En helt ny grönis :)

Här presenterar vi oss.
Post Reply
Hella2
Posts: 19
Joined: 01 Jan 2014, 18:05
Real Name: Helen Juhlin

En helt ny grönis :)

Post by Hella2 » 01 Jan 2014, 18:15

Hej!
Helen heter jag och har precis blivit fast i detta sk Diskus träsk!
haha, jag ni vet, så nu har jag inga fritidsintressen längre:) matar och byter vatten hela dagarna!

nja,ok inte riktigt då, men köpte på mig 4 st turqosa snakeskin ca 1 år gamla, vad jag vet iallfall, tänkte att jag måste
prova dessa fantastiska fiskar, dom äter bra och verkar pigga, haft dom i 3 veckor och hoppas på flera år till!
min dröm är ett stoooooort akvarium med bara Diskus i!
och innan dess så kommer jag att bomba er proffs på olika frågor om allt som finns i diskusväg!:)

kan börja redan nu? varför kliar dom sig? bara nån eller typ 2 gånger per dag, eller kanske ska ta detta i ett annat forum.. jag får kika runt

må gått! :heart5:

frost
Posts: 29
Joined: 09 Sep 2013, 08:49
Real Name: Lars blomgren

Re: En helt ny grönis :)

Post by frost » 01 Jan 2014, 18:40

kan vara av olika orsaker som jag har förstått det hela
men om dom gör det ofta tex strycker dig från huvud o över gälarna mot en växt tex
så kan det röra sig om en parasit, men jag är inte rätt för att svara hundra på din fråga.
är själv ganska ny på diskus:)

Hella2
Posts: 19
Joined: 01 Jan 2014, 18:05
Real Name: Helen Juhlin

Re: En helt ny grönis :)

Post by Hella2 » 01 Jan 2014, 18:46

frost wrote:kan vara av olika orsaker som jag har förstått det hela
men om dom gör det ofta tex strycker dig från huvud o över gälarna mot en växt tex
så kan det röra sig om en parasit, men jag är inte rätt för att svara hundra på din fråga.
är själv ganska ny på diskus:)
Tack för snabbt svar!:) jag får hålla koll:)

User avatar
Nilla
Posts: 187
Joined: 13 Sep 2012, 19:17
Real Name: Gunilla Johansson
Location: Rimbo

Re: En helt ny grönis :)

Post by Nilla » 04 Jan 2014, 02:33

Hej och varmt välkommen. Ja visst är det roligt med diskus men det innefattar tyvärr även en hel del oro också eftersom man vill att de ska må så bra det bara går. När jag började för drygt ett år sedan så fick jag problem direkt med att de kliade sig. Jag fick rådet att byta mer vatten. Jag tyckte redan att jag gjorde det men man behöver byta ofta. Det behövs väldigt mycket vattenbyten. Det är ju stora fiskar som skiter mycket och äter mycket så det blir väldigt lätt överbelastning för filtret i början. Har du ett akvarium med inredning så är det bra om du också har städfiskar som äter upp överbliven mat som diskusarna har svårt att komma åt, särskilt om du matar med oxhjärta.

Jag önskar dig lycka till och säger grattis till att du skaffat dig en mysig hobby. Och fråga på bara. Det är bättre att fråga även om man kan känna sig lite dum. Jag har fått mycket hjälp här på forumet och även lärt mig jättemycket genom att läsa om olika problem som andra gått igenom.

Får du en sekund över mellan alla vattenbyten och matningar kan du väl fota lite och visa oss. Är det något som vi älskar här på forumet så är det att få se bilder på akvarium och diskus.
:hello3:

Hella2
Posts: 19
Joined: 01 Jan 2014, 18:05
Real Name: Helen Juhlin

Re: En helt ny grönis :)

Post by Hella2 » 04 Jan 2014, 17:56

åh tack snälla Nilla för svar :)
suger åt mig av allt! seglar vidare och kollar in andra trådar för tips! :hug1:

Nemo30
Posts: 277
Joined: 29 Dec 2012, 19:28

Re: En helt ny grönis :)

Post by Nemo30 » 04 Jan 2014, 18:00

Välkommen hit :hello3:
Håller me Nilla BILDER älskar snakeskinn! :hug1:
:goodluck:

Hella2
Posts: 19
Joined: 01 Jan 2014, 18:05
Real Name: Helen Juhlin

Re: En helt ny grönis :)

Post by Hella2 » 04 Jan 2014, 18:45

Funderar lite på hur man gör... :) :dontknow:

User avatar
lofstrog
Posts: 3247
Joined: 03 Jan 2010, 17:17
Real Name: Roger Löfström
Location: Södra Sandby

En helt ny grönis :)

Post by lofstrog » 04 Jan 2014, 18:51

Med bilder menar du. Finns en kategori som heter Tips and trix där det finns mycket matnyttigt ;)

viewforum.php?f=2" onclick="window.open(this.href);return false;


Sent from my iPad Mini using Tapatalk HD

User avatar
Bosse
Styrelse
Styrelse
Posts: 2230
Joined: 25 Nov 2007, 11:06
Real Name: Bosse Quiding
Location: Saltsjö-Boo

Re: En helt ny grönis :)

Post by Bosse » 05 Jan 2014, 19:38

Välkommen till forumet. Kul att du har samma namn som min fru. Det bådar gott. :tumme2:
Är det så att dina firrar kliar sig då och då kan du slänga i lite salt - nån dl per 100 liter vatten. Salt är absolut en av de bästa medicinerna.
Vissa akvarister har alltid salt i sina burkar. Den metoden håller jag inte med om.

Post Reply

Return to “Presentation”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests