Nilla NDS Stendker Challenger

Stendker Challenger 25 st tävlande inför championatewt 2014
Tävlingen baseras på att varje anmälde medlem får 12 st Soldi

Moderator: Styrelse

Post Reply
Inger H.
Posts: 48
Joined: 16 Mar 2013, 07:58
Real Name: Inger Hultman
Location: Sundsvall

Re: Nilla NDS Stendker Challenger

Post by Inger H. » 31 Oct 2013, 22:16

Nilla, som jag sagt förut - jag bara älskar dina inlägg :grin: . Det är så kul när det finns tjejer här också. Jag gör sällan några inlägg...men läser alla :wink:
//Inger

User avatar
Nilla
Posts: 187
Joined: 13 Sep 2012, 19:17
Real Name: Gunilla Johansson
Location: Rimbo

Re: Nilla NDS Stendker Challenger

Post by Nilla » 01 Dec 2013, 01:21

Det är så himla kul med respons. Tack så jättemycket. :heart5:

User avatar
Nilla
Posts: 187
Joined: 13 Sep 2012, 19:17
Real Name: Gunilla Johansson
Location: Rimbo

Re: Nilla NDS Stendker Challenger

Post by Nilla » 01 Dec 2013, 01:31

Här i Rimbo ligger vi i hårdträning. Peps Pärsson på hög volym, fotar med blixt och har haft byggarbetsplats med sena kvällar. Slitit hårt med lecabänken och den är äntligen klar. Bara själva fiskflytten kvar. Men det tar emot… jag är lite rädd.. vet inte riktigt för vad. Vill bara inte att det ska hända nåt. Jag har klantat mig så mycket redan. Jag tänkte alldeles för mycket en dag när jag hade matat riktigt rejält. Jag drog ur kontakten till pumpen för att inte maten skulle åka in i filtret. När jag lååångt senare upptäckte att jag glömt sätta på pumpen så tryckte jag snabbt i kontakten, utan att först göra rent filtret, vilket inte var särskilt smart. Bakteriechock är ju inte bra. Någon vecka senare upptäcker jag att det inte kommer bubblor ur röret från skumfiltret som drivs av en luftpump. Nu försöker jag kurera dem med salt (2dl) i vattnet. Lättare att göra det nu i 275 liter bb utan växter. Innan jag flyttar på dem skulle jag önska att några städare ville boa in sig i nya akvariet. Har någon något bra förslag på effektiva städare? Jag har försökt ett antal gånger att introducera ancistrus till mina RT men hittills har ingen överlevt. Är det inte lite märkligt att jag klarat hålla diskus i liv men inte lyckats med en enda ancistrus, jag har fått för mig att de är odödliga?
Hela gänget i december 13.jpg
Plain och Big red i december13.jpg
Ozon ger många bubblor.jpg
puts och stön.jpg
putsade lecablock.jpg
Dags för lite inredning.jpg
Mörkt grus och mörk bakgrund.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
danieljosefsson
Posts: 77
Joined: 30 Sep 2012, 13:20

Nilla NDS Stendker Challenger

Post by danieljosefsson » 01 Dec 2013, 01:40

Har funkat bra med en L001 för mig, skitar väl ned mer än den städar, men det känns bra att det som blir kvar på botten omvandlas till bajs..
Att vara bitter är som att dricka gift och hoppas att någon annan dör!

User avatar
woodlund
Posts: 177
Joined: 17 Feb 2013, 08:21
Real Name: Björn Skoglund
Location: Bodafors

Re: Nilla NDS Stendker Challenger

Post by woodlund » 01 Dec 2013, 08:42

Grymt läckra fiskar du har där Nilla , ja ancistrus ska ju vara rätt härdiga men det finns tydligen undantag även där :wink:
Jag tycker att pansarmalar sköter städningen bra om du nu inte lyckas med ancistrus malar .

User avatar
Nilla
Posts: 187
Joined: 13 Sep 2012, 19:17
Real Name: Gunilla Johansson
Location: Rimbo

Re: Nilla NDS Stendker Challenger

Post by Nilla » 31 Dec 2013, 15:49

Skulle jag ha avrapporterat 1 gång utan bild? När har jag missat det? Jag har ju alltid haft bild eller film med i mina rapporter. En gång var det visserligen bara en länk till en film men det räknas väl.

Jag läste reglerna och blev lite förvånad. Där står att vi ska rapportera minst två gånger per månad. Det har väl ingen av oss gjort.

Tråkigt att inte Daniel Josefsson är med längre. Jag är väldigt nyfiken på vad han fick för sina. Inte för att jag funderar på att sälja, bara skoj att veta hur mycket de är värda. Nu kanske inte mina är lika stora och fina men ändå…

Ville fota dem en och en på 12 bilder och göra en kalender men det var lättare sagt än gjort. Jag har några som poserar villigt medan andra bara slinker bakom. Lyckades på något vis sätta ISO på 1200 så jag fick kasta de flesta. Ni får en bild.

De går fortfarande kvar i 275 liters akvariet och har det lite trångt. 375:an är helt färdigt, förutom vattenbytessystemet, men jag har inte haft automatisk vattenpåfyllning i något akvarium sedan i somras och det funkar bra ändå. Jag har köpt 5 corydoras Venezuelan Black som ser väldigt ensamma ut i 375 liter. De kommer förhoppningsvis att få sällskap av 5 små L333 som jag vill få med mig hem från årsmötet. Kanske slipper jag lite av städningen sen. Å andra sidan blir det fler som skiter och sliter på vattnet. Fast jag vill också hellre ha lite mer bajs än en massa alger och gammal mat. Inte för att det blir så mycket gammal mat, mina kastar sig över allt. Nja, inte Tetra pro colour, röda flingor med gul mitt. De skulle vara goda men ratades av mina i alla fall. Men flingorna kanske var gamla, jag hittade inget datum på burken så jag trugade inte.
De får ca 10 gram Stendkers frysta oxhjärta var eller varannan dag. Granulat från automat som snurrar fyra gånger per dag. Inget julbord och inte något julgodis heller. Det skulle de behövt. Jag tycker att de ser väldigt små ut när jag jämför med andras bjässar. Anders föreslog att vi skulle hiva upp en och mäta igen. Men är det verkligen schyst. Tänk att behöva ligga på en tumstock och bli fotad, sedan utlagd på internet. Jag skulle känna mig en aning obekväm i den situationen. Men så har ju jag ätit både julbord och en massa julgodis.
Gott nytt år :newyear1: :newyear2:
Störst och blomma.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
pataM
Posts: 417
Joined: 11 Jul 2008, 14:28
Real Name: Patrik Mattsson
Location: Rimbo

Re: Nilla NDS Stendker Challenger

Post by pataM » 31 Dec 2013, 16:16

Fina! Får väl komma över o kika på dom live snart!!

User avatar
Nilla
Posts: 187
Joined: 13 Sep 2012, 19:17
Real Name: Gunilla Johansson
Location: Rimbo

Re: Nilla NDS Stendker Challenger

Post by Nilla » 31 Dec 2013, 17:44

Ja! Gör det. Då får du hjälpa mig och tycka till om vilka fyra som är finast.
Fast jag vill se dina också.
So, I show you mine if you show me yours :lol:

Synd att du inte kunde hänga med på årsmötet.

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Re: Nilla NDS Stendker Challenger

Post by kaj.p » 31 Dec 2013, 17:57

Rätt Nilla Jag har missat en bock på dig du har med foton i alla delrapporteringar.
Men fortfarande har vi huvudtävlingen kvar dvs championatet och det vore jättekul om vi hade 8 grupper o visa upp.
Sedan vet jag med att det varit lite si o så med bedömningar men samtidigt har inget liknande gjorts (vad jag vet i sverige) Och min prioritering har varit snäll delvis för att vi skall ha något o visa upp i slutändan både på forumet och på championatet. Huvudsyftet är ju ända att öka intresset för vår hobby .

User avatar
Nilla
Posts: 187
Joined: 13 Sep 2012, 19:17
Real Name: Gunilla Johansson
Location: Rimbo

Re: Nilla NDS Stendker Challenger

Post by Nilla » 31 Dec 2013, 19:04

Ja visst vore det trist om vi alla blev diskvalificerade. Vem kunde tro att det skulle vara så få kvar så här mot slutet. Det är ju roligare desto fler som är med tycker jag också. Att jämföra resultat och kunna gå tillbaks och analysera vad olika metoder leder till är ju den stora vinsten för oss alla. Känns riktigt bra att få vara med och bidra till att vi kanske lär oss lite mer om diskushållning. Jag står som sagt för referensen, hur man kanske inte ska göra.

Post Reply

Return to “NDS Stendker Challenger”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests