Nilla NDS Stendker Challenger

Stendker Challenger 25 st tävlande inför championatewt 2014
Tävlingen baseras på att varje anmälde medlem får 12 st Soldi

Moderator: Styrelse

Post Reply
User avatar
Sanna Arvidsson
Posts: 55
Joined: 08 Apr 2012, 17:30
Real Name: Susanne Arvidsson
Location: Köping
Contact:

Re: Nilla NDS Stendker Challenger

Post by Sanna Arvidsson » 04 Mar 2013, 22:27

De ser fina ut :heart5:
Välkommen in på min sida!
(Dock bara Pudlar där)
http://www.svartalfernas.se

User avatar
pataM
Posts: 417
Joined: 11 Jul 2008, 14:28
Real Name: Patrik Mattsson
Location: Rimbo

Re: Nilla NDS Stendker Challenger

Post by pataM » 04 Mar 2013, 22:41

:tumme2:

User avatar
Nilla
Posts: 187
Joined: 13 Sep 2012, 19:17
Real Name: Gunilla Johansson
Location: Rimbo

Re: Nilla NDS Stendker Challenger

Post by Nilla » 30 Mar 2013, 03:02

Mars 2013.jpg
Kan rapportera från Rimbo att alla lever. Jag haft mycket med annat så de har knappt fått något fryst alls, bara tråkigt granulat från foderautomaten dag ut och dag in. Måste erkänna att jag även hoppat över några vattenbyten. Kanske inte så himla schysst men de har inte protesterat än.
Stämningen i karet är rätt otrevlig strax efter matning då det nafsas åt alla håll. Den enda som inte bryr sig och som klarar sig undan bataljerna är Lilling som fortsätter att leta smulor och blir rund om magen. Han ligger förstås långt efter de andra i storlek men växer ändå på. Tidigare kunde jag med säkerhet storleksordna allihop men det är väldigt svårt nu. Big Red bestämmer fortfarande men Störst är nog störst igen. Stor är fortfarande snyggast, det är han utan teckning som är så lysande i färgen.
Pricken har blivit rätt biffig tycker jag. Hans prick struntar jag i nu, den är som den är och det får vi acceptera och leva med. Förhoppningsvis kommer den inte att synas lika mycket om han färgar ut på fenan.
Det som är mest irriterande att jag inte får bukt med nålsticken, det är flera som helt klart har för många näsborrar i ansiktet. Avföringen är inte heller perfekt, den är för lös, men jag har en teori om att det beror på att de knaprar av växten.
Ja visst ja, jag har fått moonlight också, inte riktig kanske men mysig ändå. Anders köpte en lång självhäftande remsa med små ledlampor som det går att ändra färgen på. Blått ger ett nästan overkligt men coolt sken.
Glad påsk allihop, vi ses på Blåkulla :hex3:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Nilla
Posts: 187
Joined: 13 Sep 2012, 19:17
Real Name: Gunilla Johansson
Location: Rimbo

Re: Nilla NDS Stendker Challenger

Post by Nilla » 30 Mar 2013, 23:47

Lite fler foton kanske. Det är jag som fotat. Anders klagar på oskärpan. Men det är väl bättre än inga, eller... :cam:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
silent
NDS Member
NDS Member
Posts: 1104
Joined: 24 Apr 2009, 22:34
Real Name: wille
Location: Linköping

Re: Nilla NDS Stendker Challenger

Post by silent » 30 Mar 2013, 23:57

Verkligen fint foto på alla tolv! :heart1:
Är det av samma batch som vi andra har fått? :confus1:
Hälsningar Silent
Sent from my Xpc with Firefox!

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Re: Nilla NDS Stendker Challenger

Post by kaj.p » 31 Mar 2013, 10:32

Jodå wille så är det och det ser jättebra ut Nilla. :tumme2:

User avatar
Nilla
Posts: 187
Joined: 13 Sep 2012, 19:17
Real Name: Gunilla Johansson
Location: Rimbo

Re: Nilla NDS Stendker Challenger

Post by Nilla » 02 Apr 2013, 14:51

:blush3: Tack så mycket.
Jag spanade lite på mina medtävlande häromkvällen och fick se en hel del riktigt fina och stora exemplar :rank: Innan jag hann kolla på allihop och kommentera fick jag så dåligt samvete att jag tassade upp i frysen efter en stor portion oxhjärta till ett extra kvällsmål. Mina egna nattmackor sätter då sina spår, då är det väl inte mer än rättvist om mina små raringar tjockar på sig lite också.

hollowman
Posts: 247
Joined: 11 Feb 2009, 15:45
Real Name: peter qvist
Location: leksand

Re: Nilla NDS Stendker Challenger

Post by hollowman » 02 Apr 2013, 15:19

:2tubsup: super fina !! men vad har du för lysrör när dom blir så lysande blåa????

User avatar
Nilla
Posts: 187
Joined: 13 Sep 2012, 19:17
Real Name: Gunilla Johansson
Location: Rimbo

Re: Nilla NDS Stendker Challenger

Post by Nilla » 02 Apr 2013, 15:35

Sylvania Gro-Lux

Men jag tror också att bottenfärgen gör sitt. Liggunderlaget under akvariet är nämligen grönt (syns på foto på sida 4). Tänkte först byta ut dem men är jätteglad för att det inte blev så. Jag var som vanligt otålig och tänkte att den gröna färgen ändå inte skulle synas när vattnet kommer i. Det gör den inte heller, utom när den reflekteras upp på fiskarnas undersida. Hade jag bytt till mörkgrå liggunderlag hade fiskarna haft samma färg som när de står över filtret, och då ser de sjuka ut, väldigt mörka och tråkiga i färgen. Tur att man har lite tur ibland.

User avatar
Nilla
Posts: 187
Joined: 13 Sep 2012, 19:17
Real Name: Gunilla Johansson
Location: Rimbo

Re: Nilla NDS Stendker Challenger

Post by Nilla » 30 Apr 2013, 23:23

Jag skäms och försöker smyga in min rapport sista dan. April har varit en tung månad för oss. Jag har prioriterat fel och det har gått ut över fishisarna. Det började med att de simmade runt och gäspade. Trötta? Nej tyvärr. Blev mer orolig när jag såg några gälar som inte stängdes helt. Synade avföringen och blev riktigt orolig. Porös och lös kan man beskriva den som. När jag såg en vit skit drog jag upp tempen. Tog inte många dagar innan de små hålen de haft i ansiktet ett tag, plötsligt började växa och blev både fler och större. Som pannskott, hål över ögonen, och det såg ut som en trasig söm upp på sidan av huvudet. Verkligen inte snyggt. Höll ut i en vecka med värmekuren och kom upp i 35 grader under fem dagar. Matade med oxhjärta som jag pressat vitlök i. Det tyckte de verkligen inte om, äckligt. Desperat for jag in till Akvarielagret och beklagade mig. Krister föreslog Octozin, salt och 32grader. Tabletterna löstes upp i lite vatten. Jag löste upp saltet också. Så sänkte jag vattennivån till hälften och började med hälften av saltet. Då hade jag snabbt kunnat späda ut med vatten om de skulle ha reagerat illa. Smart va. Det lossnade en massa slem men de såg inte ut att lida alltför mycket. Ganska snabbt såg jag sedan positiva tecken. De kastade sig över maten, levande tubifex var precis vad de hade längtat efter. 32 grader var en skön temp. Bajset blev mer och mer mfk och fiskarnas färger lyste. Nu har det snart gått en vecka sedan kuren avslutats och de ser hyfsat fräscha ut. 29 grader och alla äter.
Funderar på om jag inte ska ge dom en omgång till av octozinet så att eländet faller på knockout och inte reser sig igen. :box1:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Return to “NDS Stendker Challenger”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests