Sammanslagning DFS - NDS

Här informerar vi om vad som kan komma
User avatar
silent
NDS Member
NDS Member
Posts: 1104
Joined: 24 Apr 2009, 22:34
Real Name: wille
Location: Linköping

Re: Sammanslagning DFS - NDS

Post by silent » 27 Apr 2010, 22:28

Bosse wrote:
Först måste det finnas någon som nästan på heltid jobbar med tidningen. Det är ett hästjobb att få in artiklar och att översätta från andra språk o.s.v. Den här personen måste nästan vara galen (nu tänker ni på mig men jag tackar nej), därför att det tar verkligen tid.
Sant, men man behöver inte jobba på heltid och behöver inte heller vara galen, bara nästan! :madgreen:
Bosse wrote: Jag vet inte hur många medlemmar NCS har men deras tidning har garanterat ekonomiska problem.
Den har inga ekonomiska problem än så länge.
Bosse wrote: Vissa av deras nummer är OK men några är skit tycker jag.
Alla nummer är bra! :2tubsup:
Bosse wrote: En tidning bör nog tryckas i minst 1.000 ex för att inte bli alltför dyr. Det betyder närmare 1.000 medlemmar. Annonser ska in och då behövs någon som kan jobba även med det.
Det beror på om man kräver färg på alla sidor och ett kvalitetspapper. Annonser bör finansiera tidningen helt o hållet.
Bosse wrote: På Tyska finns 2 diskustidningar varav den ena kommer ut även på Engelska med en månads fördröjning. Bägge ges ut 4 gånger per år och inte är de några stora ekonomiska vinster där.
Förmodligen går de ihop sig, då annonsörerna är många och tryckkostnaderna är lite lägre än här. Och så får man betala för tidningen också. Dryga 50 lappen per nummer. (billigt)

För NDS tror jag absolut inte att det kommer att kunna funka.
Leopoldi wrote: En pdf möjligen om det finns en eldsjäl som är villig att lägga ner massa jobb.....
En sådan kostar ju bara arbete, men hur roligt är det att läsa en elektronisk tidning?
Hälsningar Silent
Sent from my Xpc with Firefox!

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Re: Sammanslagning DFS - NDS

Post by kaj.p » 28 Apr 2010, 08:02

Tror nog också det blir svårt med en tidning. Känner att alla resurser både ekonomiska o fysiska går åt till att ettablera chmapionatet. Känner också att det är príoritet ett.
Däremot så vet jag att Ola som är redaktör för ciklidbladet inte stänger dörren för diskusartiklar. Så det finns nog möjligheter för o göra något deal typ inför championatet där man slår för det o diskusfirren.
Möjligen kan man då också hitta någon väg att få ut det till våra medlemmar.

tengan
Posts: 64
Joined: 22 Jan 2008, 20:31
Real Name: Patrik Tengdelius
Location: Stockholm

Re: Sammanslagning DFS - NDS

Post by tengan » 28 Apr 2010, 08:09

Jag håller med de flesta övriga, visst hade det varit roligt med en egen NDS-tidning, men varken tiden eller pengarna finns idag. Visst, om vi kan få in 500 medlemmar till, varav många är aktiva och är villiga att lägga ner sin själ i att skapa en egen tidning så kanske.
I dagsläget måste vi satsa allt vi har mot att genomföra ett bra championat som redan är planerat.

//Patrik

User avatar
uteanders
NDS Member
NDS Member
Posts: 1302
Joined: 25 Nov 2007, 12:33
Real Name: Anders Nordin
Location: Långsele

Re: Sammanslagning DFS - NDS

Post by uteanders » 28 Apr 2010, 09:06

Det var ju ett tag sedan man var inne å Härjade på Forumet, men Blir ytterst glad att det blir en sammanslagning .
Bra jobbat alla som vävt ihop detta så det blev möjligt. :hug1:

/ Anders
Image

User avatar
Ove.P
Posts: 59
Joined: 25 Nov 2007, 06:44
Real Name: Ove Planstedt
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Sammanslagning DFS - NDS

Post by Ove.P » 28 Apr 2010, 14:42

kaj.p wrote:Tror nog också det blir svårt med en tidning. Känner att alla resurser både ekonomiska o fysiska går åt till att ettablera chmapionatet. Känner också att det är príoritet ett.
Däremot så vet jag att Ola som är redaktör för ciklidbladet inte stänger dörren för diskusartiklar. Så det finns nog möjligheter för o göra något deal typ inför championatet där man slår för det o diskusfirren.
Möjligen kan man då också hitta någon väg att få ut det till våra medlemmar.
Diskusen är ju vad jag vet fortfarande en ciklid så det enklaste är väl att bombardera redaktör Ola med diskusartiklar så har ni er tidning, inget jobb med tryck och distribution etc bara bli medlem i NCS :2tubsup:

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Re: Sammanslagning DFS - NDS

Post by kaj.p » 28 Apr 2010, 15:00

Ove.P wrote: Diskusen är ju vad jag vet fortfarande en ciklid så det enklaste är väl att bombardera redaktör Ola med diskusartiklar så har ni er tidning, inget jobb med tryck och distribution etc bara bli medlem i NCS :2tubsup:
Att diskusen är en ciklid är nog ingen som säger emot, däremot har nog diskusfreaksen aldrig kännt sig hemma hos NCS.
Antar att det har med alla odlingsvarianter o göra. (mitt antagande) :smile:
Jag tycker ciklidbladet är en bra tidning och värd de pengar jag betalar för den, men sedan är ju en tidning mer än artiklar, det kan vara annonser, medlemserbjudande, ett forum för upprop för kommande aktivietet o styrelsens arbete etc, etc. Och det är skillnad på att vara medarbetare och gästarbetare :wink: , men jag förstår din tanke o vi skall så klart tänka över möjligheten.
Grattis till styrelseplatsen fö. :2tubsup:

User avatar
Ove.P
Posts: 59
Joined: 25 Nov 2007, 06:44
Real Name: Ove Planstedt
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Sammanslagning DFS - NDS

Post by Ove.P » 28 Apr 2010, 17:55

Jag tror att om dem som är intresserade av diskus skickar material till Ciklidbladet så tror jag att det på sikt kommer fler diskusrelaterade annonser och erbjudanden. En diskusartikel i varje cb tror jag gynnar både NCS och NDS, all exponering av diskus är ju positiv. Sedan så kan NDS lägga all kraft på championatet. Hur upplevdes förra championatet som höll samtidigt med ciklidstämman?? Jag var inte där så jag vet inte, men jag tycker att låter som en bra ide att ha stämman och championatet samlat på samma plats, NCS kan ju samtidigt visa upp några firrar och akvarium också, utom tävlan då.

User avatar
Banderad
Posts: 167
Joined: 17 Mar 2009, 21:57
Real Name: Joakim Asterhed
Location: Johannishus

Re: Sammanslagning DFS - NDS

Post by Banderad » 28 Apr 2010, 21:14

Bosse wrote:Att ha en egen tidning är absolut inte fel, men.....?

Först måste det finnas någon som nästan på heltid jobbar med tidningen. Det är ett hästjobb att få in artiklar och att översätta från andra språk o.s.v. Den här personen måste nästan vara galen (nu tänker ni på mig men jag tackar nej), därför att det tar verkligen tid.

Finansieringen är inte heller lätt att få ihop i ett så litet land som Sverige. En tidning ska gå ut till medlemmar och då behövs många. Jag vet inte hur många medlemmar NCS har men deras tidning har garanterat ekonomiska problem. Vissa av deras nummer är OK men några är skit tycker jag. Där är det ju Malawisillarna som dominerar och det är många i Sverige som har dessa. Det är nog bra många fler än vi som har diskusfirren.

En tidning bör nog tryckas i minst 1.000 ex för att inte bli alltför dyr. Det betyder närmare 1.000 medlemmar. Annonser ska in och då behövs någon som kan jobba även med det.

På Tyska finns 2 diskustidningar varav den ena kommer ut även på Engelska med en månads fördröjning. Bägge ges ut 4 gånger per år och inte är de några stora ekonomiska vinster där.

Jag anser som Tony att nu gäller den ekonomiska biten för oss främst för championatet om 19 månader.

Jo, jag tror också att det skulle bli för dyrt. Ville bara väcka frågan och det lyckades jag onekligen med. Att Malawi dominerar CB är iof en myt. Räkna artiklarna de senaste åren märker du att fallet är så. Där emot var det så en gång i tiden. Nu har det faktiskt t.o.m. varit så att Ola har skrikit efter Malawiartiklar till vissa nummer för att det inte kommer in några sådana. Jag vet inte hur många här som är medlemmar i NCS men det skrivs på tok för lite artiklar om diskusar till CB. Jag är färdig med en och håller på med ytterligare en men jag är minst sagt nybörjare i ämnet (och skriver också givetvis artiklarna ur en nybörjares perspektiv). Därför tycker jag att det hade varit intressant om erfaret och duktigt diskusfolk i landet delade med sig av sin kunskap genom artiklar. Jag personligen tycker att forum är ett jättebra sätt att inhämta information. Men visst är det härligt med en tryckt tidning med snygga färgbilder på fiskar? Men som många av er har nämnt (och även jag i första inlägget) är det ett hästjobb att få ihop tidningen och det kanske kostar mer än det smakar... Hoppas att championatet blir lyckat.

/Jocke
http://www.zoonen.com/banderad

3157 liter vatten i källaren fyllt med ciklider från CA&SA

User avatar
Banderad
Posts: 167
Joined: 17 Mar 2009, 21:57
Real Name: Joakim Asterhed
Location: Johannishus

Re: Sammanslagning DFS - NDS

Post by Banderad » 28 Apr 2010, 21:22

Sedan glömde även jag att pusha för att ni som är medlemmar i NCS skriver artiklar som behandlar diskushållning till CB. Ni som inte är det och vill ha en mycket bra tidning 4 gånger/år som behandlar ciklider från hela världen tycker jag ska gå med (och kanske bidra med någon artikel). Som folk här har nämnt innan är jag övertygad om att fler skulle våga prova på diskus om de syntes mer i t.ex. CB, och det skulle DFS-NDS tjäna på i längden. Men visst; jag har full förståelse att artiklar om Tanganyika-, Malawi-, Victoria-, CA- och även vissa SA-ciklider kanske inte är så intressanta om man bara är intresserad av diskus.

/Jocke
http://www.zoonen.com/banderad

3157 liter vatten i källaren fyllt med ciklider från CA&SA

User avatar
Strixxx
Posts: 735
Joined: 25 Nov 2007, 18:27
Real Name: Conny Nilsson
Location: Ekeby i Skåne.

Re: Sammanslagning DFS - NDS

Post by Strixxx » 26 Jul 2010, 18:05

Som "vilande" medlem av DFS och tidigare medlem av NDS, samt att man känner en hel del av er sedan tidigare och även träffat, så tycker ju jag att detta är något av det roligaste som kunde hända.
Va skönt att det kunde bli såhär då!!

Conny
"No bullshit here"

Conny Nilsson

Post Reply

Return to “Info”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests