Anton.f - NDS Stendker Challenger

Stendker Challenger 25 st tävlande inför championatewt 2014
Tävlingen baseras på att varje anmälde medlem får 12 st Soldi

Moderator: Styrelse

Post Reply
Anton.f
Posts: 11
Joined: 06 Oct 2012, 16:57
Real Name: Anton Ferneborg

Anton.f - NDS Stendker Challenger

Post by Anton.f » 20 Oct 2012, 18:27

[align=center]Anton.f - NDS Stendker Challenger[/align]

Introduktion
Har trots min relativt unga ålder så har jag hållit fiskar i snart 10år. Har gått igenom alla de typiska akvariefaserna med guppys, dvärgciklider, malawi osv. Men har nu snöat in mig helt på troffar och har kört det uteslutande i flera år, med många akvarium och många grupper troffar.
Att jag ens kom in på diskus var av en slump,det var så att jag var på akvarielagret och skulle bara titta lite och det var då där i dunklet jag träffade lasse som så lyriskt berättade om sina diskus och denna frammålande fantastika värld av diskushållande.

Jag är alltid öppen för nya utmaningar och denna tävling fungerar utmärkt som ett nytt spännande sätt att blanda hobby med spänning. Har under de senaste veckorna läst allt som går om diskus och diskushållande i allmänhet.
Det jag har kommit fram till är att lasse kanske hadde rätt.

Teknik

Diskusarna kommer att i början få gå i ett tomt 90liters akvarium. Med ett stort långsamt rinnande innerfilter. När fiskarna växt något så kommer de få flytta till en tomt 375liters akvarium, där jag har tänkt att ha en filtermatta som avdelare som successivt flyttas ju större fiskarna blir.
Har även planer på att både införskaffa ozon samt osmos.

Foder

Kommer att mata 3gånger om dagen och då med en blandning av stendkermix/artemia/D50+.
Nu när de är som minst kommer jag även mata med levande artemia så mycket jag orkar

Skötsel

Tror på många och små vattenbyten,

Må bästa man eller kvinna vinna!


Väl mött Anton.f
http://www.facebook.com/Meckarenfeting" onclick="window.open(this.href);return false;

Anton.f
Posts: 11
Joined: 06 Oct 2012, 16:57
Real Name: Anton Ferneborg

Re: Anton.f - NDS Stendker Challenger

Post by Anton.f » 04 Nov 2012, 22:25

Nu har gått ett tag och tycker själv att det går alldeles utmärkt. Jag kör stenhårt på mina rutiner med både vattenbyten samt mat. Men jag måste även säga att jag är helt paff över hur sociala dom är! De kommer som på kommando och äter rakt ur handen.
http://www.facebook.com/Meckarenfeting" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Nilla
Posts: 187
Joined: 13 Sep 2012, 19:17
Real Name: Gunilla Johansson
Location: Rimbo

Re: Anton.f - NDS Stendker Challenger

Post by Nilla » 04 Nov 2012, 23:14

Ja visst är det roligt att mata när de äter ur handen. Kul att det går bra för dig. Själv är jag lite nojjig, svårt att slappna av, rädd att göra fel. Men de är ju helt underbara. :hello3:

Lasse Omfors
Styrelse
Styrelse
Posts: 1435
Joined: 13 Apr 2008, 00:17
Real Name: Lasse Omfors

Re: Anton.f - NDS Stendker Challenger

Post by Lasse Omfors » 04 Nov 2012, 23:43

Kul att det fungerar. Många tror att det är så jättesvårt. Känns bra att jag inte drog in dig i något som du skulle vara missnöjd med.
Lycka till i utmaningen. :2tubsup:

Lasse

Post Reply

Return to “NDS Stendker Challenger”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests