Vårdagg

Här presenterar vi oss.
Post Reply
Vårdagg
Posts: 3
Joined: 13 Jan 2017, 06:14
Real Name: Ingela Håkansson

Vårdagg

Post by Vårdagg » 14 Jan 2017, 01:45

Hej! :hello3:
Jag har efter många år utan akvarium inköpt ett 500 liters kar och med detta följde det med fem Diskus, tre malar och två tetror.Jag har ingen erfarenhet av Diskus. Karet jag jag köpte var helt överväxt av alger och det var tydligt att förra ägaren tappat intresset/tid för detta. :stick:
En massa jobb startade att rädda de växter som det fanns liv i, tvätta rent all inredning, få pumpar att fungera, komma på vad medföljande utrustning används till/hur och framför allt ge de fem Diskusarna vad dessa behöver och hålla dem vid liv. :confus1:
Karet hämtades på söndagen den 8/1-2017 och med mig tog jag 100 liter för att det skulle bli mjuk övergång till en ren miljö. På tisdagen inköptes tre 54 liters kar för att i dessa rädda växter. :crasy: Det följde med en massa rötter som skrubbats på alger. Diskusarna är i olika kondition. Två är hyfsat välmående emedan de andra tre är magra. Men det är roligt att se att de sakta börjar återhämta sig och de två i skick är helt klart ett par. :hug1:
Med andra ord har jag vid ansökan till denna grupp ägt 5 st Diskus i en vecka. :heart5:

Tack för insläpp! :hurra1:
/Vårdagg

User avatar
kaj.p
.Admin.
.Admin.
Posts: 7027
Joined: 24 Nov 2007, 23:33
Real Name: Kaj Persson
Location: Tvååker
Contact:

Re: Vårdagg

Post by kaj.p » 14 Jan 2017, 20:32

Lycka till o lägg gärna upp lite foto :hello3: :tumme2:

User avatar
nikas68
Posts: 335
Joined: 16 Aug 2013, 15:08
Real Name: Niklas Norlin
Location: Eskilstuna

Re: Vårdagg

Post by nikas68 » 15 Jan 2017, 02:38

Du verkar ha helt klar inställning till denna hobby så det kommer nog att att bli bra tillslut.
Lycka till och välkommen till detta forum och och lägg gärna ut bilder och info om hur det går så vi får fart och liv i forumet. :Danne&Poddan:

Vårdagg
Posts: 3
Joined: 13 Jan 2017, 06:14
Real Name: Ingela Håkansson

Re: Vårdagg

Post by Vårdagg » 16 Jan 2017, 03:23

Här kommer en bild då fiskarna hämtades.
6934079164.jpg
En film på samma fiskar nu hemma hos mig 1 vecka senare.
https://www.youtube.com/watch?v=T3ZSXmb ... e=youtu.be
Vänligen Vårdagg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Return to “Presentation”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests