett hårt tryck på sig utomlands och man försöker ta lärdom av detta. Men ärligt, i Sverige har vi en lång vinter osv. och det påverkar fisket mycket, dom får en lång viloperiod osv. Har pratat med en del fiskare med sitt ursprung ifrån UK och dom ler åt dom svenska karpmetarna. Dom är alla överens att vi har tagit det för långt för fort och hoppat över vissa "perioder" i karpmetet´s utveckling. Vi går med andra ord för fort fram när vi istället kunde hållt det på en enklare basis.

stefanr
Posts: 321
Joined: 17 Mar 2011, 08:29
Real Name: Stefan Rämje
Location: Trollhättan

Re: Karpfiske

Post by stefanr » 01 Aug 2015, 08:18

classemann wrote:
stefanr wrote: Karpar simmar i regel runt en hel del. Mäskar du då länge på ett ställe så samlar du ofta på dig mer och mer fisk. Det är min erfarenhet iaf.
Det var lite det jag tänkte på, för jag har varit med om att området som mäskades upp inte fick besök alls vilket resulterade i att bullarna började jäsa och flyta upp. Då blir effekten precis tvärtom, dom kommer skygga istället för platsen.
Man får ju tänka till lite innan man väljer plats ;)

User avatar
classemann
Posts: 379
Joined: 24 Aug 2014, 09:37
Real Name: Claes Feldt
Location: Borås
Contact:

Re: Karpfiske

Post by classemann » 01 Aug 2015, 10:12

stefanr wrote:
classemann wrote:
stefanr wrote: Karpar simmar i regel runt en hel del. Mäskar du då länge på ett ställe så samlar du ofta på dig mer och mer fisk. Det är min erfarenhet iaf.
Det var lite det jag tänkte på, för jag har varit med om att området som mäskades upp inte fick besök alls vilket resulterade i att bullarna började jäsa och flyta upp. Då blir effekten precis tvärtom, dom kommer skygga istället för platsen.
Man får ju tänka till lite innan man väljer plats ;)
Jo, vi gjorde det, vi såg dom i viken dag efter dag.......då skulle det kännas konstigt sedan att mäska på en annan plats för att hålla kvar dom ?! :hello3:

stefanr
Posts: 321
Joined: 17 Mar 2011, 08:29
Real Name: Stefan Rämje
Location: Trollhättan

Re: Karpfiske

Post by stefanr » 01 Aug 2015, 11:13

classemann wrote:
Jo, vi gjorde det, vi såg dom i viken dag efter dag.......då skulle det kännas konstigt sedan att mäska på en annan plats för att hålla kvar dom ?! :hello3:
Då var ju uppenbarligen betet kass. Mäska med nåt de äter så blir resultatet annorlunda :longnose:

User avatar
classemann
Posts: 379
Joined: 24 Aug 2014, 09:37
Real Name: Claes Feldt
Location: Borås
Contact:

Re: Karpfiske

Post by classemann » 01 Aug 2015, 14:58

stefanr wrote:
classemann wrote:
Jo, vi gjorde det, vi såg dom i viken dag efter dag.......då skulle det kännas konstigt sedan att mäska på en annan plats för att hålla kvar dom ?! :hello3:
Då var ju uppenbarligen betet kass. Mäska med nåt de äter så blir resultatet annorlunda :longnose:
Betet var bra, för dom tog det. Men vad det var den gången var klurigt och det slog bakut.
Sedan har jag personligen dratt ut 5-7 kg bolies varannan dag för att sedan göra det dom 3 sista dagarna före utsatt fiske åt andra karpmetare och dom har kammat noll. Nä, det gäller nog mer än att bara mäska och tro att det håller dom kvar. :nono:

Post Reply

Return to “Off Topic”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests