Ny inredning

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Ny inredning

Post by Einarsson » 06 Apr 2013, 23:01

En stor rot jag hade som gjorde typ hela inredningen började multna på ytan och släppa ut massa smutspartiklar överallt så jag tog ut roten. Då hade jag inte ås mycket inredning kvar vilket gjorde diskusarna stressade. Såg en stor ändring i deras beteende ganska omgående, de gillade det inte, så jag fick fixa det nu i helgen.

Nu försökte jag göra en inredning där det är hyfsat biotopriktigt, fritt på botten och pinnar som sticker ner genom vattenytan. Sen planterade jag alla växter uppe vid ytan så att det ska bli som ett litet "tak" över diskusarna som skyddar emot lysrörsljuset när det är på. Lysrören är ju extremt mycket starkare än de behöver vara tyvärr.

Eventuellt får jag lägga till flytväxter också men tror de blir nöjda med det här. Det är lite dunkelt och mysigt iaf.

Ser förövrigt skillnad i beteende redan efter 10 minuter. De är mer tillbaka till sitt gamla jag. Inte alls tillbakadragna och stressade som de var när det var för öppet. :)

LED nattljus och dagslysrörsljus.

Image
Image

User avatar
tonysdiskus
Posts: 4459
Joined: 25 Nov 2007, 15:03
Real Name: Tony Johansson
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Ny inredning

Post by tonysdiskus » 07 Apr 2013, 00:12

Snyggt Emil,,,,Det var en rejäl balja du hade,,,
http://www.tonysdiskus.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.forum.tonysdiskus.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/tonysdiskus" onclick="window.open(this.href);return false;
mob 0707-804024

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Ny inredning

Post by AmirA » 07 Apr 2013, 01:26

Riktigt tjusigt!
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
tofomi
Posts: 1163
Joined: 17 Jan 2008, 16:12
Real Name: thomas.lindqvist
Location: Sundsvall

Re: Ny inredning

Post by tofomi » 07 Apr 2013, 07:02

:tumme2:
I dont know,,,,,,vete faan alls.
Image

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: Ny inredning

Post by Einarsson » 07 Apr 2013, 10:25

Tack. :)

Ja det är 350 Liter Juwel, köpte deras för det var djupare och högre, vilket är lämpligt om firrarna skulle växa till sig ordentligt. :)

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: Ny inredning

Post by Einarsson » 07 Apr 2013, 15:22

Pratade med Tony om att karet står med ena kanten åt hallen till vilket kan stressa dem lite också så har riggat ett experiment nu. Har satt svart solfilm på den kortsidan som är åt hallen så det är en vägg där nu. Kanske de gillar bättre, de är ju vana vid lite spring men man kan ju ändå försöka minska dåliga utomstående faktorer.

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: Ny inredning

Post by Einarsson » 20 Apr 2013, 16:18

De har fått mer grenar nu. Dels för utseende och dels för deras egen trevnad. Jag vill att de ska känan sig tryggare när de känner sig skyddade av grenarna samt att de ska slåss lite mindre då de inte behöver se varandra lika mycket med mer inredning.

Sen ska det dit lite fin LED-belysning också så jag får skimmer i vattnet och skuggor från grenarna.

Förmodligne tar jag bort växterna också senare, eventuellt lägger dit flytväxter.

KÄnns lite sådär lagom mysigt där i nu bland grenarna. Hoppas de kommer trivas.

Bilden blev lite ful pga blixt men det blev reflektioner från rutor och skit annars.

Image

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Ny inredning

Post by AmirA » 20 Apr 2013, 18:08

Med en sådan inredning är pissgult vatten ett måste, så bli vän med torven ;)
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
Einarsson
Posts: 1038
Joined: 30 Oct 2012, 15:01
Real Name: Emil Einarsson
Location: Uddevalla

Re: Ny inredning

Post by Einarsson » 20 Apr 2013, 18:09

Tanken har faktiskt slagit mig men vetifan om jag orkar det. Däremot funderar jag på om man inte ska köra på varmvitt ljus istället för kallvitt.

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Ny inredning

Post by AmirA » 20 Apr 2013, 18:14

Annars har du ju lite olika extrakt som färgar härligt ;) Att det sedan innehåller en hel del nyttigheter är bara ett plus.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

Post Reply

Return to “Bilder/Photos”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests