VF gröna Leitica

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

VF gröna Leitica

Post by kaj.p » 17 Feb 2013, 14:17

Så var dessa ut karantän
Storlek M finns för 495 kr o storlek L för 650-
VF kardinaltetra small 10st för 100 kr o Rödmunstetror 10st för 130 kr
Rockorn kommer att gå i karantän några veckor till så vi garanterat ser att de äter, men än så länger ser det mycket bra ut.
Film o bilder kommer i veckan.
http://www.youtube.com/watch?v=6mBKc5nTobo

User avatar
maltandis
Posts: 155
Joined: 08 Dec 2007, 10:09
Real Name: Jocke Sternborn
Location: Södertälje 4 mil från huvudstaden

Re: VF gröna Leitica

Post by maltandis » 17 Feb 2013, 14:38

Ser ju riktigt najs ut :tumme2:
Nordiska Ciklidsällskapet NCS
Vi är fler än 700 medlemmar, välkommen med i gemenskapen.

User avatar
Pelle
Posts: 558
Joined: 26 Nov 2007, 14:49
Real Name: Per Lindblom
Location: Trollhättan

Re: VF gröna Leitica

Post by Pelle » 17 Feb 2013, 20:39

Syns lite dåligt men firren i mitten på slutet av filmen har en misstänkt korv hängande.
Mörk Fast och Kort ska det ju vara.
Annars ser de ju pigga och fina ut.

Pelle

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Re: VF gröna Leitica

Post by kaj.p » 17 Feb 2013, 22:35

Pelle wrote:Syns lite dåligt men firren i mitten på slutet av filmen har en misstänkt korv hängande.
Mörk Fast och Kort ska det ju vara.
Annars ser de ju pigga och fina ut.

Pelle
Kan så vara det är ju inte Hudson fisk. :)
Men fritt val gäller o som vanligt har man bytesrätt.

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: VF gröna Leitica

Post by AmirA » 17 Feb 2013, 22:50

Hoppas att det är OK att jag kommer med en inflik, om inte så får inlägget tas bort eller flyttas.
Många gånger när en fisk varit utsatt för stress en tid (det kan vara allt från en transport till jag vet inte vad) så kan avföringen ändras. Även om fisken nu varit i karantän i några veckor så kan det ta tid. En fisk kan även skita annat än MFK utan att det behöver vara större fel på fisken. Den kan till och med äta mycket, lägga på sig vikt utan att för den skull skita MFK. Vad jag vill ha sagt är att bara för att en fisk inte skiter MFK innebär det inte att något är helt åt skogen. Jag får uppfattningen av att det här med MFK många gånger skrämmer akvarister, likaså det här med att fisken andas med ena gälen periodvis. Många ser sådant och överreagerar och tar till medicin direkt. Jag tror att det förstör mer än det hjälper. Tänk om vi människor skulle stoppa i oss antibiotika eller maskmedel så fort vår avföring såg lite annorlunda ut.
I övrigt ser just den fisken ut att ha helt okej tjocklek på pannan och normala size på ögonen jämfört med kroppen, vilket tyder på att det inte är något fel på den.
:hello2:
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

ny-otto
Posts: 171
Joined: 31 Mar 2012, 14:07
Real Name: stefan asker

Re: VF gröna Leitica

Post by ny-otto » 17 Feb 2013, 22:58

Amir// Så fort någon av mina diskus andas med en gäle brukar jag ha i 1/2 dl salt pr 100-liter vatten. Det har hittills hjälp varje gång. Nu var det ett bra tag sedan jag behövde ta till detta. Om det händer igen kanske jag inte ska göra nåt? När/om någon av dina andas med bara et spjäll brukar du då bara vänta ut det alltså?

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: VF gröna Leitica

Post by AmirA » 17 Feb 2013, 23:04

ny-otto wrote:Amir// Så fort någon av mina diskus andas med en gäle brukar jag ha i 1/2 dl salt pr 100-liter vatten. Det har hittills hjälp varje gång. Nu var det ett bra tag sedan jag behövde ta till detta. Om det händer igen kanske jag inte ska göra nåt? När/om någon av dina andas med bara et spjäll brukar du då bara vänta ut det alltså?
Jag hoppas inte att det jag skriver uppfattas som att det är den absoluta sanningen, det är enbart så det funkar för mig. Du har säkert ditt sätt, och om det funkar, jättebra. Finns säkert lika många sätt som akvarister. Men svar på din fråga, jo jag brukar låta dem fixa det själva. Möjligtvis kör jag ett extra vattenbyte eller så för att hjälpa dem på traven. Men inte mer än så.
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

ny-otto
Posts: 171
Joined: 31 Mar 2012, 14:07
Real Name: stefan asker

Re: VF gröna Leitica

Post by ny-otto » 17 Feb 2013, 23:18

Ja Amir jag glömde det. Vatten byte kör jag också när detta händer. Ska prova att ha lite is i magen om ngn andas med en gäle nån mer gång. Lågt PH tycker jag också hjälper till att hålla sån här skit borta.
Helt ok fiskar på Kajs videoklipp. Bra mycket trevligare än odlade discovarianter eller hur :tumme2:

User avatar
Pelle
Posts: 558
Joined: 26 Nov 2007, 14:49
Real Name: Per Lindblom
Location: Trollhättan

Re: VF gröna Leitica

Post by Pelle » 18 Feb 2013, 10:10

AmirA wrote:Hoppas att det är OK att jag kommer med en inflik, om inte så får inlägget tas bort eller flyttas.
Många gånger när en fisk varit utsatt för stress en tid (det kan vara allt från en transport till jag vet inte vad) så kan avföringen ändras. Även om fisken nu varit i karantän i några veckor så kan det ta tid. En fisk kan även skita annat än MFK utan att det behöver vara större fel på fisken. Den kan till och med äta mycket, lägga på sig vikt utan att för den skull skita MFK. Vad jag vill ha sagt är att bara för att en fisk inte skiter MFK innebär det inte att något är helt åt skogen. Jag får uppfattningen av att det här med MFK många gånger skrämmer akvarister, likaså det här med att fisken andas med ena gälen periodvis. Många ser sådant och överreagerar och tar till medicin direkt. Jag tror att det förstör mer än det hjälper. Tänk om vi människor skulle stoppa i oss antibiotika eller maskmedel så fort vår avföring såg lite annorlunda ut.
I övrigt ser just den fisken ut att ha helt okej tjocklek på pannan och normala size på ögonen jämfört med kroppen, vilket tyder på att det inte är något fel på den.
:hello2:
Avföringen på Discus ska man ha jäkligt god koll på enligt min mening. Den kan skifta i färg och nyans men aldrig bli lång och se ut som prinskorvar på rad. Det är varningssignalen på ett flagelat angrepp och man kan hoppas hur mycket man vill att det ska försvinna av sej själv men nio gånger av tio (eller oftare) blir följden av att vänta och hoppas på att det går över att fler blir angripna. Tro mej, jag har hoppats många gånger men aldrig lyckats. I detta skede är det läge att mata fisken med preppad mat eftersom den fortfarande äter och får då ner medicinen i magen. Väntar du längre tills firren slutar äta blir det svårare och tar längre tid att få ordning på den.
En fisk behöver inte vara tunn i pannan eller ha stora ögon i förhållande till kroppen för att påvisa mag & tarm besvär.
Detta blir ju ett faktum om fisken under en längre tid har gått med dessa besvär och inte blivit omhändertagen och medicinerad.
Detta är ju elementära saker som jag tror de flesta som har hållit på med discus i några år håller med om.
Jag kan däremot hålla med om att man ska ta det lugnt om en Discus andas med en gäle för de gör alla titt som tätt.
Ser man dock att firren konstant går med bara en gäle bör man ta till någon form av behandling.
Min syn på saken.

Pelle

User avatar
Bosse
Styrelse
Styrelse
Posts: 2230
Joined: 25 Nov 2007, 11:06
Real Name: Bosse Quiding
Location: Saltsjö-Boo

Re: VF gröna Leitica

Post by Bosse » 18 Feb 2013, 10:26

AmirA wrote:Hoppas att det är OK att jag kommer med en inflik, om inte så får inlägget tas bort eller flyttas.
Många gånger när en fisk varit utsatt för stress en tid (det kan vara allt från en transport till jag vet inte vad) så kan avföringen ändras. Även om fisken nu varit i karantän i några veckor så kan det ta tid. En fisk kan även skita annat än MFK utan att det behöver vara större fel på fisken. Den kan till och med äta mycket, lägga på sig vikt utan att för den skull skita MFK. Vad jag vill ha sagt är att bara för att en fisk inte skiter MFK innebär det inte att något är helt åt skogen. Jag får uppfattningen av att det här med MFK många gånger skrämmer akvarister, likaså det här med att fisken andas med ena gälen periodvis. Många ser sådant och överreagerar och tar till medicin direkt. Jag tror att det förstör mer än det hjälper. Tänk om vi människor skulle stoppa i oss antibiotika eller maskmedel så fort vår avföring såg lite annorlunda ut.
I övrigt ser just den fisken ut att ha helt okej tjocklek på pannan och normala size på ögonen jämfört med kroppen, vilket tyder på att det inte är något fel på den.
:hello2:
:2tubsup:

Post Reply

Return to “Diskus-Varberg”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests