Championattankar

Moderator: Styrelse

User avatar
SuperAquaMan
NDS Member
NDS Member
Posts: 1203
Joined: 29 Sep 2009, 01:43
Real Name: Fredrick Johansson
Location: Göteborg

Re: Championattankar

Post by SuperAquaMan » 14 Sep 2011, 02:00

Tanken slog mig nu.. Det är ingen som ska ner och ställa ut som åker förbi Göteborg och vill ta med sig 2? :dontknow:
Jag har ingen chans att vara borta från jobbet så många dagar, vi kommer tidigt på fredagen.
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS

User avatar
Andreas Keller
NDS Member
NDS Member
Posts: 2881
Joined: 27 Nov 2007, 11:41
Real Name: Andreas Keller
Location: Hörby

Re: Championattankar

Post by Andreas Keller » 14 Sep 2011, 06:50

SuperAquaMan wrote:
Men tror ändå det hade vart roligare för besökarna att få se fler fiskar än att se vilka som gått vidare på fredagen.
Alla fiskarna är kvar till söndagen, ingen plockas upp.
Ebishop - allt för räkor

www.kellers.nu www.ndss.se
Image
"Good judgment comes from experience, and a lot of that comes from bad judgment." - Will Rogers

User avatar
Tony
Styrelse
Styrelse
Posts: 904
Joined: 29 Apr 2010, 14:48
Real Name: Tony Johansson
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Championattankar

Post by Tony » 14 Sep 2011, 06:55

SuperAquaMan wrote:Tanken slog mig nu.. Det är ingen som ska ner och ställa ut som åker förbi Göteborg och vill ta med sig 2? :dontknow:
Jag har ingen chans att vara borta från jobbet så många dagar, vi kommer tidigt på fredagen.
Hej !! detta måste vi ordna på något sätt,,,,jag kör ju förbi Göteborg !! packa allt så möts vi upp !!

Jag har släp med mig så jag kan med mig varenda firre ifrån Trollhättan och nedåt till malmö,,,, :grin:
Trollhättan
Bli medlem i Nordens största diskus klubb,,,,NDS !!
Image

User avatar
Bosse
Styrelse
Styrelse
Posts: 2230
Joined: 25 Nov 2007, 11:06
Real Name: Bosse Quiding
Location: Saltsjö-Boo

Re: Championattankar

Post by Bosse » 14 Sep 2011, 09:26

SuperAquaMan wrote:Skulle vilja veta varför man bestämt att göra bedömningen på fisken mitt i veckan och inte till helgen?
Sållar man inte bort ganska många som inte kan ta ledigt flera dagar, och att fisken får längre tid att aklimatisera sig och färga ut på? Är det domare som åker hem på fredagen?
Jag har haft som idé att låta domarna bedöma näst sista utställningsdagen efter stängning. Det skulle betyda att bedömningen startar kl. 18.00 på lördagen, men jag tror inte det skulle vara populärt bland domarna.
Fördelen med detta skulle vara att firrarna då har haft fler dagar på sig för aklimation. De mår garanterat bättre på lördagskvällen än på t.ex. onsdagskvällen.
På de ställen jag har varit med och dömt skulle jag absolut ge annorlunda poäng vid slutet av resp. utställning än vad jag gjorde innan öppningen.

User avatar
Bosse
Styrelse
Styrelse
Posts: 2230
Joined: 25 Nov 2007, 11:06
Real Name: Bosse Quiding
Location: Saltsjö-Boo

Re: Championattankar

Post by Bosse » 14 Sep 2011, 09:30

freddy wrote:Jag förstår inte riktigt hur man skall kunna räkna ihop poängen, om olika poäng, har olika tyngd .
Om man använder sig av ett excel ark eller räknar för hand, de olika poängen som domarna ger, hur skall man då skilja åt, en "tung" poäng från en "lätt" poäng !
Det vore önskvärt, med en liten förklaring, hur man räknade med detta i Duisberg.

Utdrag från Championtankar:
"När det gäller själva bedömningen vet jag inte riktigt hur våra domare kommer att jobba. Det är ju så att varje domare ger t.ex. 1-5 poäng för de olika delarna. När jag var med och dömde i Duisburg för ett år sedan bedömde vi helhetsintryck, kroppsstorlek, proportion och harmoni, fenor, stjärt och gälar, ögon, kroppsteckning och färg. De här olika områdena får alltså poäng 1-5 av alla domarna, men ger inte samma tyngd. Det kan innebära att 5 poäng i helhetsintryck inte ger samma tyngdpoäng som 5 poäng på ögonen."

I Duisburg ligger tyngderna redan i datorerna och ger rätt poäng direkt.
I Liverpool fanns tyngdpoängen med i protokollet för resp. domare och fisk.
Jag vet inte hur det blir hos oss. Jag tror att Kaj har koll på detta.

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Re: Championattankar

Post by kaj.p » 14 Sep 2011, 10:29

Jag o Bosse träffar flera andra domare nu snart i Polen och jag tänkte vi skulle höra med dem vilket de gillar bäst.
Efter det väljer vi ett.

User avatar
gep
Posts: 1848
Joined: 26 Nov 2007, 21:19
Real Name: göran ekholm
Location: Landfjärden

Re: Championattankar

Post by gep » 14 Sep 2011, 13:40

Inte en chans att ni är så pass nyktra en enda dag, känner jag er rätt börjar ni med en Jäger före frukost, av medicinska skäl, och då tänkte jag inte på doppvärmaren.. :shys:

User avatar
SuperAquaMan
NDS Member
NDS Member
Posts: 1203
Joined: 29 Sep 2009, 01:43
Real Name: Fredrick Johansson
Location: Göteborg

Re: Championattankar

Post by SuperAquaMan » 14 Sep 2011, 13:57

Andreas Keller wrote:
Alla fiskarna är kvar till söndagen, ingen plockas upp.
Det var inte det jag menade utan att om man väljer att döma fisken till helgen så hinner fler utställare komma med fisk som inte kan komma mitt i veckan, tex vi som kommer utsocknes och inte kan / vill bosätta oss på hotell flera extra dagar?
Tony wrote: Hej !! detta måste vi ordna på något sätt,,,,jag kör ju förbi Göteborg !! packa allt så möts vi upp !!
Suveränt då va det ju löst! Tack Tony!
Last edited by SuperAquaMan on 14 Sep 2011, 15:50, edited 1 time in total.
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS

User avatar
Tony
Styrelse
Styrelse
Posts: 904
Joined: 29 Apr 2010, 14:48
Real Name: Tony Johansson
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Championattankar

Post by Tony » 14 Sep 2011, 14:13

Inga problem jag ordnar ner dina fiskar,,,,men hem får du ta dem själv,,ha,ha .

Jag håller med,,,det vore det bästa att ha det senare men det kolliderar med föredragen mm,,,men tanken är good !!
var inne på detta ifrån början för att få ner hotell nätter också för de som kommer !!
Trollhättan
Bli medlem i Nordens största diskus klubb,,,,NDS !!
Image

freddy
NDS Member
NDS Member
Posts: 194
Joined: 23 Sep 2009, 10:47
Real Name: Freddy
Location: Huddinge/Stuvsta

Re: Championattankar

Post by freddy » 18 Sep 2011, 19:26

Bedömnings protokoll behöver vi väl själva printa ut, inför Championatet. Finns det några exemplar på hur de brukar se ut eller finns det nån internationell standard eller skapas det nytt inför varje tävling. Att bedömings kretieriet och antalet klasser och antalet fiskar att bedöma, är olika förstår jag, men själva layouten ?

Post Reply

Return to “Diskus Championatet 2011”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests