Atabapo river

http://www.tonysdiskus.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Moderator: tonysdiskus

User avatar
Bosse
Styrelse
Styrelse
Posts: 2230
Joined: 25 Nov 2007, 11:06
Real Name: Bosse Quiding
Location: Saltsjö-Boo

Re: Atabapo river

Post by Bosse » 13 Nov 2015, 18:30

Pelle wrote:
AmirA wrote:Ett stort problem vi akvarister har är att vi tror att vi kan efterlikna vattnet i amazonas genom att bara justera ett ytterst fåtal vattenparametrar så som pH och konduktivitet. När vi väl gjort det så tror vi att vi kommit mycket nära deras riktiga vatten. Så är inte fallet. Vattenparametrar består av långt fler än just dessa två. Visst, man ska väl försöka efterlikna naturligt pH och konduktivitet, men jag tror att det allra bästa vi akvarister kan göra är att inse att hur vi än vänder och vrider på det så hamnar vi efter. Det vi istället kan försöka sikta oss in på är att hålla rent vatten. Nu vet jag inte riktigt hur du gör i dina kar Tony. Kanske är det så att du tänker i banor som att sterilisera alla kar där du tar emot altum och sen i med nytt och friskt RO-vatten som du preppat på något sätt.
Det jag istället tänker mig är att man kanske borde sikta på kar som fått gå in sig länge, vara biologiskt stabil, dvs väl inkörda filter sedan länge men samtidigt att man håller nere samtliga kväveföreningar. Det är sällan importörer använder sig av växter tex. Växter är ett kanonbra biologiskt filter, vilket vi många gånger glömmer. Kanske kan det vara något att tänka på.
Hur det än må vara, så är ju facit väldigt tydligt. De flesta altum som tas in i landet går förlorade. Då är det kanske något som de flesta missar. En kombination av att man är ute och cyklar vad gäller vattnet, samt att just altum kanske är känsligare än andra. Ibland är svaren på gåtor betydligt enklare än man tror....
Bra tänkt!
:tumme2:
Håller med. :2tubsup:

User avatar
tonysdiskus
Posts: 4459
Joined: 25 Nov 2007, 15:03
Real Name: Tony Johansson
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Atabapo river

Post by tonysdiskus » 14 Nov 2015, 01:02

AmirA wrote:Ett stort problem vi akvarister har är att vi tror att vi kan efterlikna vattnet i amazonas genom att bara justera ett ytterst fåtal vattenparametrar så som pH och konduktivitet. När vi väl gjort det så tror vi att vi kommit mycket nära deras riktiga vatten. Så är inte fallet. Vattenparametrar består av långt fler än just dessa två. Visst, man ska väl försöka efterlikna naturligt pH och konduktivitet, men jag tror att det allra bästa vi akvarister kan göra är att inse att hur vi än vänder och vrider på det så hamnar vi efter. Det vi istället kan försöka sikta oss in på är att hålla rent vatten. Nu vet jag inte riktigt hur du gör i dina kar Tony. Kanske är det så att du tänker i banor som att sterilisera alla kar där du tar emot altum och sen i med nytt och friskt RO-vatten som du preppat på något sätt.
Det jag istället tänker mig är att man kanske borde sikta på kar som fått gå in sig länge, vara biologiskt stabil, dvs väl inkörda filter sedan länge men samtidigt att man håller nere samtliga kväveföreningar. Det är sällan importörer använder sig av växter tex. Växter är ett kanonbra biologiskt filter, vilket vi många gånger glömmer. Kanske kan det vara något att tänka på.
Hur det än må vara, så är ju facit väldigt tydligt. De flesta altum som tas in i landet går förlorade. Då är det kanske något som de flesta missar. En kombination av att man är ute och cyklar vad gäller vattnet, samt att just altum kanske är känsligare än andra. Ibland är svaren på gåtor betydligt enklare än man tror....

Amir,,,hammaren mitt på spiken,,,,jag har två kar som gått i flera år utan att blivit dicifinerade,,,,Dessa två skall nu användas inför de Altum som nu kommer hem men jag är kraftigt orolig inför detta då jag har använt precis det du säger steriliserade kar i de förra importerna. Svaren på gåtorna är inte så enkelt då detta är ett mycket stort problem att fisken dör. Men jag vill pröva den tanken som du säger. Stora importörer kan inte jobba så och därför har väll altumen varit en problem fisk.

Gillar din tanke och den är nu redan planerad att utföras,,, :tumme2:

Nu har jag faktiskt fått dem att överleva och jag har antagligen gjort något rätt,,,många kunder har fisk hemma som lever än efter min karantän. De sista jag nu har ca 40 st går nu till Norge och antagligen försök till odling.

Jag fick fin besök av Micke på Imazo härom veckan och en av hans största odlare kanske även världens största odlare av ??? kommer inte ihåg,,ha ha

Micke tror själv efter alla importer av altum och massiva dödsfall beror på bakterier.Ofta slutar det med att fenorna blir totalt uppätna och fisken sedan dör.

Ja vi får se,,,bygger nu på en större grej av den så kallade torvbomb som jag byggde för 10-15 årsedan. Jag är helt värdelös på vatten värden och paramaterar och annat tillskillnad mot dig Amir som har full pejl på allt in i minsta atom!

Men jag istället tror jag att jag har ett sinne att se hur fisken mår utefter de förhållanden jag skapar för dem och ändrar det efter behov när jag ser att något är på gång.Är ofta i fisk rummet!

Beundrar din enorma drift på vetenskaplig kunskap men oftast är det enkala som gäller som du själv säger,,,

Precis som på mitt ordinarie jobb så är jag "the practicel" man,,, :grin: ,,,vet inte vad jag gör men det blir bra ändå,,ha ha
http://www.tonysdiskus.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.forum.tonysdiskus.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/tonysdiskus" onclick="window.open(this.href);return false;
mob 0707-804024

User avatar
AmirA
Posts: 3738
Joined: 29 Jun 2008, 20:22
Real Name: Amir Amini Tabrizi
Location: Malmö

Re: Atabapo river

Post by AmirA » 14 Nov 2015, 01:14

Jag tror den här tråden kommer att bli både lärorik och mycket spännande att följa. Härligt att du delar med dig av funderingar och knep, Tony :2tubsup:
Sen håller jag med dig helt och hållet, vetenskapen säger oss mycket, men det är inte allt som vetenskapen kan svara på. Så det är fritt fram att bolla idéer och prova nytt, det är därför den här hobbyn är så kul :crasy:
Kör hårt, jag håller tummarna :Danne&Poddan:
I was like a boy playing on the sea-shore, and diverting myself now and then finding a smoother pebble or a prettier shell than ordinary, whilst the great ocean of truth lay all undiscovered before me - Isaac Newton

User avatar
SuperAquaMan
NDS Member
NDS Member
Posts: 1203
Joined: 29 Sep 2009, 01:43
Real Name: Fredrick Johansson
Location: Göteborg

Re: Atabapo river

Post by SuperAquaMan » 14 Nov 2015, 04:45

Jag har aldrig importerat altum från atabapo men jag äger ju ett gäng av dom. Från det att jag köpt dom när dom var som stora som femkronor till nu runt 30cm så har dom gått i allt från PH 3.18 som lägst upp till nästan PH 8. Det som jag märkt vart absolut jobbigast för dom har vart lågt PH. 4 st dog när PH sjunk som en sten och resten var livrädda och nervösa. När PH var runt 6.5 så har det vart mest stabilt, dom slåss, visar hirarkier och har fantastiska färger. Jag tror inte du ska stirra dig blind på PH värdet och tror att om fisken fått välja i det vilde så hade den gått mot mer neutrala värden ( utan att veta ett dyft, jag är lagerarbetare inte ichtyolog ) .

Så så mitt råd är att ha stoooora biologiska filter och kör absolut inte kranvatten. Precis som Amir är inne på med andra ord
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Atabapo river

Post by Perlan » 14 Nov 2015, 08:38

SuperAquaMan wrote:Jag har aldrig importerat altum från atabapo men jag äger ju ett gäng av dom. Från det att jag köpt dom när dom var som stora som femkronor till nu runt 30cm så har dom gått i allt från PH 3.18 som lägst upp till nästan PH 8. Det som jag märkt vart absolut jobbigast för dom har vart lågt PH. 4 st dog när PH sjunk som en sten och resten var livrädda och nervösa. När PH var runt 6.5 så har det vart mest stabilt, dom slåss, visar hirarkier och har fantastiska färger. Jag tror inte du ska stirra dig blind på PH värdet och tror att om fisken fått välja i det vilde så hade den gått mot mer neutrala värden ( utan att veta ett dyft, jag är lagerarbetare inte ichtyolog ) .

Så så mitt råd är att ha stoooora biologiska filter och kör absolut inte kranvatten. Precis som Amir är inne på med andra ord
Nu var det förvisso Tony Tan Altum jag hade, och bara Gud vet väl vad det igentligen är. Men ju lägre pH dom gick i, ju sämre verka dom att må, fungerade helt klart bäst runt 6-6,5.

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Atabapo river

Post by Perlan » 01 Feb 2016, 22:49

Hur går det med dom?

User avatar
SuperAquaMan
NDS Member
NDS Member
Posts: 1203
Joined: 29 Sep 2009, 01:43
Real Name: Fredrick Johansson
Location: Göteborg

Re: Atabapo river

Post by SuperAquaMan » 02 Feb 2016, 03:04

Läste denna intressanta artikel om import av Altum för några dagar sedan som jag kan dela om du inte redan läst den:

http://www.reef2rainforest.com/2015/12/ ... um-angels/" onclick="window.open(this.href);return false;


Det mest intressanta är väl detta:

"With a little insight now into the pre-export supply chain for these fish, I would hypothesize that a lot of hobbyists and retailers may actually be making things worse for freshly-imported angels, due to the long-held belief they need extremely low pH and soft water. The fish are going through a gradual increase in pH—from as low as 4.0 in the black water they inhabit to upwards of 6.0-7.2 at most exporters’ facilities—over the course of several weeks. Most importers in the U.S., even those that utilize special, lower-pH holding systems for Altums and other blackwater fish (like Segrest Farm’s huge softwater system I wrote about earlier this year), are still working with water between 6.5-7.5. Prevailing hobby wisdom says that Altums are blackwater fish, and the instinct for most hobbyists and retailers (myself included here) is to set up a tank for newly-imported wild Altums with low pH, high temperatures, and tons of tannins. I believe that this may be a mistake, as it exposes the fish to a large, sudden change in water chemistry from what they have been acclimated to and actually causes additional stress, rather than alleviating it. High temperatures (>82F) can also spur bacterial growth, potentially exacerbating minor bacterial fin and scale issues.

My suggestions for success with wild Altums are as follows:

Start small—small Altums ship better and are generally easier to acclimate to aquarium life. Not too small, though, as very young fish are equally delicate as large adults and often arrive weak and emaciated.
Keep your tank at a pH no lower than 6.0 for new arrivals, with 6.5 being what I would aim for. A mix of RO and municipal water will probably work best here.
Don’t go crazy with tannins. One or two small Indian almond leaves might be useful here for their antifungal and antibacterial properties, but monitor the pH closely.
My ideal temperature range for freshly-arrived fish would be 78-80degrees Fahrenheit, and no higher than 82 degrees. Watch for signs of disease, but don’t medicate unless you are reasonably confident in your diagnosis. "

Jag har ett hundratal catappablad hemma jag kan skicka till dig om du behöver då dom knappt används av mig längre.
KEEP CALM
AND
KEEP WILD DISCUS

User avatar
nikas68
Posts: 335
Joined: 16 Aug 2013, 15:08
Real Name: Niklas Norlin
Location: Eskilstuna

Re: Atabapo river

Post by nikas68 » 02 Feb 2016, 14:17

Micke tror själv efter alla importer av altum och massiva dödsfall beror på bakterier.Ofta slutar det med att fenorna blir totalt uppätna och fisken sedan dör.

Jag köpte 6st Altum inrida nyligen och flera av dem hade trasiga fenor och trodde det enbart berodde på fight men det kan alltså oxå vara sjukdomsrelaterat. :confus1: som tur går det i ett eget kar och enligt säljaren har de varit i Sverige i ca:2månader hur länge brukar det ta innan de dör de äter fortfarande och ser pigga ut förövrigt. :stickh:

User avatar
tonysdiskus
Posts: 4459
Joined: 25 Nov 2007, 15:03
Real Name: Tony Johansson
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Atabapo river

Post by tonysdiskus » 03 Feb 2016, 09:41

Perlan wrote:Hur går det med dom?

Den ena importen gick åt skogen. Jag fick bara hälften av den fisk jag hade beställt och hälften var redan döda när de kom. Chanser att då lyckas med övriga är då nästan noll.

När väl en en Altum är acklimatiserad så är den urstark. De 2-3 första månader måste de tas hand om på ett speciellt sätt.Jag har provat ett flertal varianter och har i principt bara lyckats på ett sätt som jag nu också försökt köra varianter på. Jag tror jag har 6-7 st stabila samt överlevande efter förra importen.
nikas68 wrote:Micke tror själv efter alla importer av altum och massiva dödsfall beror på bakterier.Ofta slutar det med att fenorna blir totalt uppätna och fisken sedan dör.

Jag köpte 6st Altum inrida nyligen och flera av dem hade trasiga fenor och trodde det enbart berodde på fight men det kan alltså oxå vara sjukdomsrelaterat. :confus1: som tur går det i ett eget kar och enligt säljaren har de varit i Sverige i ca:2månader hur länge brukar det ta innan de dör de äter fortfarande och ser pigga ut förövrigt. :stickh:
Svårt att säga. Har de inte gått i karantän så blir det lätt så här som du beskriver.De kan ligga inom det spannet då de forfarande kan vara instabila och sjukdom kan bryta ut!
http://www.tonysdiskus.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.forum.tonysdiskus.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/tonysdiskus" onclick="window.open(this.href);return false;
mob 0707-804024

User avatar
Perlan
Moderator
Moderator
Posts: 1839
Joined: 26 Jul 2012, 15:30
Real Name: Michael Perlborn
Location: ystad

Re: Atabapo river

Post by Perlan » 03 Feb 2016, 22:05

tonysdiskus wrote:
Perlan wrote:Hur går det med dom?

Den ena importen gick åt skogen. Jag fick bara hälften av den fisk jag hade beställt och hälften var redan döda när de kom. Chanser att då lyckas med övriga är då nästan noll.

När väl en en Altum är acklimatiserad så är den urstark. De 2-3 första månader måste de tas hand om på ett speciellt sätt.Jag har provat ett flertal varianter och har i principt bara lyckats på ett sätt som jag nu också försökt köra varianter på. Jag tror jag har 6-7 st stabila samt överlevande efter förra importen.
nikas68 wrote:Micke tror själv efter alla importer av altum och massiva dödsfall beror på bakterier.Ofta slutar det med att fenorna blir totalt uppätna och fisken sedan dör.

Jag köpte 6st Altum inrida nyligen och flera av dem hade trasiga fenor och trodde det enbart berodde på fight men det kan alltså oxå vara sjukdomsrelaterat. :confus1: som tur går det i ett eget kar och enligt säljaren har de varit i Sverige i ca:2månader hur länge brukar det ta innan de dör de äter fortfarande och ser pigga ut förövrigt. :stickh:
Svårt att säga. Har de inte gått i karantän så blir det lätt så här som du beskriver.De kan ligga inom det spannet då de forfarande kan vara instabila och sjukdom kan bryta ut!

Mycket tråkigt.
Är själv sugen på några Atabapo Altum :crasy:

Post Reply

Return to “Tony´s Discus”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests