Peter Jarring NDS Stendker Challenger

Stendker Challenger 25 st tävlande inför championatewt 2014
Tävlingen baseras på att varje anmälde medlem får 12 st Soldi

Moderator: Styrelse

User avatar
taggmakrill
Posts: 58
Joined: 03 Jan 2012, 14:35
Real Name: Peter Jarring
Location: Höganäs

Re: Peter Jarring NDS Stendker Challenger

Post by taggmakrill » 02 Nov 2012, 14:00

En bild på en röd briljant, tyvärr gör inte fotot den speciellt rättvis, då belysningen inte var den bästa och bilden är tagen med en iphone.

Tycker dock den är spetsig i formen. Överlag känns coboltarna mer runda än briljanterna. Vad säger ni andra?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

aejohansson
Posts: 57
Joined: 20 Sep 2012, 21:42
Real Name: Anders Johansson
Location: Umeå

Sv: Peter Jarring NDS Stendker Challenger

Post by aejohansson » 02 Nov 2012, 15:14

Upplever samma sak

Skickat från min ST17i via Tapatalk 2

User avatar
Nilla
Posts: 187
Joined: 13 Sep 2012, 19:17
Real Name: Gunilla Johansson
Location: Rimbo

Re: Peter Jarring NDS Stendker Challenger

Post by Nilla » 03 Nov 2012, 17:01

Jag har ett par coboltar som har betydligt större mage också, de får i sig mycket mer än de andra.

User avatar
taggmakrill
Posts: 58
Joined: 03 Jan 2012, 14:35
Real Name: Peter Jarring
Location: Höganäs

Peter Jarring NDS Stendker Challenger

Post by taggmakrill » 03 Nov 2012, 22:09

ImageUploadedByTapatalk1351973268.183020.jpg
Tjock och go om buken efter ett skrovmål Oxhjärta.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
taggmakrill
Posts: 58
Joined: 03 Jan 2012, 14:35
Real Name: Peter Jarring
Location: Höganäs

Re: Peter Jarring NDS Stendker Challenger

Post by taggmakrill » 31 Dec 2012, 01:13

Lägger samma inlägg här som för dec 12 men med lite fler bilder och så kan folk som vill kommentera :grin:

Här i Höganäs finns alla 12 kvar, i lite olika storlek, men de flesta tycker jag växer på ganska bra.
Jag matar oftast 6 gånger om dagen, 4 med pellets och 2 med oxhjärtemix. Senaste veckan har det dock blivit lite si och så med matningarna då vi haft elektriker i huset och elektriciteten varit avstängd rätt många timmar under några dagar.
Idag när jag städade akvariet och bytte mycket vatten fick de panik och flera av dem har fått skavsår på sidorna efter en vild rusning med lite vatten. Tror dock inte det är någon fara med dem.
Vattenbyten funkar fint, ca 5 gånger i veckan med ca 30 - 60% vattenbyten.

Jag har inte mätt dem ännu så jag gissar heller inte hur stora de är.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
taggmakrill
Posts: 58
Joined: 03 Jan 2012, 14:35
Real Name: Peter Jarring
Location: Höganäs

Re: Peter Jarring NDS Stendker Challenger

Post by taggmakrill » 01 Feb 2013, 00:37

I Höganäs jobbar jag på att effektivisera vattenbytena. Inte klar ännu, men jag behöver i alla fall inte använda några hinkar som jag fått göra hittils. Blir ca 4-5 vattenbyten i veckan, med ca30 - 60% av vattnet som då byts. Här gäller det att vara flitig om man vill få dem fina.... :stickh:

Alla 12 lever men några har halkat efter i storlek. Matar fortfarande ca 6 mål mat om dagen, för att få ihop tiden är de 4 första målen pellets av olika slag (diskus och regnbågsfoder) och de 2 sista målen mat är hjärtblandning. Har precis gjort en ny blandning bestående av oxhjärta, sill (för nyttigt fett), räkor och kokt spenat samt vitaminer och lite gelatin. Tyvärr hann jag inte få enzymer av Tony så de får klara sig utan dem tills det är dags för nästa blandning.

Storlek vågar jag inte gissa på, men tycker de växer på rätt bra (jag vill inte störa fiskarna med håven för att få ett mått som man är lika nyfiken på nästa månad, men då med ett nytt mått) Därför i inga mått i nuläget. :cool:

Lite bilder som jag precis tog, ursäkta jag glömde göra rent rutan på utsidan.... :blush3:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
taggmakrill
Posts: 58
Joined: 03 Jan 2012, 14:35
Real Name: Peter Jarring
Location: Höganäs

Re: Peter Jarring NDS Stendker Challenger

Post by taggmakrill » 25 Mar 2013, 21:24

Denna månad har det hänt en del i Höganäs. Alla 12 har flyttat till ett 220l akvarium. Har dock inte fått igång ytterfiltret som är till det, men delar är beställda så inom några dagar kommer det vara igång. Nu har jag ett eheim innerfilter samt ett luftdrivet innerfilter. Ytterfiltret är ett fluval 303 och det tror jag kommer att bli kanon i detta akvarium tillsammans med ett innerfilter av något slag.
De har också blivit behandlade med en kur Formalin och därefter med en kur cloramine T innan de flyttade till det nya akvariet.
Matningen är igång igen som vanligt (5-6 gånger per dag) efter flytten och de har börjat äta bra igen nu den 3:e dagen efter flytt.
Under flytten mätte jag dem också för första gången och den största låg på ca 14,5cm och den minsta på ca 11,5cm.

http://www.youtube.com/watch?v=okuuH-157BQ

Förra månaden tog jag också detta clip som jag inte kunde publicera här pga datorkrångel:

http://www.youtube.com/watch?v=BcHPCk4eBJg

User avatar
taggmakrill
Posts: 58
Joined: 03 Jan 2012, 14:35
Real Name: Peter Jarring
Location: Höganäs

Re: Peter Jarring NDS Stendker Challenger

Post by taggmakrill » 15 Apr 2013, 01:28

http://www.youtube.com/watch?v=huEodupXthw

En liten uppdaterad videosnutt från idag.

User avatar
yohannes
Posts: 378
Joined: 31 Jan 2008, 23:58
Real Name: Johannes Finnman
Location: Linköping

Re: Peter Jarring NDS Stendker Challenger

Post by yohannes » 15 Apr 2013, 12:43

Snyggt!!!! :tumme2:

User avatar
taggmakrill
Posts: 58
Joined: 03 Jan 2012, 14:35
Real Name: Peter Jarring
Location: Höganäs

Re: Peter Jarring NDS Stendker Challenger

Post by taggmakrill » 30 Sep 2013, 00:56

http://www.youtube.com/watch?v=sUOIwfUqY2I


Som ni ser på videon så är där ett par - tre av koboltarna som fått några riktigt utstående ögon. Någon som vet vad det beror på? Kan man göra något åt detta?

Post Reply

Return to “NDS Stendker Challenger”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests