Sthlmsakv.storauktion 28/9 i tyresö

Här finns information från andra föreningar som NDS/DFS samarbetar med.

Moderator: Styrelse

User avatar
Bosse
Styrelse
Styrelse
Posts: 2230
Joined: 25 Nov 2007, 11:06
Real Name: Bosse Quiding
Location: Saltsjö-Boo

Re: Sthlmsakv.storauktion 28/9 i tyresö

Post by Bosse » 29 Sep 2013, 09:47

Amanoräkor finns bl.a. hos Akvarielagret och blir betydligt större än Crystal red.
Kolla md Ninnie som kör mycket med Amano i sina diskusburkar.

User avatar
Andreas Keller
NDS Member
NDS Member
Posts: 2881
Joined: 27 Nov 2007, 11:41
Real Name: Andreas Keller
Location: Hörby

Re: Sthlmsakv.storauktion 28/9 i tyresö

Post by Andreas Keller » 29 Sep 2013, 09:54

Amano är däremot väldigt jobbiga att odla. Det går, men man ska slabba med bräckvatten osv.
Ebishop - allt för räkor

www.kellers.nu www.ndss.se
Image
"Good judgment comes from experience, and a lot of that comes from bad judgment." - Will Rogers

User avatar
Nilla
Posts: 187
Joined: 13 Sep 2012, 19:17
Real Name: Gunilla Johansson
Location: Rimbo

Re: Sthlmsakv.storauktion 28/9 i tyresö

Post by Nilla » 29 Sep 2013, 10:30

Det fanns räkor på auktionen. Jag ropade in ett gäng körsbärsrräkor för 30 kr. De var lite fisiga i färgen men får väl bli foder om de inte färgar ut och blir snygga. Köpte också 6 st corydoras duplicareus.
Tre venezuela black varav en dog direkt, de var dyrast, 80 kr.
Egentligen skulle jag bara ha några ancistrus. Köpte först en påse med några små vanliga. Men jag kunde inte motstå när de ropade ut två bruna slöjancistrus. Sedan ropade jag till på två superröda ancistrus och när ingen budade på fyra guldancistrus för 30 kr så kunde jag inte låta bli. :blush3:

En hel del växter fick jag även med mig hem. En hög snabbväxande "viltfångad" "no name"från thailand. En stor påse med cryptocoryne wendtil. Saggitaria subulata som ska bilda en låg grön matta. Smalbladig javaormbunke fäste jag på en rot och skickade ner till mina Stendkers. Köpte även en påse Spikblad som mina stendkers nu får simma runt, som om de inte hade det trångt nog redan. Jag ska läsa på om spikblad för jag vet inte om den kan växa fritt eller om den måste ha fötterna i grus. Växterna kostade också 30 kr. När de ropade ut och ingen bjöd var det svårt att låta bli. Fick gå en extravända till bilen för jag räckte upp handen på skiffer för 30 kr. Huur tungt som helst, inget jag egentligen behövde.
Sedan var det det här med karantän... Fiskarna kom från fyra olika personer, kanske fler akvarium. :confus1: Jag har bara ett tomt akvarium. Där har jag släppt ner allihop tillsammans. Tog 50% vatten från mitt akvarium med grus och växter och sedan 50% kranvatten. Då kom jag på att växterna också borde gå i karantän. Hm, jag hade ju redan stoppat i några.
Håller nu tummarna för att det här går bra. Just nu känns det som att jag fyndat. Hela kalaset gick på 600kr.

Lasse Omfors
Styrelse
Styrelse
Posts: 1435
Joined: 13 Apr 2008, 00:17
Real Name: Lasse Omfors

Re: Sthlmsakv.storauktion 28/9 i tyresö

Post by Lasse Omfors » 29 Sep 2013, 10:48

Hoppas att det går vägen. Brukar inte vara problem. Vad tror du att du fått ge om du köpt det i en butik? :tumme2:
Tack för igår. Och tack till er alla som kom och hjälpte till. :hug1:

User avatar
Nilla
Posts: 187
Joined: 13 Sep 2012, 19:17
Real Name: Gunilla Johansson
Location: Rimbo

Re: Sthlmsakv.storauktion 28/9 i tyresö

Post by Nilla » 29 Sep 2013, 11:57

Betydligt mer! Det var inte sista gången för det var jättekul att fynda. Växter har nämligen en förmåga att bara tyna bort hos mig medan algerna frodas, så jag lovar att de stackars malarna kommer att få jobba.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Poddan
Posts: 8484
Joined: 24 Nov 2007, 00:31
Real Name: Artur Stensson
Location: Tranås

Sv: Sthlmsakv.storauktion 28/9 i tyresö

Post by Poddan » 29 Sep 2013, 19:15

Jäklar vad du har shoppat. Dina corydoras är de svarta med röda fenor? I så fall är de nog c.schultzei.
Priset är nog rätt för dem. Privat går de för typ detta plus minus någon tia

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
:-)
[ http://www.ndss.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.l-mal.se" onclick="window.open(this.href);return false; ] [ http://www.heckel.se" onclick="window.open(this.href);return false; ]

User avatar
Nilla
Posts: 187
Joined: 13 Sep 2012, 19:17
Real Name: Gunilla Johansson
Location: Rimbo

Re: Sthlmsakv.storauktion 28/9 i tyresö

Post by Nilla » 29 Sep 2013, 21:32

Har försökt att se efter men jag är inte säker. De är rätt så små. Tycker att de är mer bruna än svarta och fenan är ljusare än kroppen men inte direkt röd. Men det lät ju som en snygg kombination. Känner du någon som har några schultzei eller venezuela till salu nu? Jag skulle gärna se att de fick några kompisar.

Post Reply

Return to “Förenings information”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests