Ny medlem

Här presenterar vi oss.
Post Reply
User avatar
Ekenberg
Posts: 4
Joined: 18 Feb 2018, 13:58
Real Name: Thomas Ekenberg

Ny medlem

Post by Ekenberg » 15 Mar 2018, 14:36

Hej.

Jag är ny medlem här på forumet, en 52 årig man med snart vuxna barn och ett sedan länge brinnande intresse för akvarium.
Har under de senaste trettio åren fastnat för Malawi ciklider, men sedan fem veckor tillbaka har jag även ett kar med diskus igen. Ja, igen eftersom jag hade VF diskus för 33 år sedan. Tyvärr lyckades jag inte så bra då, så efter drygt ett år beslöt jag mig för att diskusar inte var fisken för mig.

Men när jag i höstas blev medlem på zoopet och började läsa diskustrådarna förstod jag att det var dax igen. Så i januari inahandlades ett kar, begagnat, det är ju otroligt vad billigt man får begagnade kar för idag....känns ju som priserna här inte förändrats de senaste 30 åren... karet tvättades, filer material fylldes bakom bakgrunden och akvariumet inreddes....
IMG_0585.JPG
Sedan kom ju det svåra....att välja diskus, vilken uppfödare, vilken storlek och vilka färgvarianter...det har hänt en hel del sedan jag hade diskus sist. Efter att ha läst, letat på nätet och besökt några uppfödare hittade jag några jag fastnade för.
Det blev Piwowarski diskus, och jag fastnade snabbt för red spotted snakeskin och leopard, samt solid cobalt blue så individerna valdes ut, sedan fick de gå kvar hos uppfödaren tills mitt vatten i karet hade stabiliserats och värden stämde med vattnet de gick i, jag fick med mig ett par hinkar med nästan svart vatten där filtret från hans kar var utsköljda i för att påskynda processen. Efter en dryg vecka var vattnet perfekt och fiskarna fick flytta in.

I början gick de runt i en liten tät grupp och undersökte det nya karet.
IMG_0028.JPG
IMG_0017.JPG
IMG_0005.JPG
Men allt eftersom dagarna gick vande sig fiskarna vid akvariumet och spred ut sig, hittade sina platser, bildade par och tog sina revir. Ja livet flöt på. Som städpatrul går femton stycken Corydoras....
IMG_0016.JPG
Nu har jag haft diskus i fem veckor, allt fungerar som det skall. Men som nybörjare har jag massor att lära och ser framemot mitt medlemskap på detta forum. Vi hörs, Thomas
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Ubbe62
NDS Member
NDS Member
Posts: 73
Joined: 22 Jan 2016, 20:02
Real Name: Urban Lundström
Location: Skellefteå

Re: Ny medlem

Post by Ubbe62 » 15 Mar 2018, 18:07

Välkommen in i träsket.
Ser bra ut det där.
Här på forumet finns det många intressanta trådar. Började själv om för ett par år sedan med diskus och blev medlem här. Tyckte väl att hade hållt på så länge med diskus men kände det vore kul att höra vad andra likasinnade har att säga.

Så jag började gå igenom trådarna i nybörjarkategorin. Visst, en hel del man redan visste men förvånansvärt mycket jag ändå kunde ta till mig och tom en del saker som kastat sönder mina tidigare teorier kring skötsel av diskus.

Så vill man förkovra sig inom ämnet har du en hel del läsning här. Sen står det även en hel del på hemsidan.

Lycka till.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk


User avatar
Ekenberg
Posts: 4
Joined: 18 Feb 2018, 13:58
Real Name: Thomas Ekenberg

Re: Ny medlem

Post by Ekenberg » 15 Mar 2018, 18:20

Tack för tipset , jag har plöjt informationen på hemsidan men ännu inte börjat läsa trådarna....men det tänkte jag börja med så snart jag får tiden.....

Post Reply

Return to “Presentation”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests